שמונה הרוגים בפיגוע ירי בישיבת "מרכז הרב" בירושלים

מחבל פרץ לישיבה ופתח באש לעבר הנוכחים במקום. כתוצאה מהאש נהרגו שמונה בני אדם ושבעה נוספים נפצעו, חמישה מהם במצב קשה. אחד התלמידים בישיבה הצליח להרוג את המחבל. מתנדב של זק"א: "המראות בפנים הם מראות זוועה. אני יכול להגדיר את מה שראיתי כטבח"

(14:34 דק')

היורה במחבל: כיוונתי לראשו ויריתי
עדויות מהטבח: הרגשנו כמו ברווזים במטווח
בשב"כ מעריכים: המחבל הוא תושב מזרח ירושלים
ברצועת עזה קולות של שמחה בעקבות הפיגוע
בימין דורשים את הפסקת המו"מ עם הפלסטינים
המשטרה העלתה את הכוננות

פיגוע ירי בישיבת "מרכז הרב": סמוך לשעה 20:30 פרץ לישיבה, הנמצאת ברחוב צבי יהודה בירושלים, מחבל שלבש ג'ינס וסוודר כשברשותו נשק אוטומטי ופתח באש לעבר הנוכחים. כתוצאה מהירי נהרגו שמונה בני אדם ונפצעו תשעה נוספים, שלושה מהם במצב קשה. המחבל, ערבי-ישראלי תושב מזרח ירושלים, נורה ונהרג ועל גופתו נמצאה תעודת זהות כחולה.

בעקבות הפיגוע הרצחני, ביקש ראש הממשלה אהוד אולמרט משר הביטחון אהוד ברק לכנס הערכת מצב מיוחדת בלשכתו ולעדכנו על האירוע. כמו כן, שוחח ראש הממשלה עם שרת החוץ ציפי לבני, השר לביטחון הפנים אבי דיכטר, ראש השב"כ יובל דיסקין ומפכ"ל המשטרה ניצב דודי כהן.

על פי עדויות, המחבל נכנס לישיבה דרך הכניסה הראשית וירה לכל עבר כשבישיבה היו כ-80 תלמידים. בעקבות הדיווחים על הירי בישיבה, הגיעו למקום כוחות ימ"מ וכוחות משטרה רבים. תחילה החשש היה כי במקום שני מחבלים וכי אחד מהם נושא חגורת נפץ, אך בסופו של דבר התברר כי מדובר באפוד שלבש מחבל. בעקבות הפיגוע הגבירה המשטרה כוננות בכל רחבי הארץ וצה"ל תיגבר את המחסומים ביהודה ושומרון.

לישיבה הגיע כל הפיקוד הבכיר של המשטרה, ובתום האירוע קיימו המפכ"ל ומפקד מחוז ירושלים תדרוך לכתבים. מפקד המחוז, ניצב אהרון פרנקו, אמר: "אנחנו מסכמים אירוע קשה. בשעה שמונה וחצי בערך הגיע המפגע. אנחנו יודעים לומר בוודאות שמדובר באדם בודד שהגיע עם קופסה בידו, ובכניסה לישיבה שלף מתוכו נשק ארוך והתחיל במסע של הרג בתוך ספרית הישיבה.

"שוטרי משטרת ירושלים, יחד עם כוחות תגבור שמגיעים מכל הארץ, פרוסים בכל העיר ירושלים ובעיר העתיקה כדי לשמור על הסדר במהלך הלילה הזה וביום שלמחרת. כשהתחלנו את האירוע היו מידעים סותרים, מה שחייב אותנו לסרוק מספר פעמים את המבנה ואת הבתים שמסביב כדי לוודא שאין מפגע נוסף. אחרי שאספנו עדויות אנחנו יכולים לומר בוודאות שהיה מפגע אחד.

"לא היתה שום התרעה שעסקה בפיגוע הזה. אנחנו יודעים על התרעות כלליות. אירוע מהסוג הזה במתווה הזה לא קיים. מי שחיסל את המפגע זה קצין צה"ל שגר בסמוך לישיבה, ששמע את היריות והגיע למקום. הוא ביצע את הירי הראשון לעבר המפגע. שני בלשים שהגיעו בסמוך אליו השלימו את הריגת המחבל".

יצחק דדון, קצין צה"ל שירה במחבל, סיפר לחדשות נענע 10: "שמעתי את היריות והבנתי שזה פיגוע. יצאתי לאחת המרפסות, ראיתי את המחבל ויריתי במחבל שתי יריות בראשו. ראיתי אותו מתנדנד ונופל, ואז בא בחור עם M16 וגמר את העבודה".

"המראות בפנים קשים מאוד, מראות זוועה, אני יכול להגדיר את מה שראיתי כטבח", סיפר חיים פוקסמן, מתנדב של זק"א שנכנס לתוך הישיבה כדי לטפל באירוע. "אף אחד לא ידע לאן לרוץ, אף אחד לא ידע מי המחבל ואיך הוא נראה. המראות מאוד קשים".

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לפיגוע: "ראש הממשלה מקבל דיווחים על האירוע מגורמי הביטחון. יום חמישי הוא יום שמיועד לדיווחים ביטחוניים וישיבות ביטחוניות. ראש הממשלה יצא מהקריה אחרי דיון עם בכירי מערכת הביטחון והיה בדרך לירושלים כאשר אירע הפיגוע". גורם בכיר במשרד ראש הממשלה הוסיף, כי של הזמן לוקחים אפשרות שיהיו פיגועים שכאלה.

בית החולים "שערי צדק": 1255125

מוקד החירום של ישיבת "מרכז הרב": 02-6524793