דרמר והנגבי בוושינגטון; טרם קיבלו הודעה על ביטול הפגישות

בצל דיווחים על ביטול הפגישות המתוכננות בארב"ב, בכיר ישראלי מסר כי טרם התקבלה הודעה רשמית בנושא. עם זאת, גורמים מקצועיים שאמורים היו להצטרף לנסיעה - לא ימריאו. המתיחות בין ישראל לארה"ב עלתה אתמול שלב נוסף, לאחר שנתניהו אמר כי "לא יעלה על הדעת שהממשל מנע מישראל נשק ותחמושת"

Ruomfw
הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס / מרים אלסטר, פלאש 90

החרפת המשבר מול ארה"ב? השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי המריאות לארצות הברית וכבר נמצאים בוושינגטון, לשורת פגישות עם בכירים אמריקניים בנושאים ביטחוניים שונים, בהם איראן והמשך הלחימה בצפון. בצל דיווחים על ביטול הפגישות המתוכננות למחר, בכיר ישראלי מסר היום (רביעי) לחדשות 13 כי טרם התקבלה הודעה רשמית בנושא. עם זאת, יתר הנציגים המקצועיים שהיו אמורים להצרטף לנסיעה הזו - לא ימריאו לארה"ב.

אמש נראה כי היחסים מול האמריקניים ספגו מהלומה נוספת, לאחר שבסרטון שצילם, שראש הממשלה בנימין נתניהו הטיח ביקורת על ארה"ב בנושא משלוחי הנשק, וביקש כי וושינגטון תחדש את משלוחי הנשק והחימוש לישראל. לאחר פרסום הסרטון, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר כי הממשל ממשיך לבחון משלוח נשק אחד של פצצות - אך שאר המשלוחים נותרו ללא שינוי. דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר אמרה הערב בתדרוך לעיתונאים: "אין לנו מושג על מה הוא מדבר".

מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, במהלך ביקורו בקטר
מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, במהלך ביקורו בקטר | צילום: רויטרס

"הייתה לי שיחה גלויה עם המזכיר בלינקן", אמר נתניהו בסרטון, "אמרתי לו שאני מעריך מאוד את התמיכה שארה"ב העניקה לישראל מתחילת המלחמה. אבל אמרתי עוד משהו - שלא יעלה על הדעת שבחודשים האחרונים הממשל מנע לישראל נשק ותחמושת. ישראל, בעלת הברית הקרובה ביותר של אמריקה, נלחמת על חייה נגד איראן ושאר אויבינו המשותפים".

בהמשך אמר: "בלינקן הבטיח לי שהממשל עובד יום ולילה כדי להסיר את צווארי הבקבוק הללו. אני בהחלט מקווה שזה המצב. במהלך מלחמת העולם השנייה, צ'רצ'יל אמר לארה"ב: תנו לנו את הכלים - אנחנו נעשה את העבודה. אני אומר, 'תן לנו את הכלים - ונסיים את העבודה הרבה יותר מהר'”.

מזכיר המדינה האמריקני הגיב לדברים כאמור, והודיע: "אנחנו נמשיך לבחון משלוח אחד שהנשיא ביידן דיבר עליו בנוגע לפצצות 20,00 בגלל החששות שלנו לגבי השימוש שלהם באיזורים מאוכלסים וצפופים. כל שאר הדברים נותרו ללא שינוי". גם דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן פייר, התייחסה לסרטון של נתניהו בתדריך שהעבירה בערב, ואמרה: "אנחנו לא יודעים על מה דיבר. אנחנו ממשיכים לדבר עם ישראל לגבי רק משלוח אחד שתמיד דיברנו עליו ואין לי עידכונים על זה ואין עוד הפסקות. הכל ממשיך לנוע כמו שקורה בדרך כלל".