מסרים מוצפנים בכתב יד, עם שליחים: "טעות - דין מוות לסינוואר"

מאז פרוץ המלחמה ובפרט אחרי חיסול אל-אערורי, נוקט מנהיג חמאס זהירות יתרה בכל הנוגע לתקשורת עם אנשיו. כך לפי מקורות שצוטטו בוול סטריט ג'ורנל. השיטה: בכיר בחמאס שמעביר את מסר מוצפן - שנכתב על פתק או מוקלט - דרך שרשרת שליחים ומתווכים בעזה לנמען: "שבריר שנייה של חוסר זהירות יחרוץ את גורל סינוואר, הוא זהיר מאוד"

יחיא סנוואר מנהיג חמאס
יחיא סינוואר | צילום: רויטרס

מסרים מקודדים בכתב יד שנמסרים לדמות אמינה וממנה לשרשרת שליחים, חלקם אזרחים, למתווכים - שמעבירים אותם בטלפון או בדרכים אחרות לאנשי חמאס בחו"ל. כך, לפי פרסום היום (שני) בוול סטריט ג'ורנל, מתנהלת רשת התקשורת של מנהיג חמאס יחיא סינוואר - שלא נראה בפומבי מאז 7 באוקטובר, ולפי הערכות בישראל עדיין מסתתר במנהרות ברצועת עזה.

שיטות התקשורת של סינוואר הפכו שמרניות ומורכבות יותר לאיתור ברקע חיסול בכירי חמאס, ובפרט זה של סאלח אל-עארורי בביירות. לפי מקורות ששוחחו עם וול סטריט ג'ורנל, אחרי אותו חיסול, סינוואר החל להעביר מסרים בפתקים ובשיחות פנים מול פנים, וכן באמצעות הקלטות שנמסרו לדמויות שעליהן הוא סומך. סינוואר נהג להשתמש בשיטת העברת המסרים המיושנת הזו עוד משנות ה-80', ולאחר מכן כשהיה כלוא בישראל.

"די בטוח שזו אחת הסיבות לכך שצה"ל לא מצא אותו עדיין", אמר לוול סטריט ג'ורנל מיכאל מילשטיין, לשעבר היועץ לעניינים פלסטיניים של מתאם פעולות הממשלה בשטחים. "הוא מקפיד מאוד על זהירות".

סלאח אל-עארורי, מוחמד דף ואסמעאיל הנייה
סלאח אל-עארורי, מוחמד דף ואסמעאיל הנייה | צילום: דובר צה"ל, רויטרס
תיעוד: מנהיג חמאס יחיא סינוואר, מנהרה, רצועת עזה, חרבות ברזל
תיעוד: יחיא סינוואר במנהרה | צילום: דובר צה"ל

לפי הדיווח, זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה, המתווכות ביקשו לארגן מפגש בין דמויות בישראל ובחמאס כדי למנוע הידרדרות למערכה רחבה ופלישה ישראלית לרצועת עזה. השיטה: שליחים בעזה שנפגשו עם אנשי הזרוע הצבאית של חמאס - והעבירו מסרים מקודדים לסינוואר. האחרון, מצידו, תקשר עם המתווכים דרך רשת הטלפונים הקווית שהקים חמאס במנהרות - והשתמש במסרים מוצפנים על המועד והמיקום. "לעתים הוא השתמש בשמות של אנשים שהיו עמו בישראל בכלא כדי להסוות את זהותו האמיתית".

"חרף כל אמצעי הזהירות שהוא נוקט, סינוואר צריך לעשות טעות אחת כדי לתת לישראל הזדמנות ללכוד אותו", אמר תומס ויטינגטון, מומחה ללוחמה אלקטרונית. "מדובר בשבריר שנייה של חוסר זהירות שיכול לגזור עליו דין מוות".