ראש מערך הסייבר: איראן הרחיבה את המתקפות עלינו מ-7 באוקטובר

ראש מערך הסייבר גבי פורטנוי ומבקר המדינה אנגלמן השתתפו בכנס לכבוד שבוע הסייבר, ודנו באפשרות כי גופים עויינים פתחו במתקפת סייבר נגד ישראל מאז פרוץ המלחמה. אנגלמן אמר כי "נבדק האם בוצעה פריצת סייבר למשרד רה"מ ולכטב"מים", ופורטנוי הוסיף: "איראן תוקפת את בעלות בריתה ומדינות נוספות למטרות גניבת מידע"

גבי פורטנוי, ראש מערך הסייבר הלאומי
גבי פורטנוי, ראש מערך הסייבר הלאומי | צילום: Coming up, שבוע הסייבר

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן וראש מערך הסייבר הלאומי גבי פורטנוי התארחו היום (שלישי) בכנס שבוע הסייבר, ודיברו על האפשרות כי גופים עויינים פתחו במתקפת סייבר נגד ישראל מאז פרוץ המלחה. פורטנוי אמר כי "מ-7 באוקטובר איראן הרחיבה את מתקפות הסייבר על ישראל", ואנגלמן הוסיף: "בודקים האם ביצעו פריצת סייבר למשרד רה"מ, לכטב"מים ועוד".

לדברי פורטנוי, "איראן כמדינה תוקפנית גם בסייבר, תוקפת מדינות רבות ברחבי העולם, ואף כאלו שנחשבות לבעלות בריתה". בין המדינות שפורטנוי ציין שאיראן תוקפת ברחבי העולם: ערב הסעודית, עומאן, קנדה וארצות הברית, איחוד האמירויות, הודו, בריטניה, גרמניה, אוסטרליה, אוסטריה ועוד.

"זיהינו שאיראן תוקפת את בעלות בריתה ומדינות נוספות למטרות גניבת מידע וגרימת נזק לשירותים דיגיטליים. המידע שנגנב ממערכות ממשלתיות משמש לאחר מכן לטרור סייבר איראני". אמר פורטנוי בכנס. "תוקפנות הסייבר האיראנית היא בעיה בין-לאומית, ולא רק ישראלית ולכן הפתרון צריך להיות בין-לאומי", הוסיף.

גבי פורטנוי, ראש מערך הסייבר הלאומי
גבי פורטנוי, ראש מערך הסייבר הלאומי | צילום: Coming up, שבוע הסייבר

לדבריו, "התחלנו לראות שחקנים חדשים כמו קבוצת התקיפה 'Homeland Justice', שככל הנראה מופעלת על ידי משרד המודיעין האיראני ופעלה בעבר גם באלבניה. זיהינו גם את פעילות קבוצת 'Imperial Kitten', המופעלת על ידי משמרות המהפכה, הן בישראל והן בארצות הברית, שם גם הטילו עליהם סנקציות".

פורטנוי פירט על התקיפות נגד ישראל: "חציית קווים אדומים הומניטריים, כגון המתקפה שנבלמה על בית החולים זיו בצפת. מעשי איראן מהווים הפרה מוחלטת של חוקי הפרטיות והאמנות הבינלאומיות, וגורמים נזק עולמי לאזרחים חפים מפשע". לאחר מכן קרא פורטנוי לחזית משותפת בהגנה, בהרתעה, ובגביית המחיר מאיראן על הנזק העולמי שהם גורמים.

עוד אמר פורטנוי בכנס כי המתקפות בתקופת המלחמה גדלו פי שלושה מבעבר ופרט את מגוון הפעולות שעשה המערך בתקופת המלחמה בהם: מודיעין האיומים, הפרויקטים הטכנולוגיים "כיפת הסייבר" ו"כדור הבדולח", הרגולציה, מאמצי הגברת החוסן והמודעות, התאמת מוקד 119 וטיפול באירועי סייבר, שיתוף הפעולה הלאומי והבין-לאומי ועוד.

עוד הוסיף: "אנו צריכים לקחת את העבודה המשותפת שלנו ביחד צעד אחד קדימה, למקום שבו יש לנו את הגנת כיפת הסייבר ברמה הלאומית, מרכזי בקרה ושליטה ענניים לכל מגזר וארגוניים כמו בפרויקט "סייבר-שילד" (מגן הסייבר) שאנו מפתחים, לגילוי והגנה מפני תקיפות סייבר. צריך לעשות את זה תוך הגנה על האינטרסים והפרטיות של כל הצדדים".

Whatsapp Image 2023 05 01 At 1
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המבקר התייחס לביקורת שהוא מקיים בימים אלו על היערכות המדינה לאיומי סייבר במלחמת "חרבות ברזל" ולפניה. לדבריו, "בימים האלו אנו בוחנים את מוכנות ישראל לאירועי סייבר במהלך מלחמת חרבות ברזל. חלק אחד של הביקורת עוסק בפערים ברמת הגנת הסייבר ובחוסנה של ישראל, ובפעולות שנקטו הגופים הרגולטוריים על מנת לחזק את החוסן. החלק השני בוחן את מוכנותם של גופים קריטיים להתקפות סייבר וכיצד טופלו התקפות אלו".

אנגלמן הוסיף: "כמו כן, אנו בוחנים את הדרך שבה ישראל מטפלת בפעולות התודעה (מלחמה בפייק ניוז), הגנת מערכות ה-IT במשרד ראש הממשלה, הגנת הסייבר על כטב"מים, הגנה מפני איומי סייבר על מערכות בקרה של פיקוד העורף והפערים בהמשכיות התפקודית של מערכות מסוימות בצה"ל ביום פתיחת המלחמה".

המבקר ציין כי הוא "רואה חשיבות רבה בביקורות הללו לאור התגברות המתקפות על ישראל בעת הזו", והוסיף: "מתחילת כהונתי כמבקר המדינה, אני מקדיש תשומת לב רבה לתחום הגנת הסייבר, טכנולוגיית המידע ולהגנת הפרטיות, לטובת אזרחי ישראל".

הוא סיפר כי "בחודש שעבר נכנסתי לתפקידי כנשיא EUROSAI - הארגון האירופי של מוסדות ביקורת עליונים. בארגון זה חברים 51 מבקרי מדינה מכל רחבי אירופה ומשרדנו מוביל ביקורת בינלאומית משותפת בנושא AI, עם רבים ממוסדות ביקורת המדינה באירופה. במסגרת הביקורת נבחן גם את מוכנותן של המדינות לאיומי סייבר בעידן הבינה המלאכותית".