סמוטריץ' ובן גביר על הכוונת: האיחוד האירופי דן בהטלת סנקציות

ג'וזפ בורל קרא למקביליו באיחוד האירופי לאמץ החלטה המטילה סנקציות על "כמה שרים ישראלים קיצוניים" בשל התנהלותם והתבטאויותיהם בחודשים האחרונים, הסותרות לטענתו את החוק הבינלאומי. גורמים אירופים: הסיכוי של המהלך לצאת לפועל קלוש, צ'כיה או הונגריה צפויות להטיל וטו

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר | צילום: רויטרס

שר החוץ האירופי ג'וזפ בורל הודיע היום (חמישי) כי פנה לשרי החוץ של מדינות האיחוד בבקשה שיאשרו החלטה שתטיל סנקציות על "כמה שרים קיצוניים". בורל לא ציין שמות ספציפיים, אך הצעד שבו נקט מכוון ככל הנראה נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. בכל אופן, הסיכוי שהמהלך ייצא לפועל הוא קלוש.

בשיחה עם כתבים לפני שהחלה פסגת שרי החוץ האירופיים המתכנסת היום, בורל אמר: "יזמתי הליך שמטרתו לשאול את המדינות החברות אם הן רואות לנכון לכלול ברשימת הסנקציות שלנו כמה שרים ישראלים, ששיגרו מסרי שנאה בלתי מתקלים על הדעת נגד הפלסטינים וכן הציעו דברים הנוגדים בבירור את החוק הבינלאומי".

בחודשים האחרונים בורל מרבה לבקר את ישראל, ונראה כי הצעתו היום נועדה להפעיל לחץ נוסף על ירושלים ברקע המשך המלחמה ברצועת עזה. לפני כשבועיים, שר החוץ האירופי תקף את בן גביר וסמוטריץ' ישירות בעקבות התבטאויותיהם, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "בעת שהעולם מפעיל לחץ כדי להביא להפסקת אש בעזה, השר בן גביר קורא להפסיק את הסיוע ואת העברת הדלק לאזרחים. כמו ההצהרות של השר סמוטריץ', גם במקרה הזה מדובר בפשעי מלחמה. האיחוד האירופי חייב להטיל סנקציות".

הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל
שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל | צילום: רויטרס

בשל ביקורתם על גורמי הימין הקיצוני בממשלתו של בנימין נתניהו, גורמים באיחוד האירופי הביעו תמיכה במהלך של בורל, אך העריכו כי הוא לא ימומש בעקבות וטו שתטיל צ'כיה או הונגריה - הנחשבות שתיהן לבעלות ברית של ישראל באיחוד.

"המטרה האמיתית כאן היא להפנות זרקור להתנהלות השרים הקיצוניים ולהראות שהאיחוד האירופי אינו פועל על בסיס סטנדרט כפול", אמר מקור אירופי לעיתון הבריטי "גרדיאן".

בתוך כך, שר החוץ ישראל כ"ץ הגיב לביקורת שמתח עליו בורל אמש בעקבות ציוץ שפרסם ברשתות החברתיות. "שר החוץ האירופי היוצא טוען 'ששר החוץ הישראלי קורא לעקור פלסטינים מהגדה המערבית'. זהו שקר מוחלט, בדומה לשקר שהפיץ בעבר ביחס לדבריי על עזה עד שנאלץ לחזור בו", מסר כ"ץ, שהבהיר: "אני מתנגד לגירוש אוכלוסייה כלשהי ממקומה".

שר האנרגיה אלי כהן תקף גם הוא: "ג׳וזפ בורל, שמעביר כסף לרשות הפלסטינית שמשלמת לרוצחי יהודים ומעודדת טרור, רוצה להטיל עיצומים על שרים בממשלת ישראל, שפועלת להילחם בטרור. צביעות!".

בניין פרלמנט האיחוד האירופי בבריסל, בלגיה
בניין פרלמנט האיחוד האירופי בבריסל, בלגיה | צילום: שאטרסטוק

בחודש אפריל האיחוד האירופי הטיל סנקציות על מספר גורמי ימין קיצוני, ובהם ארגון להב"ה, קבוצת נוער גבעות וארבעה מתנחלים: מאיר אטינגר, נריה בן פזי, ינון לוי ואלישע ירד - שכיהן בעבר כדובר של ח"כ לימור סון הר-מלך.

בדברי ההסבר שפורסמו עם קבלת ההחלטה נכתב כי הגורמים שנגדם ננקטו אמצעים הנם "אחראים למעשי עינויים וענישה אכזריים, לא אנושיים או משפילים כלפי פלסטינים בשטחי 'הגדה המערבית' ומזרח ירושלים, וכן להפרת זכות הקניין והחיים הפרטיים והמשפחתיים שלהם".