ניו יורק טיימס: "חמינאי הורה לתקוף ישירות את ישראל"

שלושה מקורות איראניים אמרו כי המנהיג העליון של איראן הורה לתקוף ישירות את ישראל בעקבות חיסול הנייה בטהרן: "בצבא איראן שוקלים לתקוף מטרות צבאיות באזור ת"א וחיפה". נתניהו: "נגבה מחיר כבד על כל תוקפנות - מכל זירה"

אסמאעיל הנייה נפגש עם האייתוללה עלי חמינאי
אסמאעיל הנייה והאייתוללה עלי חמינאי | צילום: רויטרס

שעות אחרי שראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה חוסל בטהרן, שלושה גורמים איראנים אמרו היום (רביעי) ל"ניו יורק טיימס" כי המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי הורה לתקוף ישירות את ישראל.

לפי הדיווח, חמינאי פרסם את ההוראה בישיבת חירום של המועצה לביטחון לאומי של הרפובליקה האסלאמית הבוקר. עוד נכתב בניו יורק טיימס כי בצבא איראן "שוקלים לתקוף מטרות צבאיות באזור תל אביב וחיפה באמצעות מל"טים וטילים  - אך צפויים להימנע מתקיפה של מטרות אזרחיות".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

מוקדם יותר מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהרה מהקריה בתל אביב ואמר: "בימים האחרונים הנחתנו מכות קשות על ציר הרשע של איראן. זו מלחמת קיום. חיסלנו את סגנו של נסראללה, שהיה אחראי על המתקפה הבלתי פוסקת על הצפון, ואחד הטרוריסטים המבוקשים בעולם. סגרנו חשבון איתו - ונסגור חשבון עם כל מי שיפגע בנו".

ראש הממשלה הוסיף: "אנו ערוכים לכל תרחיש ונעמוד ממוקדים ונחושים מול כל איום". הוא הדגיש: "נגבה מחיר כבד מאוד על כל תוקפנות נגדנו - מכל זירה". עוד אמר: "לא אכנע ללחצים שמופעלים עליי מכל כיוון לסיים את המלחמה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: דודו בכר, פלאש 90

לפי דיווחים זרים, הנייה חוסל בפיצוץ בדירה שבה שהה במתקן של משמרות המהפכה בטהרן. לפי הערכות, ההכנות למבצע החיסול ארכו חודשים - והוא לא בוצע באמצעות כטב"ם או טיל. כמו כן, בירושלים מעריכים שהתגובה תגיע מלבנון ומאיראן - כשחיזבאללה וטהרן מתאמות את אופייה והיקפה. בנוסף, לדרג המדיני הוצגה הערכה בעקבות חיסול הבנייה שלפיה סמיכות החיסולים עלולה להביא להקפאת המו"מ לעסקה - בין שבועות לחודשים - וכן להתלכדות הצירים באזור.

בתוך כך, ברקע כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ביקר היום בתרגיל של חטיבת כפיר בגבול הצפון, והתייחס לחיסולו הדרמטי של רמטכ"ל חיזבאללה אמש: "אתמול אחר הצהריים הייתה לנו הזדמנות להרוג את מוחסן. הוא הדמות הצבאית הכי בכירה בחיזבאללה, והוא גם קרוב מאוד לנסראללה. האיש הזה אחראי לכל מתן ההוראות הצבאיות, ל-12 הילדים שנרצחו בשבת במג'דל שמס ולנרצח אתמול בגושרים".

הרמטכ״ל בתרגיל בצפון
הרמטכ״ל בתרגיל בצפון | צילום: דובר צה"ל

"יש לנו ביטחון במהלכים המתוכננים שלנו קדימה, כי הכוונה שלנו בחיזבאללה זה לא לחזור ל-6 באוקטובר", אמר הלוי. "אנחנו לא מוכנים שהמצב יחזור לנוכחות חיזבאללה על הגבול, ל-200 מטר ממטולה, שתולה, או ראש הנקרה. צה"ל יודע להגיע לחלון מסוים בשכונה בביירות, והוא יודע לתקוף גם בנקודה מסוימת מתחת לקרקע - ואנחנו גם יודעים לצאת לתמרון חזק מאוד פנימה".