בשל המחסור בכוח אדם: צה"ל יגייס אזרחים שקיבלו פטור ממילואים

צה"ל ומשרד הביטחון הודיעו כי יגייסו מחדש אזרחים שקיבלו פטור ממילואים בשל צמצום כוחות ונמצאים בגיל המתאים, במטרה להגדיל את מאגר המשרתים, ולפי הנחיית שר הביטחון גלנט. בצה"ל מתכוונים לגייס בסך הכל כ-15 אלף משרתים, בשלוש פעימות שונות

זמן צפייה: 01:17

צה"ל ומשרד הביטחון הודיעו הערב (שני) כי בשל מחסור בכוח אדם, צה"ל יגייס מחדש אזרחים אשר נמצאים בגיל המחוייב לשירות, ושקיבלו פטור ממילואים בשל צמצום כוחות. על הצעד הורה שר הביטחון יואב גלנט.

"במסגרת זו, ולאחר שהושלמה ההיערכות לכך, החלו בצה"ל בפניה למועמדים הרלוונטיים ששירתו במערכים החיוניים. מי שימצאו מתאימים לחזרה מפטור, ישובצו לשירות ביחידות השונות בהתאם לצורך המבצעי", נמסר בהודעה.

בצה"ל מתכוונים לגייס בסך הכל כ-15 אלף אזרחים שקיבלו פטור, בשלוש פעימות נפרדות. בפעימה הראשונה מתכוונים לקרוא למשרתים מתחת לגיל 35. מהצבא נמסר: "אחרי הפעימה הראשונה נעשה הפקת לקחים, נלמד ונבין".

גלנט ואדלשטיין בוועדת החוץ והביטחון
גלנט ואדלשטיין בוועדת החוץ והביטחון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין מסר: "מברך על החלטת צה"ל ומשרד הביטחון להתחיל לפעול להחזרת אלפי בעלי כשירות למילואים - גם אם הביצוע לקח 9 חודשים ודחיפה בדמות הצעת חוק שמאחוריה עומדים חברי ועדת החוץ והביטחון".

"זהו שלב חשוב במענה על צרכי כח האדם של צה"ל", הוסיף אדלשטיין, "השלב הבא הוא חוק גיוס אמיתי ויעיל, אני קורא לצה"ל ולמשרד הביטחון להצטרף לניסוחו, כדי שלא נחכה עוד 9 חודשים על מנת לתקן טעויות של שנים. אנחנו צריכים חיילים כאן ועכשיו".

שר הביטחון יואב גלנט בכנסת
שר הביטחון יואב גלנט | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ההחלטה החריגה של צה"ל מתקבלת ברקע הניסיון של צה"ל בחודשים האחרונים להגדיל את מספר המשרתים בדרכים שונות. לפני כחודש החלו להישלח כאלף צווי גיוס למועמדים לשירות ביטחון מהחברה החרדית, בגילאי 26-18. ברקע המהלך, בכירים בצבא אמרו: "לא מספיק לשלוח צווים, מקיימים מאמצים לכך שבפועל אכן יתגייסו חרדים".

כשבועיים לאחר מכן, התפתחו עימותים אלימים מחוץ לבקו"ם בלשכת הגיוס תל השומר, לאחר שחרדים קיצוניים מהפלג הירושלמי הגיעו למקום במטרה להפגין על גיוסם המתוכנן. כוחות משטרה, יס"מ ומג"ב הוזעקו לבסיס במטרה לטפל בהפרות הסדר של המפגינים - שהשליכו חפצים והתפרעו במקום. "העבודה משחררת ומנתקת את הנשמה שלך מיהודתך ומהתורה הקדושה", נכתב על רקע תמונת שער הכניסה למחנה ההשמדה אושוויץ באחת המודעה שחילקו המפגינים.

מפגינים חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס
מפגינים חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוסף, בשבועות האחרונים לחץ גלנט על אדלשטיין להעביר את החוק להארכת השירות הסדיר - גם בשל צרכי מערכת הביטחון, אך ייתכן שגם כדי למנוע את חיבור החוק יחד עם חוק הגיוס. גלנט כתב אז מכתב לאדלשטיין ובו כתב:"המציאות הביטחונית החדשה שנוצרה במלחמה, שבה צה"ל נלחם בעזה ולצד זאת נדרש לבצע פעולות הגנה והתקפה משמעותיות בגזרות נוספות - צפון הארץ, גבול לבנון וסוריה, יהודה ושומרון, מזרח הארץ וחזיתות נוספות - מחייבת מענה מבצעי משמעותי להגנה ולהמשך מאמץ המלחמה".

עוד לפני הדיון, מליאת הכנסת אישרה לפני כחודש בקריאה ראשונה את הצעת החוק להארכת השירות, לפיה נקבע כי למשך חמש שנים - במסגרת הוראת שעה - תעמוד תקופת השירות על בין 32 ל-36 חודשים בעקבות המלחמה. 56 תמכו, 44 התנגדו.