חשש בארה"ב: "חיזבאללה עלול להכריע את כיפת ברזל במלחמה"

שלושה גורמים אמריקנים אמרו ל-CNN כי ממשל ביידן הביע בפני ישראל חשש מכך שההגנה האווירית של מערכת הביטחון לא יצליחו להתמודד עם שיגורים מאסיביים של חיזבאללה במקרה של מלחמה רחבה. בכירים בישראל: "מתכננים להעביר חלק מהמשאבים מרצועת עזה לגבול הצפון, כחלק מההכנות למתקפה אפשרית"

זמן צפייה: 01:15

ברקע הגעת היחסים בין ישראל לחיזבאללה לנקודת רתיחה, שלושה גורמים אמריקנים מסרו היום (חמישי) ל-CNN כי קיים חשש בקרב ממשל ביידן שהארגון הלבנוני יכניע את מערכות ההגנה האוויריות של ישראל במקרה של תקיפה נרחבת של חיזבאללה.

הגורמים הוסיפו כי ישראל עדכנה את וושינגטון כי היא "מתכננת להעביר משאבים מרצועת עזה לגבול הצפון, כחלק מההכנות למתקפה אפשרית". כמו כן, קיים חשש שמערכות כיפת ברזל יהיו חלק ממטרות חיזבאללה במתקפה, והם טענו כי "הופתעו בשל תחכומן של תקיפות הארגון עד כה".

בכיר נוסף בארצות הברית טען בפני הרשת האמריקנית כי במקרה של מלחמה בין הצדדים, התמיכה שישראל תזדקק לה ביותר היא מערכות הגנה אוויריות נוספות, ביניהן מיירטי כיפת ברזל, שהמעצמה האמריקנית מספקת. גורם אמריקני הוסיף כי "העובדה שהצלחנו לשמור על גזרה זו עד עתה בשקט יחסי - היא נס. אנחנו נכנסים לתקופה מסוכנת".

נאומו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, משודר בלבנון
נאומו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, משודר בלבנון | צילום: רויטרס

מזכ"ל ארגון הטרור חיזבאללה, חסן נסראללה, שיגר אמש מספר איומים לעבר ישראל בנאום שנשא, אמר כי "יש חשש גדול אצל ישראל מפלישה של חיזבאללה לאזור גליל" - ואיים: "זו אפשרות שקיימת ונוכחת בתרחיש של מלחמה בצפון".

"ברשותנו נשק חדש שטרם נעשה בו שימוש. האויב יודע שהכנו את עצמנו לימים הקשים ביותר. הוא יודע שמה שהכנו לו הוא חסר תקדים, ולכן הוא מורתע. האויב יודע שלא יהיה שום מקום שיחמוק מהטילים והכטב"מים שלנו. אלה לא יהיו הפגזות אקראיות, אלא ירי מדויק. כל טיל וכל כטב"ם למטרה שלו - והאויב יודע שיש לנו 'בנק מטרות' גדול", אמר מזכ"ל חיזבאללה, והוסיף כי "אם תיכפה מלחמה על לבנון, נילחם ללא כללים. ישראל וארה"ב יודעים מה יהיו השלכות האזוריות של פתיחת מלחמה על לבנון".

עוד אמר נסראללה כי "ישראל יודעת שמה שמחכה לה בים התיכון 'גדול מאוד', ואם תיפתח במלחמה על לבנון - כל הנמלים והספינות שלה יהיו תחת איום". כמו כן, באיום חריג על קפריסין, אמר מזכ"ל חיזבאללה כי "אם היא תפתח במלחמה את נמלי התעופה שלה לישראל - נתייחס אליה כמעורבת במערכה". זאת, לטענתו, בעקבות מידע שיש בידיו, לפיו "במקרה של מלחמה בה נתקוף את שדות התעופה והנמלים בישראל, הם ישתמשו בשדות התעופה של קפריסין".

נשיא קפריסין, ניקוס כריסטודולידיס
נשיא קפריסין, ניקוס כריסטודולידיס | צילום: רויטרס

נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס הגיב לאיום, ואמר כי "קפריסין נותרה בלתי מעורבת בשום סכסוך צבאי, וממצבת את עצמה כחלק מהפתרון ולא כבעיה". נשיא קפריסין הודה כי דבריו של נסראללה מטרידים מאוד, אך אמר כי "אמירות כאלה אינן משקפות את המציאות. קפריסין לא משתתפת בשום התקשרות צבאית בנושא המלחמה. המסדרון ההומניטרי שלנו הוא עדות למחויבות שלנו לשלום ויציבות".