צה"ל: סבירות גבוהה כי החטופים רון, ניק ואליה נהרגו בתקיפה ישראלית

משפחותיהם של החטופים סמל רון שרמן, רב-טוראי ניק בייזר ואליה טולדנו עודכנו בממצאי התחקיר אודות מותם - הקובע כי השלושה נהרגו "בסבירות גבוהה" במהלך חיסולו של מפקד החטיבה הצפונית של חמאס, בעת שהוחזקו במתחם מנהרות. "מדובר בהערכה נוכח כלל הנתונים, אך לא ניתן לקבוע בוודאות את נסיבות מותם", נכתב בתחקיר

זמן צפייה: 01:38

צה"ל הציג היום (ראשון) למשפחות החטופים סמל רון שרמן, רב-טוראי ניק בייזר ואליה טולדנו, שגופותיהם חולצו מרצועת עזה בחודש דצמבר, את התחקיר אודות נסיבות מותם - בו עולה כי השלושה נהרגו "בסבירות גבוהה" כתוצאה מתקיפה ישראלית. זאת, בניגוד להערכה המקורית של הצבא לפיה השלושה נרצחו בידי מחבלי חמאס.

"מממצאי התחקיר עולה הערכה כי בסבירות גבוהה השלושה נהרגו מתוצר לוואי של תקיפה אווירית של צה"ל", נכתב בתחקיר הצבא שנמסר למשפחות. לפי הממצאים שנאספו, התקיפה הקטלנית בוצעה במסגרת חיסולו של מפקד החטיבה הצפונית של חמאס, אחמד ע'נדור, ב-10 בנובמבר אשתקד.

מדובר צה"ל נמסר: "מדובר בהערכה בסבירות גבוהה נוכח כלל הנתונים, אך לא ניתן לקבוע בוודאות את נסיבות מותם. קביעה זו מבוססת על מיקום מציאת גופותיהם ביחס לפגיעת התקיפה, חקר ביצועים של התקיפה, ממצאי מודיעין, תוצאות הדו״חות הפתולוגיים וכן קביעת המכון לרפואה משפטית".

תקיפות חיל האוויר ברפיח
תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה | צילום: עבד רח'ים חטיב, פלאש 90

מהתחקיר עולה כי שלושת החטופים הוחזקו במתחם המנהרות ממנו פעל ע'נדור, אך בצבא הדגישו כי בעת התקיפה לא היה בידי מנגנוני הביטחון מידע על הימצאות חטופים באזור שהותקף. "יתרה מכך, היה מידע שהצביע על מיקומם במקום אחר, ולכן המרחב לא הוגדר כאזור שבו יש חשד לנוכחות חטופים", הודגש בהודעת צה"ל אודות התחקיר.

עוד נמסר: "לאורך כל המלחמה, צה"ל לא תוקף במרחבים בהם יש אינדיקציות או חשד להמצאות חטופים. צה״ל מפעיל מנגנון של מפקדת השבויים והנעדרים באגף המודיעין, שמטרתו לוודא שהפעולות ההתקפיות אינן פוגעות בחטופים ככל הניתן, ומשקיע מאמצים גדולים בהבאת מידע אודות החטופים".

מפגינים מול הקריה בתל אביב
מפגינים למען החטופים, מול הקריה בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בחודש ינואר כבר פורסם כי בניגוד להודעה שנמסרה למשפחות בדצמבר, גופותיהם של רון, ניק ואליה נמצאו ללא פגע, ובעקבות זאת עלתה ההערכה כי השלושה נחנקו מגזים כתוצאה מהפצצת חיל האוויר - ולא נרצחו על ידי מחבלים.

רב"ט ניק בייזר, בן 19 מבאר שבע, שירת כנהג במנהלת התיאום והקישור לעזה. סמל רון שרמן, בן 19 מלהבים, שירת כמש"ק תיאום וקישור במת"ק עזה, ושניהם נחטפו מבסיסם וצולמו כשהם נשבים בחיים. הם הועלו בדרגה לאחר מותם. אליה טולדנו בן ה-28 נחטף לרצועת עזה בשבת השחורה ב-7 באוקטובר מפסטיבל "נובה" ביער רעים, אליו הגיע עם חברתו מייה שם, ששוחררה במסגרת עסקת החטופים לאחר 55 ימים בשבי.