פיגוע ירי ליד מחלף יבנה: שוטר נרצח, עוד 4 נפצעו קל-בינוני

שוטר כבן 30 נרצח מירי מחבל סמוך למחלף יבנה. הוא פונה לביה"ח אסותא באשדוד במצב אנוש - אך מותו נקבע בדרך. עוד ארבעה נפצעו: בן 42 ובן 37 במצב בינוני מרסיסים ושניים נוספים קל. המחבל חוסל על-ידי מתנדב מד"א שנקלע לזירה

זמן צפייה: 03:56

פיגוע ירי בכביש 4: שוטר כבן 30 נרצח היום (שלישי) מאש שנפתחה לעבר מכוניתו באזור מחלף יבנה. שני גברים נוספים נפצעו באורח בינוני, בהם גבר כבן 42 שנורה בפלג גופו התחתון, וגבר בן 42 שנפגע מרסיסי זכוכיות כאשר בוצע ירי לעבר רכבו באזור צומת ניר גלים שליד אשדוד. שניים נוספים נפצעו באורח קל. המשטרה פרסה מחסומים באזור. המחבל חוסל על-ידי מתנדב מד"א שנקלע לזירת האירוע.

לפי החשד, המחבל, מוחמד דרדונה, הינו תושב רצועת עזה שנכנס לישראל כפועל חוקי ב-2021 ואז עבר ליהודה ושומרון, וההערכה במערכת הביטחון כי הוא חדר מהשטחים כשוהה בלתי חוקי. הוא התקרב רגלית לכביש הראשי, ירה בשוטר ואז המשך במסע ירי ופצע עוד ארבעה אזרחים. צוותי מד"א שהוזעקו לזירה העניקו טיפול רפואי ראשוני לפצועים ופינו אותם לבתי החולים אסותא באשדוד וקפלן ברחובות, אך מותו של הגבר שנפצע אנושות נקבע בטרם הגיע למרכז הרפואי. אחד הפצועים קל הוא רופא בכיר בביה"ח אסותא אשדוד, שעצר בזירה כדי לסייע לפצועים. חקירת האירוע הוטלה על ימ"ר מרכז.

מוחמד דרדונה, המחבל שביצע את פיגוע הירי בכביש 4
מוחמד דרדונה, המחבל שביצע את פיגוע הירי בכביש 4

מתנדב מד"א שנטרל את המחבל סיפר: "נסעתי והבחנתי באדם עם נשק שעומד על הכביש, בתחילה חשבתי שמדובר בשוטר ואז נורו לעברי מספר יריות, התכופפתי, ומיד אחר כך זינקתי מהרכב, שלפתי את האקדח ויריתי בו, אני מרגיש שמילאתי את חובתי האזרחית".

זירת הפיגוע בכביש 4
זירת הפיגוע בכביש 4

חובש רפואת חירום במד"א אבנר בן דוד, שהגיע לזירה סמוך למחלף יבנה, סיפר: "הגענו לזירה בכוחות גדולים, ראינו גבר בשנות ה-30 בשולי הכביש כשהוא מחוסר הכרה, ללא דופק ונשימה ועם פצעי ירי בגופו, התחלנו לבצע בו פעולות החייאה, העלנו אותו לניידת הטיפול הנמרץ ופינינו אותו במהירות לבית החולים תוך המשך ביצוע פעולות החייאה כשמצבו קריטי".

פראמדיק מד"א עומר ויסמן וחובשת בכירה במד"א לואיז רבינוביץ, שהעניקו טיפול רפואי לפצוע בצומת ניר גלים, סיפרו: "במקביל לדיווח על הפיגוע במחלף יבנה התקבל במוקד 101 של מד"א על פצוע מרסיסי זכוכיות בצומת ניר גלים. כשהגענו לצומת ראינו את הפצוע יושב בתוך רכב עם שימשות מנופצות. הוא סיפר לנו שהוא חלף עם רכבו שנפגע מהירי בזירת הפיגוע והמשיך בנסיעה עד לחבירה איתנו. הוא היה בהכרה מלאה וסבל מפציעות מרסיסי זכוכיות בפלג גופו העליון. העברנו אותו לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו בינוני".

דורון סבח, שמואל בכור ואלכסי גרצניקוב, חובשי איחוד הצלה שטיפלו בפצוע אנוש בזירה הראשונה, סיפרו: "הענקנו סיוע רפואי ראשוני בזירה תוך ביצוע החייאה על גבר כבן 30 במצב אנוש. כמו כן נמסר לנו כי חובשים נוספים וצוות אמבולנס איחוד הצלה טיפלו בשתי זירות נוספות (ברחוב הקדמה באשדוד ובגשר אשדוד-צפון-יבנה) בפצוע קל עד בינוני שפונה באמבולנס איחוד הצלה, ובפצוע קל. כמו כן נמסר על נהג נוסף שנפצע משברי זכוכית ורסיסים והמשיך בנסיעה לצומת ניר גלים".

זירת הפיגוע בכביש 4
זירת הפיגוע בכביש 4
זירת הפיגוע בכביש 4
זירת הפיגוע בכביש 4 | צילום: דוברות מד"א
זירת הפיגוע בכביש 4
זירת הפיגוע בכביש 4
בית חולים אסותא נערכים להגעת הפצועים
פצועים מגיעים לביה"ח אסותא אשדוד | צילום: בית חולים אסותא

ביום רביעי שעבר נפצעו תשעה בני אדם בפיגוע דקירה בכמה זירות בחדרה, ולמחרת נקבע מותו של רפאל מרדכי פישהוף, בן 35 שנפצע אנושות. פצוע נוסף פונה מהזירה במצב קשה, ושלושה במצב בינוני. המחבל, אחמד ג'בארין, אזרח ישראלי בן 36 מאום אל-פחם, עבר בין הזירות כשהוא רכוב על קטנוע, דקר עוברי אורח - ונוטרל בירי. המשטרה פרסמה תיעוד של גרזן שנמצא על המחבל.

המפכ"ל דני לוי הגיע לזירת הפיגוע בחדרה ואמר בהצהרה לתקשורת: "כנראה שזה מה שנגזר עלינו בתקופה הזאת". כאשר נשאל על ריבוי הפיגועים בעת האחרונה, המפכ"ל התחמק: "משטרת ישראל עושה רבות, אנחנו לא מתבכיינים - אבל אם יוצא מחבל מהשטחים, זה לא כיסוי מודיעיני שלנו". יש לציין, כאמור, כי המחבל שביצע את הפיגוע בחדרה  לא יצא מהשטחים.

פיגוע דקירה בחדרה
זירת פיגוע הדקירה בחדרה | צילום: תיעוד מבצעי מד"א

ברקע גל הפיגועים בשבועות האחרונים, במוצאי שבת דווח בחדשות 13 כי מערכת הביטחון מעלה כוננות לקראת חג הסוכות, בעקבות עשרות התרעות לפיגועים ברחבי הארץ. במערכת הביטחון מזהים הסתה וקריאה לפיגועים ברשתות החברתיות, בהם קריאות תכיפות בחשבונות חמאס לפצע פיגועי יחידים.