גורם אמריקני מעריך: "מספר החטופים החיים עלול להיות נמוך מ-50"

לאחר 258 ימים בשבי חמאס בעזה, הגורם שצוטט ב"וול סטריט ג'ורנל" העריך כי פחות מ-50 מתוך 120 החטופים הישראלים נותרו בחיים. במשרד ראש הממשלה ובצה"ל סירבו להגיב לדיווח

זמן צפייה: 00:56

ברקע הקיפאון במגעים לעסקת חטופים, גורם אמריקני המעורה במידע המודיעיני העדכני בארצות הברית העריך כי מספר החטופים החיים שנותרו בשבי בעזה, 258 ימים לאחר 7 באוקטובר, עלול להיות נמוך מ-50. כך על-פי דיווח שפורסם היום (חמישי) ב"וול סטריט ג'ורנל".

משמעות הערכת הגורם האמריקני, המבוססת בחלקה על מודיעין ישראלי, הנה כי 66 מתוך 116 בני אדם שנחטפו על-ידי מחבלי חמאס בשבת השחורה ונותרו בשבי עלולים להיות מתים. כלומר, על-פי הדיווח, מספר החטופים שנותרו בחיים נמוך בהרבה מזה שפורסם עד עתה באופן רשמי על ידי הרשויות הישראליות.

משרד ראש המודיעין הלאומי של ארצות הברית סירב להגיב לדיווח. ה"וול סטריט ג'ורנל" פנה לקבלת תגובה גם ממשרד ראש הממשלה ומצה"ל, אך אף הם סירבו להגיב. בעיתון האמריקני ביקשו תגובה גם מחמאס, והזכירו כי בכיר בארגון הטרור אמר לאחרונה למתווכות במו"מ לעסקה כי הוא אינו יודע להעריך כמה חטופים נותרו בחיים.

כרזות חטופים בתל אביב
כרזות חטופים בתל אביב | צילום: חדשות 13

בעיתון האמריקני צוין כי מספר החטופים המתים מהווה נושא מרכזי במגעים לעסקה בין ישראל לחמאס. עד כה ישראל סירבה לקבל גופות כחלק ממכסת החטופים שישוחררו במסגרת פעימה ראשונה של עסקה אפשרית. עם זאת, בהצעה האחרונה שהועברה מירושלים ונחשפה על-ידי הנשיא ג'ו ביידן, ישנה הסכמה לקבל גופות כבר בחלקה הראשון של העסקה.

גורמים ישראלים רשמיים ששוחחו עם "וול סטריט ג'ורנל" אמרו כי רוב החטופים שהוגדרו מתים נרצחו למעשה כבר ב-7 באוקטובר, אך לצד זאת אישרו כי כמה חטופים נהרגו בעקבות תקיפות צה"ל ברצועת עזה.

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן מציג את ההצעה הישראלית לעסקת חטופים | צילום: רויטרס

בתגובה לדיווח, ממטה משפחות החטופים נמסר: "מדינת ישראל מחויבת להשבת כל החטופים שהופקרו בשבעה באוקטובר. החובה הקדושה הזו לא מבחינה בין החזרת חטופים חיים לשיקום לבין החזרתם של הנרצחים והחללים לקבורה. מדינת ישראל מחויבת להחזיר את כל החטופים הביתה, לארצם".

עוד נמסר מטעם המטה: "פגיעה בעיקרון מקודש זה היא הפרת אמונים ושבירת האתוס הישראלי המכונן של ערבות הדדית. על הקהילה הבינלאומית לפעול למען החזרת כל 120 החטופים ולתמוך בעסקת נתניהו. ממשלת ישראל חייבת להניע עסקה כוללת להשבתם ולעשות זאת מיד. הזמן אוזל עבור החטופים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406200813' autoplay='0' credit='אביב אטלס ' desc='קרובי חטופים חוסמים את איילון' poster='' kid='1_uao8xsq7' duration='21']

מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: איתי רון, פלאש 90

בדרישה לממש עסקה שתציל את אלו שנותרו בחיים ותאפשר להשיב את גופותיהם של המתים, קרובי חטופים חסמו הבוקר יחד עם פעילים את נתיבי איילון לכיוון צפון, סמוך למחלף לה גארדיה. ההפגנה יצא לפועל תחת הכותרת "העסקה נופלת המדינה בוערת".

‏‎ממחאת הנשים, שלקחה חלק בארגון חסימת איילון, נמסר: "120 חטופות וחטופים עדיין נמצאים בשבי החמאס בעזה, והנושא הכי בוער על סדר היום הוא דילים פוליטיים, פטור מגיוס ומינוי רבנים. ממשלת ישראל, הקבינט - תתעוררו! יש חטופים בעזה שרואים בחדשות את העם נלחם עליהם ואת הממשלה מפקירה אותם פעם אחר פעם בשביל פוליטיקה קטנה. ראש הממשלה שקרא אתמול לשרים בממשלתו להתאפס בעצמו לא מאופס כבר 258 ימים. עסקה - עכשיו!".