תיעוד מעזה: תיקון תשתיות - לקראת חידוש הזרמת החשמל הישראלי

פועלים נצפו כשהם מתקנים תשתית חשמל בציר ראשי ברצועה, כהכנה לחיבור מחודש לחשמל ישראלי - צעד שאישר גלנט. סמוטריץ': "נפלנו על הראש, ראש הממשלה - עצור את האיוולת". ליברמן: "אחרי שחרור מנהל שיפא, הממשלה ממשיכה באותו הכיוון"

זמן צפייה: 02:38

בתיעוד שפורסם הבוקר (שלישי) ברצועת עזה, נראים פועלים מתקנים תשתית חשמל בציר הראשי סאלח א דין, כהכנה לחיבור מחודש לחשמל ישראלי - צעד שאישר שר הביטחון, יואב גלנט. כזכור, טרם המלחמה, ישראל סיפקה לרצועת עזה חשמל - אך לאחר מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, הזרמת החשמל לרצועה נעצרה.

גורמים בצה"ל מסרו כי הסיבה לחיבור המחודש לחשמל הישראלי הינה הפעלת מתקן ההתפלה המהווה תשתית חיונית למי שתיה וסניטציה. הפעלת המתקן תקטין את ההסתברות להתפרצות מחלות ולזיהומים - בעת שבשטח הרצועה שוהים חיילים וחטופים. כמו כן, נטען כי אי החזרתו לשימוש "עלולה להשפיע על הלגיטמציה להמשך המלחמה".

עוד נמסר כי קו המתח נמתח ישירות למתקן ההתפלה, קיים ניטור לשימוש החשמל, וכל ניסיון מצד חמאס לגנוב ממנו חשמל - יפיל את מתקן ההתפלה. שר הביטחון אישר לחבר קו שיספק חמישה מגה וואט למתקן ההתפלה - על מנת לייצר 20,000 קוב מים מידי יום.

הריסות בח'אן יונס
חידוש החשמל - כדי למנוע מחלות וזיהומים. הריסות בח'אן יונס | צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90

מתקן ההתפלה הוקם בידי יוניצף ב-2017 תחת פיקוח ארצות הברית והארגונים הבין לאומיים. לחמאס אין קשר למתקן ההתפלה - שמחובר לרשות המים הפלסטינית ברמאללה. בנוסף, נמסר כי "ישראל הכניסה מים לעזה בשלושה קווים שונים מאז תחילת המלחמה".

עקב פרסום התיעוד, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף: "נפלנו על הראש לגמרי. ‏במו ידינו אנחנו משקמים את עזה, לפני פירוזה - ‏ובעיקר את בתי החולים, כלומר מרכזי הטרור. ‏אדוני ראש הממשלה, עצור את האיוולת הזו. ‏הפעם אי אפשר יהיה לומר שלא ידענו, כמו בשחרור מנהל מפקדת הטרור בשיפא אמש".

השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, הוסיף: "ממשלת האיוולת. אחרי שחרור המחבל הבכיר, ד"ר מנגלה, מנהל בית החולים שיפא, הממשלה ממשיכה באותו הכיוון. עבודות התשתית בעזה לקראת החיבור הצפוי לחשמל ישראלי, זו איוולת גדולה עוד יותר. ההחלטה שחייבת להתקבל עוד היום היא ניתוק מוחלט בין ישראל לרצועת עזה. לא חשמל, לא מים, לא דלקים ולא סחורות, ניתוק מוחלט".

ח"כ גדעון סער תקף גם הוא עקב התיעוד, שמרמז על ההחלטה לחדש את הזרמת החשמל לעזה: "מעניין על מי יגלגלו את האחריות הפעם. ממשלת חלם עם שתי ידים שמאליות".

Whatsapp Image 2023 08 26 At 1
ח"כ אביגדור ליברמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

תנועת צו 9 מסרו בתגובה להחלטה על חידוש אספקת החשמל לעזה: "אחרי הכנסת משאיות האספקה לחמאס ושחרור מחבלים, ממשלת ישראל עוברת לשלב הבא ומחליטה על חיבור לחשמל ישראלי. רב המרצחים סינוואר יושב במנהרה ומקבל לידיו ללא כל מחיר את כל מה שהוא חפץ. מנופי הלחץ מבוזבזים בזה אחר זה בצורה נוראית. מחבלי הנוח'בה שביצעו את הזוועות וממשיכים להחזיק בחטופינו יקבלו מעתה גם חשמל וימשכו לשלוט דרכו על רצועת עזה".

"העם בישראל לא יכול לתת למחדל הזה, שמרחיק את שובם של הילדים שלנו הביתה ומסכן בבוטות את חייהם של לוחמינו הגיבורים, להימשך", הוסיפו. "די, תקחו אחריות ותדאגו לכך שהפינוקים למחבלים שטבחו ואנסו בנו יפסק במיידי. שום סיוע לא אמור לעבור עד שאחרון החטופים יחזור".