כשנה אחרי הטבח - החשבון נסגר: יחיא סינוואר חוסל

צה"ל ושב"כ אישרו כי מנהיג חמאס בעזה ואדריכל טבח 7 באקוטובר חוסל. דובר צה"ל חשף תיעוד של סינוואר רעול פנים, פצוע, במבנה שאליו ברח שניות לפני שחוסל: "מצאנו DNA שלו במנהרה סמוך לאזור שבו נרצחו 6 החטופים באוגוסט". גורמי ביטחון: "חיסול סינוואר יסייע בהשגת עסקה". משפחות חטופים: "לא יהיה ניצחון בלי השבתם"

זמן צפייה: 16:47

שנה ועשרה ימים בדיוק אחרי פרוץ המלחמה - ישראל סגרה את החשבון עם סמל הרוע, אדריכל הטרור, מתכנן מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר, יחיא סינוואר. צה"ל ושב"כ אישרו הערב (חמישי) כי "בסיום של מצוד שנערך כשנה, אמש חיסלו כוחות צה"ל מפיקוד הדרום את מנהיג חמאס בדרום רצועת עזה. סינוואר תכנן  והוציא לפועל את המתקפה הרצחנית ב-7 באוקטובר, וקידם את האידיאולוגיה הרצחנית שלו במהלך המלחמה ולפניה, והוא אחראי להירצחם וחטיפתם של ישראלים רבים. סינוואר חוסל לאחר שנה בה הסתתר בלב אוכלוסייה אזרחית בעזה, ובמסתור בעל ובתת הקרקע במנהרות החמאס. עשרות פעולות שביצעו צה"ל ושב"כ בשנה האחרונה, ובשבועות האחרונים במרחב בו חוסל, צמצמו את מרחב הפעילות של יחיא סינואר שנרדף על ידי הכוחות, והביאו לחיסולו". הוא תועד ברחפן כשהוא יושב כפוף, רעול פנים - לפני שטנק ירה לעבר המבנה שאליו ברח. 

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-1710242310' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='מובס, מיואש ופצוע: התיעוד האחרון של סינוואר - לפני החיסול' poster='' kid='1_rs63vcz8' duration='472']

יחיא סינוואר ברגעיו האחרונים
יחיא סינוואר ברגעיו האחרונים | צילום: דובר צה"ל

בתמונה מעזה נראים לוחמי צה"ל מקיפים אותו אחרי שחוסל בדרום הרצועה. הוא אותר, כמעט במקרה, על-ידי לוחמים מקורס מ"כים - ונהרג ככל הנראה מפגז טנק. לצידו לא היו חטופים, אך הערב התברר כי ששת החטופים שנרצחו באוגוסט שהו איתו בעבר. אחרי החיסול: שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש שב"כ רונן בר קיימו הערכת מצב משותפת בגבול הרצועה.

מהכלא הישראלי לטבח 7.10: סופו של "הקצב מח'אן יונס"

פינוי גופתו של יחיא סינוואר
פינוי גופתו של יחיא סינוואר | צילום: דובר צה"ל
פריטים שנמצאו בזירת החיסול של סינוואר
פריטים שנמצאו בזירת החיסול של סינוואר | צילום: דובר צה"ל

השר גלנט אמר: "יחיא סינוואר סיים את חייו כשהוא מוכה, נרדף, נמלט על נפשו, לא מפקד על הארגון שלו ורק דואג לעצמו. זה מסר ברור לכל האויבים שלנו - צה״ל יגיע אל כל אחד שמנסה לפגוע באזרחי ישראל או בכוחות הביטחון ויבוא איתו חשבון״. חיסול סינוואר הוא מסר ברור לכל משפחות הנופלים, לכל משפחות החטופים - אנחנו עושים הכול על מנת לפגוע במי שפגע ביקירכם ולשחרר את החטופים ולהחזירם בחזרה אל בני משפחותיהם. אבל זה גם מסר מאוד ברור לתושבי עזה: האיש שהמית אסון על רצועת עזה, שבשל המעשים הרצחניים שלו אתם סובלים - הסוף של האיש הזה הגיע. זו השעה לצאת החוצה, לשחרר את החטופים, להרים ידיים, להיכנע. צאו עם החטופים, שחררו אותם והיכנעו".

שר הביטחון, יואב גלנט, הרמטכ"ל, הרצי הלוי וראש השב"כ, רונן בר
שר הביטחון, יואב גלנט, הרמטכ"ל, הרצי הלוי וראש השב"כ, רונן בר | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

"אני רואה לעצמי זכות וחובה להצדיע ללוחמי צה"ל, לרמטכ"ל ולראש השב"כ על העבודה המסורה ועל הדרך שבה הדברים קורים", הוסיף גלנט, "מי שהביא לחיסולו של יחיא סינוואר הם לוחמים מהשטח. אותו שטח, אותם אנשים שנושאים בנטל של המלחמה הזאת על גבם שנה ארוכה – חיילים בחובה ובמילואים, חיילים צעירים ומבוגרים, מכל היחידות, מכל הזרועות. כל הכבוד לכם, אני כשר הביטחון מצדיע ללוחמי צה"ל ואנשי שב"כ".

שר החוץ ישראל כ"ץ העביר הודעה לעשרות ממקביליו בעולם - ואישר כי "רב המרצחים יחיא סינוואר, שאחראי לטבח ומעשי הזוועה ב-7 באוקטובר, חוסל על-ידי חיילי צה"ל". בהודעה מטעם כ"ץ נכתב עוד כי "זהו הישג צבאי ומוסרי גדול לישראל וניצחון לעולם החופשי כולו מול ציר הרשע של האיסלם הקיצוני המובל על-ידי איראן. חיסול סינוואר יוצר אפשרות לשחרור מיידי של החטופים ולהביא לשינוי שיוביל למציאות חדשה בעזה - ללא חמאס וללא שליטה איראנית ישראל זקוקה כעת יותר מתמיד לתמיכה ולסיוע שלכם כדי לקדם יחד את המטרות החשובות הללו".

ישראלים חוגגים את חיסול סינוואר בכרמיאל
ישראלים חוגגים את חיסול סינוואר בכרמיאל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
ישראלים חוגגים את חיסול סינוואר בכרמיאל
ישראלים חוגגים את חיסול סינוואר בכרמיאל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

החשד שמדובר בגופתו של יחיא סינוואר התעורר לאחר שכוח צה"ל של חטיבת ביסל"ח נתקל בשלושה מחבלים באזור מסוים ברצועה - וחיסל אותם במבנה. הכוח הבחין כי אחד ההרוגים דומה למנהיג חמאס - והעביר תמונה למערכת הביטחון. על שלושת המחבלים שחוסלו נמצאו סכומי כסף גבוהים, והגופה המדוברת הועברה לבדיקת DNA במכון לרפואה משפטית באבו כביר - כדי לוודא סופית שאכן מדובר בסינוואר.

יחיא סינוואר
יחיא סינוואר. חוסל | צילום: רויטרס

גורמי ביטחון: "חיסול סינוואר יסייע בהשגת עסקה"; משפחות חטופים: "לא יהיה ניצחון בלי השבתם"

גורמי ביטחון בישראל אמרו לחדשות 13 כי חיסול סינוואר צפוי לסייע בהשגת עסקה. משפחות חטופים מסרו: "דמם של ישראלים רבים נמצא על ידיו של יחיא סינוואר ארכי רוצח שהביא את האסון הכבד ביותר על ישראל וגם על עמו שלו. חיסולו, כמו חיסול נסראללה, הוא ניצחון בקרב בעיקר על התודעה, אבל הדרך לניצחון במלחמה עובר בשחרורם של 101 החטופים מעזה. משפחות החטופים מקבלות את הבשורה הזאת ברגשות מעורבים ובדאגה ליקירינו שהופקרו במנהרות חמאס.

"ההישג הצבאי הזה בעזה, כמו ההישגים של צה"ל בלבנון, מחייבים את ראש הממשלה נתניהו לפעול עכשיו באותה נחישות לשחרור החטופים בהסדרה כוללת שתבטיח גם את חזרתם של התושבים לצפון ולדרום. עכשיו, רשמית - סינוואר אינו מחסום בפני שחרור החטופים. אסור שהפקרתם תימשך אפילו יום נוסף אחד, האחריות המלאה לכך היא על נתניהו שצריך לבחור איזו מורשת הוא מבקש להותיר אחריו - נוטש החטופים או מי שפעל להשיבם".

בהכנת הידיעה השתתפו אלי סניור, יוסי אלי, ליאור ורוצלבסקי, מיה איידן, הילה אלרואי ולירון שמם