משש חזיתות: אלפי רקטות ומעל 150 כלי טיס יורטו מתחילת המלחמה

מאז 7 באוקטובר, לוחמי מערך ההגנה האווירית יירטו אלפי רקטות וכלי טיס עוינים ששוגרו לעבר ישראל מרצועת עזה, מלבנון ומזירות נוספות. כחלק מההתמודדות עם המלחמה בזירות מרובות ובצל התעצמות השיגורים לעבר צפון הארץ, גדוד חדש במערך הוקם - ויפעיל את מערכת "כיפת ברזל"

זמן צפייה: 00:17

מלבנון, עזה, סוריה, עיראק, תימן - ואיראן: מאז פרוץ המלחמה, לוחמי מערך ההגנה האווירית יירטו אלפי רקטות ויותר מ-150 כלי טיס עוינים ששוגרו אל עבר מדינת ישראל - כך פרסם היום (שני) דובר צה"ל. תיעוד מיירוט הכטב"ם בצפון - בפתח הכתבה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406101654' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='קולות קשר מיירוט כלי טיס ע"י כיפת ברזל בגבול הצפון' poster='' kid='1_hmxcdb19' duration='53']

כחלק מההתמודדות עם האתגר הרב-זירתי להגנה על שמי ישראל, ובצל ההסלמה בשיגורים לעבר צפון הארץ מלבנון, במהלך החודש האחרון הוקם גדוד חדש במערך ההגנה האווירית - שיפעיל את מערכת "כיפת ברזל". מהצבא נמסר כי "הקמת הגדוד תאפשר הגדלת הערכות הסוללות ומעטפת הגנה רחבה".

הגדוד החדש הוקם לאחר שבצה"ל הביעו דאגה מאיום הטילים המדויקים מצפון של חיזבאללה, ובהתאם לכך הוחלט להגדיל את מערך ההגנה האווירית בצורה דרמטית. כלק ממאמצי הקמת הגדוד, חיילים הובאו ממערכים אחרים וחל גידול של כ-50% במחזורי הגיוס האחרונים למערך. בנוסף, נפרסו עוד מכ"מים באזור הצפון כדי לסייע בזיהוי כטב"מי הנפץ שבמקרים רבים לא ניתן לזהות בזמן ולהפעיל אזעקה בהתאם, כפי שאירע בתקרית הקטלנית בחורפיש בשבוע שעבר, בה נפל סמ"ר במיל' רפאל קאודרס.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406101639' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='קולות קשר מיירוט טיל קרקע-אוויר ע"י מערכת ′חץ′' poster='' kid='1_epzvm10o' duration='26']

כיפת ברזל מערכת חיץ חיל האוויר רקטות טילים פעילות מערך ההגנה האווירית
פעילות מערך ההגנה האווירית | צילום: דובר צה"ל

לפי נתוני מערך ההגנה האווירית, מאז 7 באוקטובר כמות השיגורים מלבנון כבר חצתה את הכמות של אלו ששוגרו מרצועת עזה. יתר על כן, מתחילת המלחמה נורו כ-19 אלף שיגורים שונים לעבר ישראל, רובם מלבנון והיתר מסוריה, עיראק, איראן, תימן, ורצועת עזה. במערכה הנוכחית, בצה"ל החליטו שלא לפרסם אחוזי יירוט וכמויות של נפילות על מנת לא לסייע לאויבים לשכלל את השיגורים.

על-פי ההערכות בצה"ל, פתיחת מערכה מול חיזבאללה ללא תמרון קרקעי, תוביל בסבירות גבוהה מאוד להרס ולפגיעה באתרים אסטרטגיים - גם אם מדובר במערכה מוגבלת וקצרה. חיזבאללה נמנע מלהשתמש עד כה במאות הטילים המדויקים שבארסנל הנשק שלו, שכל אחד מהם יכול לשאת עד טון חומר נפץ. ארגון הטרור לא שיגר עדיין נחילים של עשרות כטב"מי נפץ במקביל, ומסתפק לעת עתה בשיגורים בודדים בכל פעם. כמו כן, חיזבאללה בחר שלא לשגר עדיין מטחים מרוכזים הכוללים מאות רקטות יחד לעבר אותה נקודה, בהנחה שאלו "ירוו" את כיפת ברזל ויובילו לאחוז הצלחה גבוהה יותר של פגיעות.

כיפת ברזל מערכת חיץ חיל האוויר רקטות טילים פעילות מערך ההגנה האווירית
פעילות מערך ההגנה האווירית | צילום: דובר צה"ל
כיפת ברזל מערכת חיץ חיל האוויר רקטות טילים פעילות מערך ההגנה האווירית
פעילות מערך ההגנה האווירית | צילום: דובר צה"ל

מצה"ל נמסר: "מערך ההגנה האווירית נמצא בכוננות מיידית 24/7, בפריסה מלאה בכלל קצוות הארץ, ומהווה גורם מרכזי בהתמודדות עם האיומים האווירייים המורכבים והמגוונים נגד מדינת ישראל - מכלי טיס טקטיים ועד רקטות, טילי קרקע-קרקע וטילי שיוט מכלל הזירות. במהלך המלחמה, כלל מערכות הנשק של המערך פעלו ויירטו איומים שונים. אנשי מערך ההגנה האווירית ימשיכו לעשות כל שביכולתם על מנת לתת הגנה מיטבית לתושבי מדינת ישראל".