לשכת גיוס ללא נשים וגרעינים ייחודיים: היערכות צה"ל לגיוס חרדים

פסיקתם המהדהדת של תשעת שופטי העליון סוללת את הדרך לגיוסם של חרדים, ובצה"ל נערכו בהתאם - עם לשכות גיוס ייחודיות, ללא נשים ועם כשרות מיוחדת. עם זאת, חרף העובדה שמחזור הגיוס הפוטנציאלי מכיל 60 אלף חרדים - בפועל יגויסו לא יותר מכ-3,000

זמן צפייה: 02:10

פסק הדין המהדהד שפרסמו היום (שלישי) תשעה שופטי בג"ץ סולל את הדרך לגיוס חרדים, וכעת עולה השאלה כיצד צה"ל יפעל כדי לבצע את הגיוסים בפועל. כדי להשיב לשאלה יש להתייחס ראשית למספר המתגייסים הפוטנציאליים בקרב בני הישיבות, וכן לצרכי צה"ל עצמו.

בחודש יוני 2023 מספר תלמידי הישיבות שלא התגייסו עמד על 63 אלף. מאז 7 באוקטובר נמחקה לצה"ל לפחות חטיבה שלמה מסדר הכוחות. לדברי הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, לצבא חסרים 15 גדודים, שהם כ-7,000 חיילים חדשים בשנה. גורמים ביטחוניים נוספים אף טוענים שיש להקים אוגדה או שתיים חדשות.

צה"ל מבחינתו ערוך לגייס 3,000 חרדים בשנתון הקרוב, מתוך מחזור פוטנציאלי של 60 אלף. אגף כוח אדם כבר נערך עם צווי גיוס, ועם הבנה שיש להקים בקו"ם חרדי - כלומר, לשכות גיוס ללא נשים ועם כשרות מיוחדת.

חרדי מפגין נגד גיוס לצה"ל בכביש 4
חרדי מפגין נגד גיוס לצה"ל בכביש 4 | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

בנוגע לשאלה היכן ישרתו החרדים עם גיוסם, בצה"ל דנים ב"פיילוט הגבול הירדני" - גבול שקט יחסית, שהוא גם הארוך ביותר מבין גבולותיה של ישראל. לפי הצעה זו, החיילים החרדים ייפרסו לאורך הגבול במעין גרעיני נח"ל משל עצמם, עם רבנים וכשרות, ללא נשים. בכך  יתאפשר פינוי כוחות סדיר ומילואים לגזרות בוערות יותר.

באשר לשאלה הרגישה ביותר, כיצד יגויסו חרדים בפועל, במערכת הביטחון נוטים כרגע להוציא לפועל פעולות לעידוד החרדים שמעוניינים להתגייס, אם בעקבות הזעזוע של המלחמה והרצון לקחת חלק בחוויה הישראלית ולתרום ובין אם מנסיבות אחרות.

רה"מ נתניהו בכנסת
רה"מ נתניהו בכנסת לאחר ההצבעה על חוק הגיוס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשום שלב לא נדונה האפשרות לשלוח שוטרים צבאים לישיבות, מההבנה כי גיוס החרדים בכפייה לא יצלח. בשורה התחתונה, בעת הנוכחית, גיוס החרדים מסתכם בדיבורים. צה"ל מצדו ממשיך ללמוד את פסיקת בג"ץ, מתוך הבנה שדבר מה יצטרך להיעשות בנידון כבר בקרוב.