כוננות לתגובה רחבה של חיזבאללה: "נסראללה חושש ממתקפת פתע"

נסראללה הודה כי פיצוץ הביפרים ומכשירי הקשר היווה מכה קשה לחיזבאללה, שאותה הוא רואה כהכרזת מלחמה. מקורות: "צפויה תגובה מקיפה". נתניהו כינס דיון בקריה. הערכות: התגובה צפויה להביא לחילופי מהלומות שטרם נראו במלחמה. צה"ל הציג לדרג המדיני אפשרויות פעולה

זמן צפייה: 01:01

העימות בין ישראל לחיזבאללה מגיע לנקודת רתיחה: היום (חמישי) הודה חסן נסראללה כי ישראל "חצתה את כל הקווים האדומים" כשפוצצה אלפי ביפרים ומכשירי קשר. הוא שיגר איום ואמר כי "העונש יהיה הולם" - ואמר כי "נתניהו וגלנט לא יוכלו להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם עד לתום המלחמה בעזה". בתוך כך, ראש הממשלה כינס התייעצות ביטחונית. בישראל מעריכים כי תגובת חיזבאללה תביא לחילופי מהלומות שטרם נראו מתחילת המלחמה. צה"ל הציג לדרג המדיני תוכניות לדחיקת חיזבאללה צפונה. לפי שעה, פיקוד העורף לא שינה את ההנחיות. בצל ההסלמה, שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין דחה את ביקורו בישראל שתוכנן להתקיים בשבוע הבא.

"חלק מהביפרים התפוצצו בבתי חולים, בתי מרקחת, שווקים, בתים וחנויות. מספרי הנפגעים גדולים מאוד ויתבררו עם הזמן". לדברי נסראללה, יותר מ-4,000 ביפרים חולקו לאנשי חיזבאללה: "ישראל ניסתה לרצוח אלפי בני אדם בדקה". הוא הדגיש: "ספגנו מכה היסטורית וחסרת תקדים. ניתן לומר שזו הכרזת מלחמה". הוא הוסיף: "הגברנו כוננות בכל היחידות ואנו נערכים לכל התרחישים. העונש יהיה הולם".

צופים בנאום נסראללה
צופים בנאום נסראללה | צילום: רויטרס

אחרי שתי יממות של מבצע דימיוני ומתגלגל ומתקפה כירורגית בהיקף אדיר, אמר הערב (חמישי) מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה כי ישראל "חצתה את כל הקווים האדומים" כשפוצצה אלפי ביפרים ומכשירי קשר. "חלק מהביפרים התפוצצו בבתי חולים, בתי מרקחת, שווקים, בתים וחנויות. מספרי הנפגעים גדולים מאוד ויתבררו עם הזמן". לדברי נסראללה, יותר מ-4,000 ביפרים חולקו לאנשי חיזבאללה: "ישראל ניסתה לרצוח אלפי בני אדם בדקה". הוא הדגיש: "ספגנו מכה היסטורית וחסרת תקדים. ניתן לומר שזו הכרזת מלחמה". הוא הוסיף: "הגברנו כוננות בכל היחידות ואנו נערכים לכל התרחישים. העונש יהיה הולם".

הוא פנה לנתניהו וגלנט: "לא תוכלו להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם, כי אנחנו לא נעצור עד שתסתיים המלחמה בעזה". במקביל לנאום, דווח על מטוסי קרב שנצפו בשמי ביירות: "בומים על-קוליים נשמעו".

בזמן הנאום נשמעו אזעקות המתריעות על חדירת כלי טיס עוין הופעלו באזור נהריה - אך בצה"ל אמרו כי מדובר בהתרעות שווא. במקביל, צה"ל הודיע כי חיל האוויר פתח בגל תקיפות בלבנון וברויטרס דווח כי מטוסי קרב נצפו בשמי ביירות. צה"ל אמר כי התקיפות הנרחבות נועדו "ליצור ביטחון בצפון שיאפשר את חזרת התושבים לבתיהם, ולהשגת כלל מטרות המלחמה הנוספות. חיזבאללה הפך את דרום לבנון למרחב לחימה וחימש לאורך עשרות שנים את בתי האזרחים, חפר תחתיהם מנהרות ועשה בהם שימוש כמגן אנושי"

. גורמים בצה"ל אמרו כי ישראל נמצאת "בימים עצימים בזירה הצפונית", וכי הדרג המדיני הורה לצה"ל לפגוע ביכולות חיזבאללה: "צה"ל הזהיר את חיזבאללה כי הוא גורר את לבנון להסלמה רחבה. המחיר שהוא ישלם ילך ויגדל". עוד אמרו כי "יש פגיעה קשה בחיזבאללה - תודעתית ומבצעית".

מכשיר קשר שהתפוצץ בביירות, לבנון
מכשיר קשר שהתפוצץ בביירות, לבנון
אמבולנס מפנה פצועים לאחר הפיצוצים בביירות, לבנון
אמבולנס מפנה פצועים לאחר הפיצוצים בביירות, לבנון | צילום: רויטרס
המולה לאחר הפיצוצים בביירות, לבנון
המולה לאחר הפיצוצים בביירות, לבנון | צילום: רויטרס
פצועים מפונים לבית חולים בביירות, לבנון
פצועים מפונים לבית חולים בביירות, לבנון | צילום: רויטרס

השופר של חיזבאללה, לפני נאום נסראללה: "ישראל רוצה להשמיד את הארגון"

מוקדם יותר פרסם איברהים אל-אמין, עורך "אל-אח'באר" הלבנוני – שידוע כשופר של חיזבאללה – מאמר בעקבות סדרת הפיצוצים תחת הכותרת "ישראל רוצה להשמיד את חיזבאללה". בתוך כך, הערב צפוי נתניהו לכנס התייעצות ביטחונית. לפגיעה ולגריעת יכולות טרור ותשתיות צבאיות של הארגון. אל-אמין ציין כי מדובר ב"מבצע הריגול הגדול ביותר בתולדות הסכסוך", והוסיף כי המהלך חשף עד כמה חדיר ארגונו של נסראללה – אך הדגיש: "לאורך השנים הצליח חיזבאללה ושאר מנגנוני הביטחון בלבנון לפרק מאות רשתות ריגול של האויב". לדבריו, "מדובר בסוג של מלחמת השמדה" של ישראל נגד חיזבאללה: "אולי תהיה זו טעות לחכות שהאויב יעשה את הצעד הראשון".

התיעודים הדרמטיים מלבנון אחרי הגל השני של פיצוצי מכשירי הקשר חשפו אתמול שוב את ההלם, הנזק ואת הנפגעים - ובעיקר את עומק החדִירוּת של הארגון. בלבנון עדכנו היום כי מספר ההרוגים מאמיר ועומד על יותר מ-32, כשמאות נפצעו ו-95 הועברו לטיפול באיראן. לפי מקורות בלבנון, חיזבאללה מתקשה לייצר קשר רציף בין פעיליו וכלל המערכים - כולל יחידות הטילים - חוששות לתקשר. בארגון הטרור הבטיחוט "תגובה מקיפה וחסרת תקדים" נגד ישראל ואמרו אמש: "נסראללה עומד בפני קבלת החלטות קריטיות".

במקביל, בחדשות 13 דווח כי בישראל בוחנים שורת צעדים התקפיים נגד חיזבאללה, וממתינים לראות אם יובילו לשינוי בעמדתו. בצמרת המדינית ובקרב ראשי מערכת הביטחון אין פערים משמעותיים בנוגע לזירה הצפונית.  עם זאת, בבית הלבן הופתעו מהפעולה וממשיכים ללחוץ לפתרון דיפלומטי בשל חשש מהסלמה שתוביל למלחמה אזורית במעורבות איראן. מוקדם יותר אתמול אמר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן כי "ארה"ב לא ידעה על הפיצוצים בלבנון ולא מעורבת בפעולה". שעות לפני הגל השני של הפיצוצים - הוא אמר: "היינו ברורים לגבי התנגדותנו לצעדים שיביאו להסלמה".