עימותים בפינוי מאחז בבנימין: מתנחלים יידו אבנים על כוחות מג"ב

כוחות גדולים של משמר הגבול והמנהל האזרחי הגיעו לפנות מבנים בלתי חוקיים במאחז "גבעת עוז ציון" שבאזור רמאללה, אשר הוקמו על קרקע פרטית פלסטינית, ונתקלו בהתפרעויות של פעילי ימין אשר הבעירו צמיגים ורגמו באבנים את הכוחות. כמה צעירים תקעו את רגליהם בבטון כדי להקשות על הפינוי, שישה נעצרו. המנהל האזרחי: "ההחלטה על הפינוי אושרה על-ידי הדרג המדיני"

זמן צפייה: 04:02

במהלך פעילות כוחות הביטחון לפינוי מבנים שהוקמו באופן לא חוקי במאחז גבעת עוז ציון שבבנימין הבוקר (רביעי), מתנחלים ופעילי ימין שהתפרעו במקום יידו אבנים על כוחות מג"ב ועל רכביהם בעת שהגיעו למאחז, הבעירו צמיגים והציתו רכב על הציר בכניסה למאחז. חלק מהמתפרעים מתבצרים במקום, וכדי להקשות על פינויים - תקעו את רגליהם בתוך בטון. אחד מכלי הלוחמים יצא מכלל שימוש לאחר שספג פגיעה במיכל הסולר, וכוחות מג"ב השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות כדי לפנות את מפרי הסדר ולהמשיך את פעולת הפינוי. שישה נעצרו, ביניהם פורע שריסס גז פלפל לעבר לוחם, וטופל במקום.

בפינוי השתתפו למעלה מ-70 צוותי מג"ב וכוחות רבים נספים לצד אנשי המנהל האזרחי, בשל אינדיקציות להתנגדות אלימה במהלך הפעולה. הכוחות פעלו לפנות שבעה מבנים, ציר גישה ושני צירים נוספים שהוקמו על קרקע פרטית פלסטינית בשנה האחרונה בניגוד לחוק, ולפי מערכת הביטחון מהווים "סכנה ביטחונית". הם לא מוגדרים כ"פלישה טרייה" על-פי הסכמים שנחתמו בין שר הביטחון יואב גלנט ליו"ר הציונות הדתית ושר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ', ולכן הפינוי עבר אישור של הדרג המדיני, ביניהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407030843' autoplay='0' credit='' desc='התפרעויות בעת פינוי המאחז' poster='' kid='1_q584lc9i' duration='18']

רכב עולה באש יהודה ושומרון מתנחלים מג"ב כוחות הביטחון התפרעויות במהלך פינוי מבנים לא חוקיים במאחז גבעת עוז ציון שבבנימין
רכב שהוצת על-ידי מתנחלים בעת פינוי המבנים במאחז

אחרי הפינוי, החלו פעילים רעולי פנים לזרוק אבנים לעבר ציר "מושבניק" הסמוך, בניסיון לפגוע ברכבי ביטחון. כתוצאה מזריקות האבנים בידיהם, נפגע רכבו של קצין בדרגת סגן-אלוף במנהל האזרחי והשמשה הקדמית נופצה. כמו כן, מתפרעים השליכו בקבוקי תבערה מכיוון המאחז לעבר הכוחות במקום. אבנים הושלכו גם לעבר לוחמי אש וכבאית מוגנת ירי. כתוצאה מכך נגרם נזק לכבאית, השמשה שלה נופצה והיא הושבתה..

הרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, התייחס לאירוע ואמר כי "מדובר באירוע אלימות חמור, שיש להוקיע ולגנות אותו. יש למצות את הדין באופן מהיר ומחמיר עם הפורעים שתקפו את אנשי כוחות הביטחון בעת ביצוע משימתם".

רכבו של קצין במנהל האזרחי שנפגע במהלך ההתפרעויות התפרעויות במהלך פינוי מבנים לא חוקיים במאחז גבעת עוז ציון שבבנימין מתנחלים יהודה ושומרון
רכבו של קצין במנהל האזרחי שנפגע במהלך ההתפרעויות

במערכת הביטחון סבורים כבר במשך מספר חודשים כי יש לפנות חלק מהמאחז, בין היתר בשל חיכוכים אלימים בין המתנחלים במקום לבין הפלסטינים, והמנהל האזרחי בראשות תת-אלוף הישאם אבראהים הוביל לכך על מנת להשיג "שקט" באזור. מאז הקמת המנהלת בפיקוחו של השר סמוטריץ' בתוך המנהל האזרחי, סמכויות האכיפה בתחום הבנייה משתייכות אליה אלא אם מדובר בפינוי בנייה מסיבות ביטחונית, שכאמור כך מוגדר פינוי המבנים במאחז גבעת עוז ציון על-ידי מערכת הביטחון.

מהמנהל האזרחי נמסר: "מוקדם יותר היום הגיעו קציני המנהל האזרחי בליווי כוחות גדולים של מג"ב ויחידות נוספות לבצע פעילות אכיפה נגד בינוי לא חוקי שהוקם באחרונה במאחז גבעת עוז ציון. הבינוי הוקם באופן לא חוקי על קרקע פרטית מוסדרת בניגוד לחוק ומהווה סיכון ביטחוני. הכוחות הרסו במקום 6 רכיבי בינוי ופעלו להריסת ציר גישה למקום".

עוד נמסר כי "מאזור הגבעה יצאו בעת האחרונה פעולות חמורות מאוד נגד החוק והסדר הציבורי בדגש על פגיעה בתושבי האזור, ובאחרונה אף גרמו לסיכון ממשי לתושבי הישוב שהוכר בהחלטת הקבינט המדיני ביטחוני - גבעת אסף הסמוך. לאור הסכנה שהמקום מהווה והחשש לערעור האזור, הוביל ראש המנהל האזרחי, תא"ל הישאם אבראהים, הליך מהיר וסדור לפינוי המאחז. ההחלטה על הפעולה הוצגה ואושרה על-ידי הדרג המדיני".

הכבאית שנפגעה במהלך ההתפרעויות במהלך פינוי מבנים לא חוקיים במאחז גבעת עוז ציון שבבנימין מתנחלים יהודה ושומרון
הכבאית שנפגעה מיידוי האבנים

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ גינה את האלימות נגד לוחמי מג"ב וכוחות הכבאות: "זריקת אבנים ופגיעה בכוחות הביטחון שלנו - קו אדום. כל חברי הממשלה צריכים לגנות בפה מלא, ואת הפורעים צריך להביא לדין. שולח חיזוק לכל החיילים והשוטרים, המשיכו למלא את משימותיכם, בכל מקום. לעם ישראל מגיעה ממשלה שמגבה את חיילינו ושוטרינו, כפי שהוא עומד מאחוריהם".

יהודה ושומרון מתנחלים מג"ב כוחות הביטחון התפרעויות במהלך פינוי מבנים לא חוקיים במאחז גבעת עוז ציון שבבנימין
התפרעויות במהלך פינוי מבנים לא חוקיים במאחז גבעת עוז ציון שבבנימין

ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) אמרה בתגובה: "אני מזועזעת מהאירועים הקשים המתרחשים ממש בשעה זו בגבעת אור הראל. במקום להגן על מתיישבים יהודים אמיצים המממשים את החזון הציוני, שר הביטחון והאלוף יהודה פוקס פועלים נגדם באלימות מופרזת. הריסת נקודת התיישבות שהוקמה על שמו של גיבור ישראל הראל שרביט היא מעשה נפשע. הראל, שנפל על הגנת המולדת בעזה, הקדיש את חייו להרחבת ההתיישבות היהודית בארץ ישראל. איזה בלבול מוסרי שבעוד חיילינו נלחמים בעזה, השניים שולחים כוחות להרוס דווקא התיישבות יהודית".

"אני קוראת לראש הממשלה נתניהו לעצור מיד את הפינוי האלים הזה", הוסיפה, "במקום להילחם במתיישבים, עלינו לחזק את אחיזתנו בכל חבלי מולדתנו. בימים קשים אלו לעם ישראל, עלינו להתאחד ולתמוך בחלוצים הצעירים הממשיכים את מורשתו של הראל שרביט והחלוצים בוני הארץ. אגיע עוד היום לחזק את שליחי ארץ ישראל".

צמיגים בוערים שהועלו באש יהודה ושומרון מתנחלים מג"ב כוחות הביטחון התפרעויות במהלך פינוי מבנים לא חוקיים במאחז גבעת עוז ציון שבבנימין
צמיגים שהועלו באש ע"י מתנחלים בעת פינוי המבנים במאחז

בתוך כך, מועצת התכנון העליונה צפויה לאישר ביומיים הקרובים יותר מ-5,300 יחידות דיור ברחבי יהודה ושומרון, כשבמקביל יאושרו שיווקים במרחב העירוני ביו"ש של יותר מ- 500 יחידות דיור נוספות. כמו כן, מהמועצה נמסר כי במסגרת כינוסה יאושרו מספר תוכניות להסדרת התנחלויות באזור, ביניהן של מחנה גדי, בית חוגלה (קדם ערבה), גבעות ושכונת הבוסטר בנגוהות.