רשימת חיסול: הפגיעה בחמאס ובחיזבאללה - ומי עדיין שרד?

בעזה נותרו עדיין בחיים חברים בלשכה המדינית של חמאס. בחיזבאללה, לעומת זאת, הצמרת כמעט ולא נפגעה - עד אתמול: נסראללה איבד את הרמטכ"ל שלו, חאג' מוחסן, ממייסדי הארגון. מי עדיין נשאר - ועד כמה נפגעה היכולת של שני ארגוני הטרור? תמונת מצב

זמן צפייה: 01:56

בעשרה חודשי לחימה ישראל רשמה לא מעט הצלחות בחיסול צמרת חמאס בעזה, ופחות בחיסול הנהגת החוץ - עד חיסולו של ראש הלשכה המדינית אסמאעיל הנייה הלילה (רביעי) בטהראן.

בתוך עזה ספגו הנהגת חמאס והזרוע הצבאית מכות קשות. שניים מתוך השלישיה המובילה של הארגון: הרמטכ"ל מוחמד דף ומרוואן עיסא, מי שהיה החוליה המקשרת בין הדרג הצבאי למדיני, מעין "שר הביטחון" של חמאס – חוסלו. סינוואר איבד גם שלושה מחמשת מפקדי החטיבות שלו ואת מפקד מערך המבצעי ראאד סעד. סימן שאלה מרחף מעל רוחי מושתהא, ממייסדי הזרוע הצבאית וחבר הלשכה המדינית, שלפי שמועות בעזה נהרג לפני כמה שבועות בתקיפה ישראלית.

בעזה נותרו עדיין בחיים חברים בלשכה המדינית של חמאס, הבולט שבהם פתחי חמאד, אבל סינוואר נותר די לבדו בצמרת. לצידו נותר רק אחיו הגדול, מוחמד סינוואר, שמשמש גם כיועצו הקרוב. מוחמד מסומן כמי שעשוי להחליף את יחיא אחרי שישראל תצליח לחסל אותו. בהנהגת החוץ, לעומת זאת, ישראל כמעט ולא נגעה עד עכשיו. הלילה חוסל ראש הלשכה המדינית, איסמעיל הנייה, דמות שהיא יותר סמלית ופחות משפיעה. הוא מצטרף אל חברו סלאח אל-ערורי שחוסל בתחילת המלחמה בביירות.

חיסול אסמעיל הנייה
אסמאעיל הנייה | צילום: רויטרס

בחיזבאללה לעומת זאת, הצמרת כמעט ולא נפגעה, עד אתמול. נסראללה איבד אתמול את הרמטכ"ל שלו, חאג' מוחסן, ממייסדי הארגון, אבל לצידו נותרו עדיין מורתדה, ראש מערך המודיעין, איברהים עקיל, ראש מערך המבצעים והממונה על כוחות רדואן, עלי קארקי, מפקד חזית הדרום, וטלאל חמייה - מפקד זרוע החוץ של חיזבאללה. כלומר, הצמרת ברובה עדיין קיימת ומתפקדת.

אם משווים בין הארגונים – חמאס הוא ארגון מוכה, על סף הכנעה, והמנהיג שלו בודד בצמרת. נסראללה לא בודד. הארגון שלו אמנם ספג מכות, אבל כוחו של חיזבאללה עדיין במותניו, ואנחנו צפויים לפגוש את הכוח הזה בזמן הקרוב.