דיווח: נשיא איראן חולק על משמרות המהפכה בנוגע לתקיפה בישראל

ב"טלגרף" דווח על מחלוקות שהתגלעו בצמרת האיראנית סביב פעולת התגובה על חיסול הנייה בטהרן. מסעוד פזשכיאן, הנשיא האיראני החדש מהזרם המתון ברפובליקה האסלאמית, מתנגד לתקיפה איראנית בשטח ישראל - בעוד שקצינים במשמרות המהפכה דוחפים לתקיפה בתל אביב. מקורב לנשיא: "בכירי משמרות המהפכה חותרים תחת פזשכיאן, הם חושבים שיהיה קל לתקוף את ישראל"

זמן צפייה: 01:40

מחלוקת במשטר האייתוללות: על פי דיווח שפורסם היום (שישי) ב"טלגרף" הבריטי, נשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן, הנמנה עם אנשי המחנה הרפורמיסטי והמתון יותר ברפובליקה האיסלאמית, מתנגד לגישה הנוקשה של משמרות המהפכה ופועל במטרה למנוע מתקפה רחבת היקף נגד ישראל בתגובה לחיסולו של אסמאעיל הנייה בטהרן, מחשש שהדבר יביא לפריצתה של מלחמה כוללת.

על-פי הדיווח, קצינים במשמרות המהפכה מסכימים כי יש להימנע מתקיפה של מטרות אזרחיות, אך מתעקשים כי יש לתקוף יעדים צבאיים בתל אביב ובמרכזן של ערים אחרות. מנגד, פזשכיאן מציע שלא לתקוף בשטח ישראל, אלא לפעול נגד בסיסים ישראלים סודיים הממוקמים במדינות שכנות של איראן, כפי שטהרן עשתה לטענתה בעבר נגד "בסיסי מוסד" בכורדיסטאן העיראקית.

על כל פנים, יש לציין כי המילה האחרונה בנושא שייכת למנהיג העליון עלי חמינאי, איש המחנה השמרני הקיצוני - והוא זה שיקבע כיצד תראה התגובה האיראנית.

יירוטים בשמי ישראל
יירוטים בשמי ישראל, במהלך התקיפה האיראנית | צילום: רויטרס

בשיחה עם ה"טלגרף", גורמים בסביבתו של פזשכיאן האשימו את בכירי משמרות המהפכה בניסיון לחתור תחת הנשיא ולהוציא לפועל תגובה חריפה על חיסול הנייה. "מר פזשכיאן חושש כי כל פעולה נגד ישראל תגרור השלכות רציניות", אמר יועץ קרוב לנשיא האיראני, שהוסיף בהתייחסות למתקפה האיראנית נגד ישראל באפריל: "פזשכיאן ציין שאנחנו ברי מזל שאיראן לא נגררה למלחמה כוללת נגד ישראל בפעם הקודמת".

בהמשך השיחה עם כלי התקשורת הבריטי, מקורבו של הנשיא האיראני האשים: "הרצון של משמרות המהפכה לתקוף בישראל נובע מהרצון לחתור תחת נשיאותו בת השבוע של פזשכיאן ולא מהשאיפה לתקן את ההשפלה שאיראן ספגה בעקבות החיסול". בהמשך, הגורם טען כי בכירי משמרות המפכה דוחפים לתקיפה משמעותית "בגלל שהם חושבים שזה יהיה קל".

"הנשיא לא מרגיש השפלה בעקבות העובדה שההתנקשות התרחשה שעות אחדות לאחר שהוא הושבע לתפקידו" הוסיף מקורבו של פזשכיאן, שטען כי הנשיא האיראני הציע בין היתר כי טהרן תעביר נשק מתקדם נוסף לחיזבאללה, כדי שארגון הטרור הלבנוני יוכל לנקום בישראל בתמיכת משטר האייתוללות.

תמונתו האחרונה של אסמאעיל הנייה באיראן
תמונתו האחרונה של אסמאעיל הנייה, בהשבעת נשיא איראן החדש | צילום: רויטרס

בינתיים, הכוננות וההיערכות לתגובת איראן וחיזבאללה נמשכת בישראל, מתוך הבנה כי התגובות אכן יגיעו, גם אם טרם התבהר מועדן. אמש התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני בבור בבסיס בקריה בתל אביב, והשרים עסקו בניסיונות לגייס תמיכה בינלאומית ולהפעיל לחץ על איראן וחיזבאללה. גורמים ביטחוניים הדגישו בשיחה עם חדשות 13 כי ארצות הברית, בריטניה וצרפת, וכן מספר מדיניות ערביות נוספות, עומדות לצד ישראל.

דיווח שפורסם שלשום  ב"איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה ברפובליקה האיסלאמית, עומד בקנה אחד עם הדיווח של ה"טלגרף" היום, ולפיו נשיא איראן פזשכיאן הפציר במנהיג העליון חמינאי להימנע ממלחמה עם ישראל. פזשכיאן, לפי הדיווח ב"איראן אינטרנשיונל", הזהיר מ"השלכות קשות" בעקבות תגובה שתגרור מתקפה של טהרן על ישראל, שלדבריו "עלולה לשתק תשתיות חיוניות ומקורות אנרגיה".

בישראל מעריכים כעת כי בעוד שאיראן שוקלת את אופי והיקף תגובתה, חיזבאללה נחוש לתקוף את ישראל באופן משמעותי - ומוכן לקחת סיכונים, גם במחיר של מלחמה כוללת בצפון. לפי ההערכות, חיזבאללה ינסה לפגוע במטרה צבאית בנשק שטרם הפעיל נגד ישראל.