חיסול והצתת רכבים תמורת כסף מטהרן: תושבי ר"ג גויסו ע"י איראן

ולדיסלב ויקטורסון (30) ובת זוגו אנה ברנשטיין (18) מרמת גן נאשמים שהיו בקשר עם המודיעין האיראני, וביצעו בשליחותו משימות שונות, כגון שריפת כלי רכב באזור פארק הירקון, צילום מפגינים, הטמנת כספים והתנקשות. בחקירתם הודו: "ידענו שמדובר בגורם עוין, אך לא רצינו לפגוע בביטחון המדינה". התשלום: אלפי דולרים בקריפטו עבור כל משימה

זמן צפייה: 04:49

שב"כ והמשטרה הודיעו כי נחשפה תשתית של גורמי מודיעין איראנים, שפעלה לגיוס והפעלה של אזרחים בישראל. פרקליטות המדינה הגישה היום (שני) כתב אישום לבית המשפט המחוזי בת"א נגד שני נאשמים ולדיסלב ויקטורסון, כבן 30, תושב רמת גן. לשם ביצוע משימותיו, גייס ולדיסלב שני אזרחים נוספים, בהם בת זוגו, אנה ברנשטיין, כבת 18, גם היא תושבת העיר, שלקחה חלק בביצוען של חלק מהמשימות. כתב האישום מייחס להם ביצוע עבירות של מגע עם סוכן חוץ, השחתת פני מקרקעין, קשירת קשר להיזק בזדון והצתה. בנוסף, מואשם ולדיסלב במעשה טרור של קשירת קשר לרצח.

הנאשמים הודו בחקירתם כי הבינו שהם פועלים בהנחיית גורם עוין, אך טענו כי לא רצו לפגוע בביטחון המדינה. בכתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד ליהי מלצמן מפרקליטות מחוז ת"א, נכתב כי הנאשמים קיימו קשר עם סוכן זר באמצעות הטלגרם וביצעו משימות בשליחותו, שיש בהן כדי לפגוע בביטחון המדינה, תמורת תשלום במטבעות דיגיטאליים. במהלך תקופת הקשר עם הסוכן, ביצעו הנאשמים בשליחותו משימות רבות ובתוך כך, עברו עבירות שהלכו והסלימו עם חומרתן, החל מעבירות של השחתת מקרקעין ע"י ריסוס גרפיטי והדפסת פלאיירים עם כתובות נגד ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, רכישת נפצים וניסיון לבנות מטען חבלה מאולתר, ועד להצתת רכבים.

בהודעת המשטרה ושב"כ נמסר: "ולדיסלב אף התבקש לאתר דרי רחוב לשם גיוסם לביצוע משימות נוספות ולצלם מפגינים במהלך מחאות. חקירת שב"כ והמשטרה העלתה כי מאוגוסט האחרון, עמד ולדיסלב בקשר ברשתות החברתיות, למול גורם בשם "Mari Hossi". הקשר התקיים בשפה העברית".

עוד נאמר כי "במסגרת הקשר האמור, ביצע ולדיסלב, בהנחיית הגורם האיראני ותוך שהוא מודע לזהותו ככזה, משימות שונות בהן ריסוס כתובות גרפיטי, תליית כרוזים, הטמנת כספים ואף שריפת רכבים באזור פארק הירקון בתל אביב. בהמשך, התבקש ולדיסלב לחבל בתשתיות תקשורת וכספומטים ולהצית יערות. חלק מהמשימות המתוארות תועדו והתקבל תשלום של למעלה מ-5,000 דולר עבור ביצוען. על-פי ממצאי החקירה, ולדיסלב אף הסכים לביצוע משימה של חיסול אישיות בישראל ולהשלכת רימון לעבר בית ובהמשך לכך, פעל להשגת אמצעי לחימה, בהם רובה צלפים, אקדחים ורימוני רסס".

רכבים שנשרפו על-ידי שני הנאשמים
רכבים שנשרפו על-ידי שני הנאשמים | צילום: דוברות המשטרה

היום כאמור הוגשו כתבי אישום נגד המעורבים בגין עבירות ביטחוניות. תמורת כל גרפיטי שריססו הנאשמים בפתח תקווה וברמת גן, לפי האישום, קיבלו הנאשמים מהסוכן 20 דולר וסך של כ-2,000 דולר. תמורת הצתת הרכבים בפארק הירקון קיבלו הנאשמים סך של 1,450 דולר במטבעות דיגיטליים וסכום נוסף של 2,850 דולר שהיוו מקדמה עבור הצתת רכבים נוספים בעתיד.

הפרקליטות ביקשה לעצור את הנאשמים עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם: "מסוכנותם של הנאשמים נלמדת ממעשיהם הרבים במשך תקופה, בשליחות סוכן שפעל מטעם מדינת אויב או ארגון מחבלים, החפצים בפגיעה בביטחון המדינה, ובזמן בו המדינה נתונה בעיצומה של מלחמה רב זירתית".

בשב"כ ובמשטרה אמרו כי "פנייה מצד גופי המודיעין האיראנים, באמצעות הרשתות החברתיות, מוכרת כפלטפורמה לגיוס בשיטוי של ישראלים לביצוע משימות שונות. אף שמשימות אלו עשויות להיחזות בתחילה כתמימות, יש בהן כדי להביא לפגיעה ממשית בביטחון המדינה. הפניה בוצעה בשפות שונות, ביניהן אנגלית ועברית, באמצעות פלטפורמות חברתיות (אינסטגרם, ווטסאפ, פייסבוק וטוויטר) והאזרחים נענו לה לשם עשיית רווח כספי. יש לציין כי חלק ניכר מהאזרחים הישראלים אשר קיבלו פניות חשודות, לא נענו להן ואף התריעו עליהן בפני הגורמים הרלוונטיים".

גורם בכיר בשב"כ אמר כי "במסגרת פעילות שב"כ והמשטרה, נחשפו בחודשים האחרונים מספר תשתיות של גורמי מודיעין איראניים שפעלו לגיוסם של אזרחים ישראלים, לשם ביצוע משימות שונות ששיאן פגיעה באישים בישראל. אותרו ונוטרו פרופילים פיקטיביים איראניים רבים ברשתות ונאסף מידע אודות הגורמים העומדים אחר הפעלתם. חשיפת הפעילות הובילה למעצרם וחקירתם של אזרחים ישראלים שהתפתו לביצוע משימות. חקירה זו חושפת, פעם נוספת, את מאמצי גורמי המודיעין האיראניים לגייס ולנצל אזרחים ישראלים לטובת קידום ריגול ופעילות טרור בישראל. גופי הביטחון של מדינת ישראל, ובכללם שב"כ ומשטרת ישראל, ימשיכו לפעול בשיתוף פעולה לאיתור פעילות איראנית ויפעלו למצות את הדין בחומרה מול כל המעורבים בפעילות שכזו".

עו"ד יגאל דותן, שמייצג מטעם הסניגוריה הציבורית את הנאשם בריגול, אמר: ״אנו נמצאים בראשיתו של ההליך המשפטי וטרם קיבלנו את חומרי החקירה. עם זאת, כבר בשלב זה נראה שמדובר בתיק הרבה פחות חמור ממה שמתואר בתקשורת. מדובר בצעיר שעל -פי הנטען - מרבית המעשים המיוחסים לו הם דיבורים בעלמא. כמובן, נדע יותר כשנקבל את חומרי החקירה ונגיב בבית המשפט".

מוטי ממן בבית המשפט
מוטי ממן בבית המשפט | צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90

בחודש שעבר: אישום נגד מוטי ממן מאשקלון, שגויס על-ידי איראן כדי לקדם התנקשות בנתניהו וגלנט

בחודש שעבר הוגש כתב אישום נגד מוטי ממן, בן 73 מאשקלון, שגויס על-ידי איראן לצורך קידום התנקשות באישיות ביטחונית בכירה. על הכוונת: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט או ראש שב"כ רונן בר. ממן נעצר בנתב"ג כשבכבודתו תבלינים מיוחדים מאיראן וטורקיה. הוא הוצג כאיש עסקים, אך בעבר הבריח סמים מהצפון באמצעות עבריינים שעבדו עם חיזבאללה. לפי הערכות, חיזבאללה ואיראן זיהו אותו בשל עברו הפלילי ולכן ניסו לגייס אותו. בשב"כ מעריכים כי יש עוד "מוטי ממן" בישראל - וגורם ביטחוני בכיר אמר: "האיראנים 'יורים לכל עבר' בניסיון לגייס ישראלים; הפרשות שהתפרסמו הן קצה הקרחון מהפעולות שאיראן מנסה להוציא לפועל".

מפרטי החקירה עלה כי ממן התגורר תקופה ממושכת בטורקיה וניהל קשרים עסקיים וחברתיים עם גורמים ממוצא טורקי ואיראני. במסגרת קשרים אלו, בחודש אפריל 2024, הסכים בתיווך הגורמים הטורקים אנדריי פארוק אסלן וג'ונייד אסלן, להיפגש עם איש עסקים עשיר המתגורר באיראן בשם אדי, לטובת קידום פעילות עסקית.

לצורך קידום הפעילות הגיע לעיר סמנדג שבטורקיה, שם נפגש עם שני נציגים שנשלחו מטעמו של אדי וקיימו איתו שיחה טלפונית, לאחר שהאחרון לא היה יכול לצאת מאיראן. עוד העלתה החקירה כי בהמשך לכך, בחודש מאי יצא לטורקיה, שם נפגש עם אנדריי, ג'ונייד ושני נציגיו של אדי, ולאחר שהתברר כי אדי שוב אינו יכול לצאת מאיראן לטורקיה, הוברח ממן ברכב דרך מעבר גבול יבשתי בגבול טורקיה, בקרבת העיר ואן הנמצאת במזרח המדינה, לתוך איראן, שם נפגש עם אדי ועם אדם נוסף בשם חאג'ה שהוצג כפעיל מטעם מנגנוני הביטחון האיראניים.

ממן והנוספים נסעו לביתו של אדי באיראן שם התקיימה פגישה במהלכה הוא הוצג כאזרח ישראלי. במסגרת פגישה זו הוצע לו על-ידי אדי לבצע משימות ביטחוניות שונות בתחומי ישראל עבור המשטר האיראני, ובתוך כך: העברת כספים או אקדח בנקודות שיקבעו מראש, צילום מקומות הומי אדם שונים בארץ ושליחתם לגורמים האיראניים, איום על אזרחים ישראלים אחרים המופעלים בארץ מטעם המשטר האיראני שלא ביצעו משימות שהתבקשו. ממן ביקש לבדוק את העניין.

מוטי ממן בבית המשפט
מוטי ממן בבית המשפט | צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90

עוד עלה כי לפני כחודשיים נכנס ממן בפעם השנייה לאיראן תוך שהוברח דרך מעבר הגבול כשהוא מוחבא בתוך קבינה של משאית. בזמן שהותו בביתו של אדי באיראן פגש גורמי מודיעין איראנים נוספים, והתבקש על ידם לבצע פעילות טרור עבור איראן על אדמת ישראל, ובתוך כך לקדם פיגועי התנקשות בראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, בשר הביטחון יואב גלנט, או בראש שב"כ רונן בר. ממן סירב, וטען כי רמת האבטחה סביבם גבוהה מדי לפעולה שכזו.

לאחר מכן ביקשו גורמי המודיעין לבדוק אפשרות להתנקשות באישים בכירים נוספים, כגון ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, ואף הציעו עבור פעולה זו מקדמה בסך 300-400 אלף דולר, אך ממן סירב. זאת כנקמה על חיסול אסמאעיל הנייה על אדמת טהרן בחודש יולי, בתקיפה אשר יוחסה לישראל.

ממן דרש תשלום מקדמה על סך מיליון דולר בטרם ביצוע פעולה כלשהי, ולמחרת קיים פגישה נוספת עם גורמי מודיעין איראניים במסגרתה חזרו על הצעתם להתנקש בבכירים, בחנו אפשרות כי הוא יטמין כספים בנקודות בישראל עבור אחרים, יפעל לאיתור גורמים רוסים ואמריקנים לצורך חיסול מתנגדים של המשטר האיראני באירופה ובארצות הברית ויגייס איש מוסד אשר יהפוך להיות "סוכן כפול".

גם במהלך פגישה זו דרש ממן מקדמה על סך מיליון דולר, אולם הסוכנים האיראנים סרבו לבקשתו והודיעו לו כי יצרו עמו קשר בעתיד. בטרם עזיבתו את אדמת איראן קיבל לידיו 5,000 אירו מאדי ונציג המודיעין האיראני עבור השתתפותו בפגישות. בבקשה למעצר עד תום ההליכים נכתב כי ממן הודה במעשים ואף הוסיף פרטים מפלילים חדשים, במסגרת 14 חקירות בהן נחקר בידי חוקרי שב"כ, וארבע חקירות נוספות של המשיב בידי חוקרי המשטרה. באחת מהחקירות אמר: "אני לא יודע מה היה קורה אם היו מביאים לי כסף, מיליון דולר, ומה הייתי עושה. אנחנו רק בני אדם"