דריכות שיא, סנקציות אמריקניות וניסיון איראני למנוע תגובה קשה

לפי CNN, איראן פנתה למדינות המפרץ כדי שישפיעו על ארה"ב למיתון התגובה הישראלית. דיווח: איראן העבירה מסר עקיף לישראל שלפיו "תעלים עין" ממתקפה מוגבלת; גלנט שוחח עם אוסטין - ולפי הערכות ייצא בקרוב לארה"ב. החשש העיקרי בטהרן - מפגיעה במתקני נפט. ארה"ב הטילה סנקציות על חברות ספנות שמשנעות נפט איראני לאסיה

זמן צפייה: 04:29

ההכנות לתקיפה ישראלית באירן נמשכות, והדיונים מטרות התגובה ותזמונה מתקיימים כל העת: אחרי שהקבינט המדיני-ביטחוני התכנס ביום חמישי - אך לא הצביע על אישור אופי הפעולה - ולאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו מנע את נסיעת שר הביטחון יואב גלנט לוושינגטון - ההערכה הערב (שבת) היא כי האחרון ייצא לארה"ב בקרוב, לשיחות תיאום עם האמריקנים.  בינתיים, בצל דיווחים על כך שאיראן פנתה למדינות המפרץ כדי שישפיעו על ארה"ב למיתון התגובה הישראלית - דווח ב"א-שרק אל-אווסט" כי טהרן העבירה מסר עקיף לישראל שלפיו היא "תעלים עין" מתקיפה מוגבלת.

לפי גורמים באיראן, "אם ייחצו הקווים האדומים" בדמות תקיפת מתקני הגרעין והנפט - "איראן תיאלץ להגיב".  לפי דיווחים, האיראנים חוששים במיוחד מפגיעה במתקני דלק, וארה"ב הטילה בסוף השבוע סנקציות על חברות ספנות וכלי שיט המשנעים נפט איראני לאסיה.

מתקפת הטילים האיראנית
מתקפת הטילים האיראנית | צילום: רויטרס
יירוטים בשמי אשקלון
יירוטים בשמי אשקלון במהלך המתקפה האיראנית | צילום: רויטרס

כאמור, שרי הקבינט לא הצביעו ביום חמישי על אופן התגובה על מתקפת הטילים האיראנית. גורם ביטחוני ישראלי אמר לאחר מכן: "יש רצון לדחות כמה שניתן את ההצבעה, סמוך למועד הפעולה". במשמרות המהפכה איימו לפגוע במדינות המפרץ מחשש לתקיפת תשתיות קריטיות. כמו כן, לפי דיווח של כתב רשת "פוקס", השר גלנט נשאל על-ידו אם תקיפת מתקני הגרעין והנפט נמצאת על הפרק - והאחרון השיב: "הכול על השולחן".

נזכיר כי ביום רביעי אמר גלנט בביקור ביחידה 9900 של אגף המודיעין כי "התקיפה שלנו באיראן תהיה קטלנית, מדויקת ומפתיעה". לדבריו, "הם לא יבינו מה קרה ואיך. הם יראו את התוצאות".

שר הביטחון יואב גלנט ואלוף פיקוד הצפון אורי גורדין
שר הביטחון יואב גלנט ואלוף פיקוד הצפון אורי גורדין | צילום: דובר צה"ל

"ראיתם את המתקפות של האיראנים", אמר גלנט לחיילי היחידה, "הן היו אגרסיביות, אבל הן נכשלו כי הן לא היו התקפות מדויקות. חיל האוויר לא נפגע, כל המסלולים פועלים, הרציפות נשמרת, אף מטוס ואף חייל או אזרח לא נפגעו. לעומת זאת, כשאנחנו מדברים על היכולות שלכם, של צה"ל, של אגף המודיעין ושל חיל האוויר - הדיוק בנקודות השונות מאוד ממוקד. היכולת לתקוף היא חזקה מאוד וכמו שעשינו עד עכשיו במלחמה בכל הגזרות האחרות - מי שתוקף אותנו יפגע וישלם מחיר".