כדי לפנות מקום בכלא למחבלי נוח'בה: ישראל בוחנת שחרור 120 עזתים

פרסום ראשון: אחרי שבג"ץ קיבל את הטענה שתנאי הכליאה בשדה תימן "לא מספקים", המל"ל המליץ לשחרר 120 מחבלים עזה שנתפסו במהלך המלחמה, כדי לפנות מקום למחבלי נוח'בה שמוחזקים בשדה תימן. הד'בר מעורר ביקורת במערכת הביטחון, הקבינט ידון בנושא

זמן צפייה: 01:42

פרסום ראשון: לשכת ראש הממשלה המליצה, באמצעות המל"ל, לשחרר 120 מחבלים מרצועת עזה שנתפסו במהלך המלחמה - מה שמעורר ביקורת קשה במערכת הביטחון, כך פורסם הערב (חמישי) לראשונה במהדורה המרכזית.

המדינה למעשה בוחנת שחרור של 120 מחבלים עזתים שנתפסו במסגרת המלחמה, זאת כדי לפנות מקום בבתי הכלא בארץ ל-120 מחבלי נוח'בה שמוחזקים במתקן הכליאה בשדה תימן. הסיבה לצורך בפינויים משדה תימן היא העובדה כי בג"ץ קיבל את טענת ארגוני השמאל שתנאי הכליאה שם "לא מספקים". בג"ץ דרש מהמדינה לפרט את תנאי כליאתם.

בעקבות כך, בדיון חשאי שהתקיים בימים האחרונים, במטה לביטחון לאומי במשרד רה"מ ביקשו מצה"ל, שב"כ ושב"ס לגבש רשימה של 120 מחבלים עזתים שנתפסו במסגרת המלחמה אך אינם משתייכים לכוח הנוח'בה, למשל כאלה שהיו שותפים בביזת יישובי העוטף ב-7 באוקטובר, ולשחרר אותם כדי לפנות את מוקמם בכלא, כדי לספק מקום הולם יותר ל-120 מחבלי הנוח'בה.

הבקשה הזו לא עברה באופן חלק בגרונם של בכירים רבים במערכת הביטחון, כמו גם רבים בממשלה, והערב ייערך דיון בנושא בקבינט המדיני-ביטחוני. גורמים מדיניים אמרו הערב לחדשות 13 כי "זהו רק צעד אחד שנשקל מבין שורה של צעדים לפתירת מצוקת המקום לכליאת מחבלי הנוח'בה".

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ההצעה טרם סוכמה באופן סופי, ועדיין לא התקבלה החלטה בנושא".

מחבלי נוח'בה בגדר הגבול ב-7 באוקטובר
מחבלי נוח'בה בגדר הגבול ב-7 באוקטובר

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר בתגובה לפרסום: "הצעת המל״ל לשחרר מחבלים ממתקני כליאה של צה״ל חזרה לעזה היא רעיון אומלל ובלתי נסבל. אני קורא לראש הממשלה לא לאשר אותה. בלתי סביר בעליל כי בזמן בו מתעללים בחטופינו ואונסים את אחיותינו, מדינת ישראל תשחרר מחבלים ממתקני כליאה של צה”ל, רק כי 'התנאים פחות טובים'".

יו"ר הימין הממלכתי, ח"כ גדעון סער, כתב בתגובה בחשבון הטוויטר שלו: "עם הממשלה הזאת כל פעם שאתה חושב שכבר ראית הכל - מסתבר שעוד לא ראית כלום. ממשלה שכושלת אפילו במשימה פשוטה של יצירת מקומות כליאה בחירום ונאלצת לשחרר עצירים מנהליים מבתי הכלא, מבטלת ביצוע מעצרים ושוקלת לשחרר מחבלים. ממשלה בלי שום כושר לנהל ולבצע. ממשלה עם שתי ידים שמאליות".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר: "לשחרר 120 מחבלים עזתיים מהכלא בזמן ש-120 חטופים נמצאים בעזה, זו טעות מבצעית - ובעיה מוסרית".