עדות האסיר מהתמונה המפורסמת בשדה תימן: "התעללו בי מינית"

איברהים סאלם, תושב הרצועה שנכלא בחודש דצמבר בשדה תימן בגין השתייכות לארגון טרור, סיפר ל-CNN על תקופתו במעצר. לדבריו של סאלם, החיילים במתקן היו מתעללים בו פיזית ומנטלית, וגם היו פוגעים בו מינית: "היו פוגעים באיברים מוצנעים עם גלאי מתכות. הרגשתי שדחפו לי מקל לחלק האחורי". סאלם הוסיף: "כשביקשו ממני להתפשט - ידעתי שהמסע שלי לגיהנום מתחיל"

תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן"
תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן" | צילום: צילום מסך, מתוך CNN

בשיחה עם רשת CNN שפורסמה אמש (ראשון), העיד איברהים סאלם, אסיר פלסטיני בן 34 המופיע בתמונה מפורסמת ממתקן הכליאה שדה תימן, על תקופתו במקום. סאלם סיפר: "הם אמרו לי להתפשט, ואז ידעתי שהמסע שלי לגיהנום מתחיל". סאלם טען כי עבר בבית המעצר התעללות מינית.

סאלם נעצר בחודש דצמבר, לאחר פשיטה של צה"ל בבית החולים בו טופל בצפון רצועת עזה, לאחר שביתו הופצץ. "הייתי מבולבל. למה עצרו אותי? אין לי קשר להתנגדות, לא היו האשמות נגדי", אמר בריאיון שנערך במחנה העקורים במוואסי.

על התקופה בשדה תימן סיפר: "היינו שומעים צרחות, ואז קול ירי של כדור - ואחריו שתיקה. זה הפחיד את הגברים", אמר, והוסיף: "זה היה סיוט". סאלם סיפר כי במהלך החקירות, הוא נשאל על מקום המצאם של החטופים, והאם הוא שייך לחמאס או לג'יהאד האיסלאמי. הוא טוען כי הוא הוכה, ספג התעללות מילולית, ששפכו עליו מים רותחים וכי נאמר לו שבני משפחתו נהרגו.

תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן"
תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן" | צילום: צילום מסך, מתוך CNN

הוא מספר כי החלק "הגרוע ביותר" היה "התעללות מינית" שספג. סאלם סיפר כי בבית המעצר התהלך בתחתונים בלבד, אך כי לפני כל חקירה היה עליו להתפשט. "הם היו מביאים את גלאי המתכות ומעבירים אותו על כל הגוף שלנו, ואז היו מעבירים אותו מעל חלקים מוצנעים ופוגעים בהם", אמר.

הוא הוסיף כי בזמן שהוא מכופף, עירום, וחמישה או שישה חיילים מסתכלים, הוא הרגיש שהם "דוחפים מקל אל החלק האחורי". עוד אמר כי לאחר החקירה ניתנו לו שניות בודדות ללבוש חזרה את תחתוניו, והוסיף כי כל עיכוב גרר אלימות נוספת מצד החיילים.

מחנה אוהלים באל-מוואסי שבדרום הרצועה
מחנה אוהלים באל-מוואסי שבדרום הרצועה | צילום: רויטרס

מצה"ל נמסר ל-CNN כי "סאלם עוכב ב-12 בדצמבר בחשד למעורבות בפעילות טרור והוחזק בשדה תימן במשך כחודש וחצי, לפני שהועבר לשירות בתי הסוהר, שם העביר שישה מתוך שמונת חודשי מעצר". בצה"ל הוסיפו כי אינם יכולים להתייחס לתנאי המעצר, וכי התנהגות בלתי הולמת של חיילים מנוגדת לחוק ולפקודות צה"ל, ואסורה בהחלט.

עוד נכתב כי CNN פנתה לשירות בתי הסוהר ונאמר כי בשביל לקבל מידע על תהליכים משפטיים, מדיניות מעצרים וחקירות שהתקיימו לכאורה במתקנים צבאיים ומערבות אסירים ביטחוניים שאינם תושבי ישראל, יש לפנות לצה"ל ולשב"כ. השב"כ לא הגיב לבקשת CNN לתגובה.