דיווח: ארה"ב תגבה את ישראל לחלוטין במקרה של מלחמה בלבנון

על-פי דיווח ברשת CNN, בכירים אמריקנים הבטיחו לשר דרמר ולראש הל"ל הנגבי כי וושינגטון תגבה את ישראל ותעביר לה את הסיוע הנדרש אם תפרוץ מלחמה נרחבת מול חיזבאללה. גורמים בממשל הבהירו: "לא נשלח חיילים אמריקנים"

הנשיא ביידן, רה"מ נתניהו, נסראללה, חיזבאללה, לבנון, ארצות הברית
הנשיא ביידן, רה"מ נתניהו, נסראללה | צילום: רויטרס

חרף המתיחות בין וושינגטון לירושלים בעקבות הסרטון של נתניהו: בכירים בממשל ביידן הבטיחו במהלך פגישותיהם עם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי כי ארצות הברית תעניק גיבוי מוחלט לישראל במידה שתפרוץ מלחמה נרחבת בלבנון. כך דווח היום (שבת) ברשת CNN.

במהלך פגישותיהם עם חברי המשלחת הישראלית בראשות דרמר והנגבי, בכירי הממשל הבטיחו כי ארצות הברית תעביר את כל הסיוע הביטחוני שיידרש לישראל במלחמה מול חיזבאללה, על אף שחיילים אמריקנים לא יישלחו לאזור במטרה לקחת חלק בלחימה.

במסגרת ביקורם בבירה האמריקנית, דרמר והנגבי נפגשו עם שורת בכירים בממשל ביידן, ובהם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן והשליח האמריקני למזרח התיכון ברט מקגורג. בכירים אמריקנים ששוחחו עם CNN אמרו כי במהלך הפגישות נדונו דרכים להפחתת המתיחות בגבול הצפוני של ישראל, במטרה למנוע מלחמה כוללת.

חילופי אש בגבול הצפון
חילופי אש בגבול הצפון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

ההבטחה לגיבוי אמריקני במלחמה מול חיזבאללה מגיעה ברקע מתיחות ביחסי וושינגטון-ירושלים, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם סרטון באנגלית בו האשים כי ארצות הברית מעכבת משלוחי נשק לישראל.

דבריו של ראש הממשלה עוררו זעם בממשל ביידן והביאו לביטול פגישה ביטחונית בנוגע לאיום האיראני, בה היו אמורים להשתתף דרמר והנגבי. מיד לאחר פרסום הסרטון של נתניהו, מזכיר המדינה בלינקן אמר כי הממשל ממשיך לבחון משלוח נשק אחד של פצצות - אך שאר המשלוחים נותרו ללא שינוי. לאחר מכן, דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר הבהירה בתדרוך לעיתונאים: "אין לנו מושג על מה נתניהו מדבר".

"הייתה לי שיחה גלויה עם המזכיר בלינקן", אמר נתניהו בסרטון שעורר סערה, "אמרתי לו שאני מעריך מאוד את התמיכה שארה"ב העניקה לישראל מתחילת המלחמה. אבל אמרתי עוד משהו - שלא יעלה על הדעת שבחודשים האחרונים הממשל מנע לישראל נשק ותחמושת. ישראל, בעלת הברית הקרובה ביותר של אמריקה, נלחמת על חייה נגד איראן ושאר אויבינו המשותפים".

ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר
ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר | צילום: רויטרס

שלשום, שלושה גורמים אמריקנים שצוטטו ב-CNN הזהירו כי קיים חשש בממשל ביידן לפיו חיזבאללה יכניע את מערכות ההגנה האוויריות של ישראל במסגרת מלחמה נרחבת. לפי הגורמים, ישראל עדכנה את וושינגטון כי היא "מתכננת להעביר משאבים מרצועת עזה לגבול הצפון, כחלק מההכנות למתקפה אפשרית".

כמו כן, לפי הדיווח קיים חשש שמערכות כיפת ברזל יהיו חלק ממטרות חיזבאללה במתקפה. הגורמים האמריקנים שצוטטו טענו כי "הופתעו בשל תחכומן של תקיפות הארגון עד כה". בנוסף, בכיר אחר בארצות הברית טען בפני CNN כי במקרה של מלחמה בין הצדדים, התמיכה שישראל תזדקק לה ביותר היא מערכות הגנה אוויריות נוספות, ביניהן מיירטי כיפת ברזל, שהמעצמה האמריקנית מספקת. גורם אמריקני נוסף ציין כי "העובדה שהצלחנו לשמור על גזרה זו עד עתה בשקט יחסי - היא נס. אנחנו נכנסים לתקופה מסוכנת".