"מכה קלה בכנף"

דן חלוץ מסיים 40 שנות שירות בצה"ל: הוא החל את דרכו כטייס קרב, השתתף בשלוש מלחמות, פיקד על חיל האוויר ועל ההינתקות. אבל חלוץ ייזכר גם שמי שפלט מפיו אמירות מרגיזות, דוגמאת "אני ישן טוב בלילה בזמן שהחיילים מפציצים". סוף שירות

(5:16 דק')

הרמטכ"ל דן חלוץ, שהודיע הלילה על התפטרותו, מסיים 40 שנות שירות בצה"ל. הוא החל את דרכו בצבא כטייס, מונה למפקד חיל האוויר ולבסוף לרמטכ"ל. חלוץ השתתף כטייס קרב בשלוש מלחמות ופיקד על ההינתקות, אך חלוץ ייזכר בין היתר גם בשל פליטות הפה שלו שהצליחו להרגיז רבים.

ראש המטה הכללי, רב-אלוף דן חלוץ, נולד בשנת 1948 בתל אביב. הוא גדל במושב חגור ואת לימודיו התיכוניים השלים בבית ספר "קוגל" בחולון. הוא התגייס לצה"ל ב-1966, התנדב לקורס הטיס של חיל האוויר, אותו סיים בשנת 1968 כטייס קרב. לאחר השלמת קורס אימון מבצעי על מטוס "אורגן" ושרות כטייס על מטוסי "מיסטר 4" ו"ווטור", עבר בסוף 1969 לטייסת ה"פאנטום" הראשונה ("האחת") של חיל האוויר. חלוץ לקח חלק במלחמת ההתשה, במהלכה טס כ-40 גיחות מבצעיות, ולאחריה הוצב כמדריך בבית הספר לטיסה.

ב-1973 השתחרר דן חלוץ מצה"ל. כטייס מילואים הוא נטל חלק במלחמת יום הכיפורים, במהלכה טס 43 גיחות מבצעיות. לאחר המלחמה חזר לשירות כסגן מפקד טייסת "פאנטום". ב-1978 השתחרר פעם נוספת ושירת כטייס מילואים במשך ארבע שנים, במהלכן השתתף במלחמת "שלום הגליל".

ב- 1982 חזר חלוץ לשירות והוסב לטיסה על מטוסי 16-F וב-1984 קיבל הפיקוד על טייסת "פאנטום", וכעבור שנתיים מונה לתפקיד ראש היחידה המבצעית בפרויקט מטוס ה"לביא". ב-1988 קודם חלוץ לדרגת אלוף והתמנה לתפקיד עוזר ראש אגף אג"ם במטה הכללי. באפריל 2000 התמנה לתפקיד מפקד חיל האוויר וביולי 2004 לתפקיד סגן הרמטכ"ל. ביוני 2005 הודיעה אראל שרון כי ימנה את חלוץ לתפקיד ראש המטה הכללי של צה"ל.

לאחר שמונה לסגן הרמטכ"ל, הוגשה עתירה נגד חלוץ בעקבות ראיון שהעניק לעיתון "הארץ". בראיון סיפר חלוץ שכמפקד חיל האוויר אמר לחייליו לאחר הטלת פצצה על ביתו של בכיר החמאס, סלאח שחאדה, בעזה: "עשיתם עבודה טובה, אתם יכולים לישון בלילה, אני ישן טוב". כאשר נשאל מה הוא מרגיש שהוא מפיל פצצה ענה: "אני מרגיש רק מכה קלה בכנף המטוס וזה הכול". בפעולת ההתנקשות בחייו של שחאדה נהרגו 16 פלסטינים, בהם 8 ילדים. העתירה לא מנעה את קידומו של חלוץ שמונה בסופו של דבר לרמטכ"ל.

במסגרת תפקידיו הפיקודיים בחיל האוויר שימש דן חלוץ כראש מחלקת אמצעי לחימה, כמפקד בסיס חיל האוויר חצור, כראש להק אוויר וכראש מטה חיל האוויר. הוא היה שותף בפעילויות המבצעיות של החיל מאז מלחמת ההתשה, ורכש ניסיון מבצעי עשיר המסתכם במאות גיחות מבצעיות ובהפלת שלושה מטוסי אויב.