פוטין לנתניהו: להימנע מצעדים שיכולים להוביל לעימות חדש

נשיא רוסיה שוחח עם רה"מ, לאחר שמשרד החוץ הרוסי התייצב לצד הסורים. בניגוד לארה"ב, שגיבתה את ישראל, פוטין הוא שהקריב חיילים בשטח ומנסה להידמות לפטרון של האזור

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ונשיא סוריה, ולדימיר פוטין, בביקור נתניהו במוסקבה
ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ונשיא סוריה, ולדימיר פוטין, בביקור נתניהו במוסקבה | צילום: רויטרס

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שוחח אתמול (שבת) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בטלפון. "אנחנו צריכים להימנע מכל צעד שיכול להוביל לעימות חדש באזור", כך על פי הקרמלין, כפי שצוטט בסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס.

בהודעת משרד החוץ הרוסי, שפורסמה מוקדם יותר, הועברה ביקורת חריפה על פעילות ישראל בסוריה. "אנו רואים צורך לכבד ללא תנאי את הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של סוריה ושל מדינות אחרות באזור", נמסר, "אין זה מקובל לחלוטין ליצור איומים על חייהם ועל ביטחונם של חיילים רוסים בסוריה שנמצאים שם בהזמנת הממשלה הלגיטימית שלה כדי לסייע במאבק נגד טרוריסטים".

האתר ממנו יצא כלי הטיס האיראני
האתר ממנו יצא כלי הטיס האיראני | צילום: דובר צה"ל

משרד החוץ האמריקני, לעומת זאת, גיבה לחלוטין את פעולת ישראל ותקף את המדיניות האיראנית. "ארצות הברית מודאגת מאוד מהסלמת האלימות בגבול ישראל ותומכת לחלוטין בזכותה הריבונית להגן על עצמה", כך בהודעה מטעמם, "ההסלמה המחושבת של איראן, והשאיפה שלה להקרין את הכוח והדומיננטיות שלה, מעמידה את כל האנשים באזור - מתימן ועד לבנון - בסכנה. ארה"ב קוראת לסיום ההתנהגות האיראנית שמאיימת על השלום והיציבות".

לפנות בוקר נכנס מל"ט איראני לשטח ישראל, באזור בקעת בית שאן, והופל על ידי מסוק של חיל האוויר. בתגובה תקפו מטוסי צה"ל מטרות איראניות בשטח סוריה. במהלך התקיפה נורה טיל נגד מטוסים שפגע במטוס F-16 ישראלי. הצוות נטש את המטוס, שהתרסק בסמוך ליישוב הרדוף שבגליל. כתוצאה מהפגיעה, הטייס נפצע קשה והנווט נפצע קל, שניהם מטופלים בבית החולים רמב"ם. לאחר מכן יצאו מטוסי צה"ל לתקיפה נוספת נגד מטרות בשטח סוריה, בהן סוללות הנ"מ שירו לעבר המטוס שהופל.

שברים של המל
שברים של המל"ט האיראני | צילום: דובר צה"ל

פרשנות: בשל הימנעות ארה"ב מהצבת חיילים בסוריה, כיום פוטין הוא הפטרון באזור

נתניהו ושר הביטחון ליברמן נוהגים להתגאות בקשרים הטובים עם פוטין, אבל ברגע המבחן, משרד החוץ הרוסי התייצב לצד הסורים, ומשתמע מכך - גם לצד האיראנים. בלי לציין את שמה של ישראל, צוין בהועדת המשרד כי היא

מסכנת את שלומם של חיילים רוסים, טענה שמניסה אטת משוואת הכוח באזור למקום בעייתי.

רוסיה מעורבת בנעשה בסוריה כבר משנות ה-50. כחלק מהיריבות האידיאולוגית של המלחמה הקרה התפתחה שותפות גורל בין משפחת אסד לשלטונות במוסקבה. גם לאחר נפילת האימפריה הסובייטית, יש בשלטון במוסקבה אנשים שעדיין רואים באזור הזה של המזרח התיכון חלק מאימפריה רוסית רחבה.

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ בפגישת הפורום לשיתוף פעולה כלכלי אסיה - האוקיינוס השקט
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ בפגישת הפורום לשיתוף פעולה כלכלי אסיה - האוקיינוס השקט | צילום: רויטרס

החל מ-2011 הרוסים תומכים בשלטון אסד במלחמת האזרחים, מ-2015 הם גם מעורבים בצורה צבאית ישירה, כולל בהפצצות אכזריות נגד אזרחים, בתי חולים ובתי ספר, על מנת שאסד ינצח. בדצמבר 2017 פוטין אף הכריז על ניצחון בסוריה.

בפעולותיהם, הרוסים נחושים להכריע מה יקרה במלחמה אחריהם, כשהם מנסים להידמות לפטרון הגדול - זה שהאיראנים, הישראלים והסורים ייפנו אליו בכל עניין. לעומת נשיאי ארה"ב - אובמה וטראמפ, שנרתעו ועדיין נרתעים מהמדמנה הסורית, פוטין הוא האיש שנמצא על הקרקע ומוכן להקריב חיילים. העובדה הזו מציבה אותו כיום כאיש היחיד שיכול לסכל עימות כולל במזרח התיכון.