במבצע מורכב: ישראל קלטה פצועים סורים, בהם ארבעה ילדים

צה"ל העביר שישה פצועים ממלחמת האזרחים לבתי החולים בארץ. משפחות הילדים הפצועים – נהרגו כולם בלחימה. במקביל הודיעו בירדן: הוצאנו משלחת סיוע לפליטים בגבול

כוחות צה"ל מטפלים בילד סורי פצוע
כוחות צה"ל מטפלים בילד סורי פצוע | צילום: דובר צה"ל

הלחימה בסוריה: צה"ל העביר לשטח ישראל שישה פצועים באורח בינוני עד קשה מאזור הקרבות, בהם ארבעה ילדים. המבצע, שהוגדר ייחודי ומורכב, יצא לדרך בליל שישי האחרון, על ידי כוח מ"עוצבת הבשן" שברמת הגולן. הפצועים הועברו לבית חולים בארץ לאחר טיפול ראשוני בשטח על ידי כוח רפואה של צה"ל.

על פי דיווח מהצד הסורי, משפחותיהם של הילדים, שלוש ילדות וילד, נהרגו כולן בהפצצות בסוריה. המבצע הגיע אחרי מבצע הומניטרי נוסף לפני שלושה ימים (חמישי), שבמהלכו הועבר מזון וציוד לפליטים הרבים הנמלטים בימים אלו מאזורי הלחימה בדרום המדינה. במקביל הודיעו הערב בירדן על משלחת הומניטרית מטעמם לפליטים הרבים באזור הגבול עם סוריה.

בתוך כך מוקדם יותר אתמול הודיע דובר אחד מארגוני האופוזיציה, כי השיחות אודות הפסקת אש, שהתקיימו בין המורדים לבין הממשל בתיווך רוסי, נכשלו. "דחינו את ההצעות המשפילות שהוצעו לנו, שכללו דרישה להיכנע לצבאו של אסד", אמר הדובר. השיחות כללו משלחות המורכבות מאזרחים ומאנשי צבא, כך סיפר הבוקר דובר אחר של ארגון מורדים. "הוועדה קיימה את הפגישה הראשונה שלה עם קצינים רוסים שהציגו את דרישותיהם", אמר.

בבוקר דווח כי לפחות שבעה בני אדם נהרגו בתקיפות אוויריות רוסיות על מספר עיירות בפרברי דרעא. בתקשורת הממשלתית הסורית הודיעו כי "עוד כפרים באזור הצטרפו לפיוס הלאומי", כהגדרתם, וקיבלו בברכה את כניסת צבא אסד לשם. ​אתמול דיווח בכיר בירדן כי הושגה הפסקת אש באזור. במקביל נציבות האו"ם לפליטים שבירדן הזהירה מ"קטסטרופה" הומניטרית, נוכח 160 אלף בני אדם שנעקרו מבתיהם במחוז דרעא, במסגרת מבצע צבא אסד לכבוש מחדש את האזור מידי המורדים.

מספר העקורים המתקרבים לאזור הגבול של סוריה עם ירדן וישראל, גדל ביותר ממאה אלף בני אדם מתחילת השבוע, שכן ביום שני מספרם היה 45,000. "אנו מצפים שמספר העקורים עוד יגדל הלילה", אמר דובר הנציבות בירדן. ביום חמישי כאמור העבירה ישראל סיוע הומניטרי רב לאלפי תושבי סוריה שנמלטו מאזור הלחימה בדרעא לכיוון הגבול הישראלי.

במסגרת המבצע הלילי המיוחד, שארך מספר שעות והתקיים בארבעה מוקדים בדרום ובמרכז רמת הגולן הסורית, מסרה ישראל 13 טון מזון, 15 טון מזון לתינוקות, 30 טון של ביגוד והנעלה, שלושה משטחי ציוד רפואי ו-300 אוהלים. במחנות הפליטים, שממוקמים סמוך למשולש הגבולות סוריה-ישראל-ירדן, נמצאים אלפי אנשים שחיים בתנאים ירודים. בין היתר, יש מחסור במזון, מים, חשמל ומצרכים בסיסיים נוספים.

באמצע השבוע הבהיר גורם מדיני ישראלי בכיר כי למרות הסיוע הישראלי, צה"ל לא יאפשר כניסת פליטים לארץ. "אף פליט סורי לא ייכנס לשטח ישראל, אך היכן שנוכל לסייע ברמה ההומניטארית אנחנו נסייע", אמר הפקיד הבכיר. שר החוץ הירדני, איימן ספדי, אמר ביום שלישי כי ארצו לא תקלוט פליטים שיגיעו מסוריה. "אין נוכחות פליטים בגבול שלנו, הם נעים לכיוון פנים-סוריה", טען ספדי, שהטיל את האחריות על סיוע לתושבי דרום סוריה על האו"ם.