אי על הכוונת: מה נסראללה רוצה מקפריסין?

בשנים האחרונות, ככל שישראל וטורקיה התרחקו, נוצרה ברית אסטרטגית חדשה עם יוון וקפריסין - שנמצאת ממש מול חופי לבנון - שכללה שיתופי פעולה צבאיים ומודיעיניים, לצד תרגול תרחישי מלחמה. כל זאת ועוד הובילו את מזכ"ל חיזבאללה לאיים בתקיפת שדות התעופה של קפריסין אם תאפשר לישראל לפעול מהם. מה הסיכוי שהאיום ימומש - ומה האפשרויות של ישראל?

זמן צפייה: 02:10

לא מעט ישראלים תהו מדוע נסראללה החליט אתמול (רביעי) באופן חריג לאיים על קפריסין, האי השכן והשלו שגם חבר באיחוד האירופי, שיתקוף בטילים את נמלי התעופה שלה.

בשנים האחרונות, ככל שישראל יישמה מדיניות של "התרחקות" מטורקיה, נוצרה ברית אסטרטגית חדשה עם יוון וגם עם קפריסין, השוכנת לחופי סוריה ולבנון. כחלק משיתוף הפעולה בין ישראל לקפריסין, צה"ל תרגל מספר פעמים באופן גלוי את "כיבוש" האי עם אלפי חיילים, מטוסים, ספינות וכוחות מיוחדים.

רק במאי אשתקד, חמישה חודשים לפני המלחמה, נערך תרגיל "שמש כחולה" של חיל האוויר שדימה תקיפה בעומק לבנון - בקפריסין ההררית. בנוסף, המוסד ושירות הביטחון הכללי מקיימים קשר הדוק עם המודיעין הקפריסאי, שסיכל בעבר כבר מספר ניסיונות פיגועים של גורמים איראניים נגד מטרות ישראליות בקפריסין, כמו אנשי עסקים ותיירים ישראלים.

Whatsapp Image 2023 09 04 At 0
רה"מ נתניהו ונשיא קפריסין כריסטודולידיס | צילום: רויטרס

כל זאת ועוד הובילו את מזכ"ל חיזבאללה לאיים בתקיפת שדות התעופה של קפריסין אם תסייע לישראל בלחימה מול ארגון הטרור, משום שלדבריו, חיל האוויר מתכוון להמריא משדות אלו ולתקוף בלבנון במקרה של מלחמה כוללת בצפון.

זהו איום שחיזבאללה יוכל לממש בסבירות גבוהה, שכן המרחק של קפריסין מלבנון הוא כ-300 קילומטרים בלבד - בהחלט בטווח הטילים של הארגון. יחד עם זאת, יש לציין כי כלל לא בטוח שחיל האוויר אכן ישתמש בשדות התעופה של האי, משום שלהזיז מטוסי קרב לדרום הארץ זה משהו אחד, אך להוציאם מהמדינה זה משהו בקנה מידה אחר לחלוטין.

ברקע ההסלמה הגוברת בצפון, היינו רוצים לקוות שהאיומים הרבים שהציב נסראללה בימים האחרונים מעידים על כך שהוא נמצא בלחץ, אבל כפי שלמדנו ב-7 באוקטובר, היומרה לנסות ולהיכנס לראשו של היריב - עשויה להיגמר רע.

מנהיג החיזבאללה, סיד חסן נסראללה מדבר בשידור חי
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה | צילום: רויטרס

נסראללה איים על קפריסין בנאום שנשא אתמול, בו טען כי "אם היא תפתח את נמלי התעופה שלה לישראל במהלך מלחמה כוללת - נתייחס אליה כמעורבת במערכה". זאת, לטענתו, בעקבות מידע שיש בידיו, לפיו "במקרה של מלחמה בה נתקוף את שדות התעופה והנמלים בישראל, הם ישתמשו בשדות התעופה של קפריסין".

נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס הגיב לאיומיו של נסראללה ואמר כי "קפריסין לא מעורבת בשום סכסוך צבאי, וממצבת את עצמה כחלק מהפתרון ולא הבעיה". הנשיא אמר כי דבריו של נסראללה מטרידים מאוד, אך הוסיף כי "אמירות כאלה אינן משקפות את המציאות. קפריסין לא משתתפת בשום התקשרות צבאית בנושא המלחמה". עוד טען כריסטודולידיס: "המסדרון ההומניטרי שלנו הוא עדות למחויבות שלנו לשלום ויציבות".

נשיא קפריסין, ניקוס כריסטודולידיס
נשיא קפריסין, ניקוס כריסטודולידיס | צילום: רויטרס

בנוסף, נסראללה שיגר בנאומו מספר איומים לעבר ישראל, ובין היתר אמר כי "יש חשש גדול אצל ישראל מפלישה של חיזבאללה לאזור הגליל" - וטען: "זו אפשרות שקיימת ונוכחת בתרחיש של מלחמה בצפון".