ביידן מגיב לחיסול נסראללה: "תומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה"

נשיא ארה"ב הגיב לחיסולו של מזכ"ל חיזבאללה בתקיפה הישראלית בדאחייה בביירות, ואמר: "מותו מהווה לצדק עבור קורבנותיו הרבים, כולל אלפי אמריקנים, ישראלים ואזרחים לבנונים". הוא הוסיף: "רק אתמול הנחתי את שר ההגנה שלי לשפר עוד יותר את עמדת ההגנה של כוחות צבא ארה"ב באזור המזרח התיכון". האריס: "תמיד אתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה"

זמן צפייה: 02:05

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיב הערב (שבת) לחיסולו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, ואמר: "ארה"ב תומכת באופן מלא בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני חיזבאללה, חמאס, החות'ים וכל קבוצת טרור אחרת הנתמכת על ידי איראן". הוא הוסיף: "רק אתמול הנחתי את שר ההגנה שלי לשפר עוד יותר את עמדת ההגנה של כוחות צבא ארה"ב באזור המזרח התיכון, כדי להרתיע תוקפנות ולהפחית את הסיכון למלחמה אזורית רחבה יותר".

"חסן נסראללה וקבוצת הטרור שהוביל, חיזבאללה, היו אחראים להרג מאות אמריקנים במשך ארבעה עשורים של שלטון טרור", אמר הנשיא בפתח דבריו, "מותו מתקיפה אווירית ישראלית מהווה לצדק עבור קורבנותיו הרבים, כולל אלפי אמריקנים, ישראלים ואזרחים לבנונים".

עוד אמר ביידן: "התקיפה שהרגה את נסראללה התרחשה בהקשר הרחב יותר של הסכסוך שהחל עם הטבח של חמאס ב-7 באוקטובר 2023. נסראללה, למחרת, קיבל את ההחלטה הגורלית לשלב ידיים עם חמאס ולפתוח במה שהוא כינה 'חזית צפונית' נגד ישראל".

חסן נסראללה. חוסל
חסן נסראללה. חוסל | צילום: רויטרס

"בסופו של דבר, המטרה שלנו היא להחליש את הסכסוכים המתמשכים הן בעזה והן בלבנון באמצעים דיפלומטיים", סיכם הנשיא, "בעזה, אנו רודפים אחרי הסכם בגיבוי מועצת הביטחון של האו"ם להפסקת אש ולשחרור בני ערובה. בלבנון ניהלנו משא ומתן על עסקה שתחזיר אנשים בשלום לבתיהם בישראל ובדרום לבנון. הגיע הזמן שהעסקאות הללו יסגרו, שהאיומים על ישראל יוסרו, ושאזור המזרח התיכון הרחב יזכה ליציבות רבה יותר".

הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס
הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס | צילום: רויטרס

סגנית הנשיא והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס הגיבה גם היא: "נסראללה היה מחבל עם דם אמריקני על ידיו. במשך עשרות שנים, תקופתו כמנהיג חיזבאללה ערערה את המזרח התיכון והובילה להרג של אינספור חפים מפשע בלבנון, בישראל, בסוריה וברחבי העולם".

"יש לי מחויבות בלתי מעורערת לביטחון ישראל", הוסיפה, "אני תמיד אתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני איראן וקבוצות טרור הנתמכות על ידי איראן כמו חיזבאללה, חמאס והחות'ים. הנשיא ביידן ואני לא רוצים לראות את הסכסוך במזרח התיכון מסלים למלחמה אזורית רחבה יותר. עבדנו על פתרון דיפלומטי לאורך גבול ישראל-לבנון כדי שאנשים יוכלו לחזור הביתה בבטחה משני צדי הגבול. הדיפלומטיה נותרה הדרך הטובה ביותר כדי להגן על אזרחים ולהשיג יציבות מתמשכת באזור".

התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות לבנון
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס

אמש, לאחר התקיפה של חיל האוויר את מפקדת חיזבאללה בלב הדאחייה בביירות, אמר ביידן כי "ארה"ב לא ידעה על התקיפה ולא השתתפה בה". הודעתו הגיעה לאחר שגורמים שונים בממשל התבטאו באופן סותר לגבי השאלה האם ישראל עדכנה את ארה"ב טרם התקיפה. גורם מדיני אמר מוקדם יותר כי ארה"ב עודכנה בתקיפה, אך בפנטגון אמרו כי ארה"ב לא קיבלה הודעה מוקדמת על התקיפה.

על רקע הדברים, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר במסיבת עיתונאים: "בכל הנוגע לאירועים בשעות האחרונות, אנחנו עדיין אוספים מידע כדי להבין מה בדיוק קרה. בכל מה שקשור לקונפליקט רחב - מאז 7 באוקטובר, מלבד לוודא שלישראל יש כל מה שהיא צריכה כדי שזה לא יקרה שוב, אנחנו עובדים כדי למנוע הסלמה". עוד אמר בלינקן כי מדובר ברגעים משמעותיים עבור המצב במזרח התיכון.

סברינה סינג, סגנית דובר הפנטגון, אמרה מוקדם יותר בהצהרה לתקשורת כי ארצות הברית לא קיבלה מישראל הודעה מוקדמת על המתקפה בדאחייה, והוסיפה: "אין לי מידע בכל הנוגע לנסראללה, אנחנו אוספים מידע כרגע. מזכיר ההגנה לויד אוסטין דיבר עם השר גלנט לאחר שהמתקפה כבר התרחשה. הוא מדבר בתכיפות עם גלנט, כמעט כל יום, לא אכנס לפרטים אבל אני יכולה לומר שלא ידענו וגם לא היינו מעורבים בכך".