הנגבי: "אי אפשר להעלים את חמאס כרעיון, צריך חלופה"

ראש המועצה לביטון לאומי התארח בכנס הרצליה, ודיבר על המשך הלחימה בעזה והחזרת החטופים. הנגבי אמר כי יש למצוא "הנהגה מקומית שמוכנה לחיות לצדה של ישראל", והוסיף על המתווה הישראלי: "זו הצעה מאוד נדיבה. יש לחץ עצום של קטר על חמאס לקבל את אותה כמו שהיא"

ראש המל"ל צחי הנגבי
ראש המל"ל צחי הנגבי | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי התארח היום (שלישי) בכנס הרצליה, ודיבר על 'היום שאחרי' ברצועת עזה. הנגבי אמר: "את חמאס אי אפשר להעלים בהיותו רעין, ולכן צריך רעיון חלופי - הנהגה מקומית שמוכנה לחיות לצדה של ישראל. זה התהליך שמתחיל להתממש בתקופה הזו".

את הדברים אמר הנגבי שבוע לאחר שבריאיון לחדשות 13 אמר דובר צה"ל דניאל הגרי דברים דומים: "חמאס הוא רעיון. אי אפשר להשמיד רעיון. על הממשלה למצוא לו חלופה - או שהוא יישאר". עוד אמר הנגבי בנושא: "אנחנו מדברים חודשים ארוכים על 'היום שאחרי', כאשר הדבר המרכזי שניסינו להדגיש שמדובר בעיקר ביום שאחרי חמאס. ברגע שחמאס מפורק מהיכולות שלו להוביל את המערכות השלטוניות והצבאיות, תהיה יותר אפשרות למדינות שרוצות לראות חלופה שלטונית בתוך עזה, יחד עם גורמים פנימיים, להתגייס לטובת המהלך הזה".

לדבריו, הקבינט הסמיך את צה"ל למהלך של תחילת מציאת חלופה שלטונית כבר לפני כמה חודשים. בשבועות האחרונים התחדדה התוכנית של צה"ל שאמורה להיות מיושמת בתחילת הדרך בצפון הרצועה. בימים הבאים אני מאמין שנראה מיושמת בצפון הרצועה".

תמונות החטופים מוצגות בתל אביב
תמונות החטופים מוצגות בתל אביב | צילום: רויטרס

הנגבי הוסיף ודיבר על המתווה להחזרת החטופים. לדבריו של ראש המל"ל, "המדיניות נקבעה על ידי הקבינט והממשלה, והיא קובעת מספר מטרות למלחמה. בהקשר של עזה יש שלוש מטרות בלי עדיפות מסוימת, אך יש קדימות לנושא השבת החטופים, כי כולם מבינים את המשמעות של הישארותם בעזה. המטרות הן: השבת החטופים בחיים, החללים שאינם בחיים, והשבת הביטחון לתושבי העוטף כך שלא יישקף יותר איום מעזה. הכלי המבצעי ליעדים האלה הוא השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס".

ראש המל"ל פירט: "יש מתווה, הוא מתווה ישראלי ומועצת הביטחון קיבלה פה אחד החלטה שמאמצת את המתווה הזה, שהוגדר כהצעה ישראלית מאוד נדיבה. יש לחץ עצום של קטר של חמאס לקבל את ההצעה כמו שהיא. אנחנו התרשמנו שהמחויבות של ארצות הברית לעסקה היא ב-100 אחוז. צריך לעמוד מאוחדים סביב ההצעה הזאת, כי היא תתחיל את השבת החטופים הביתה".