ההפתעה של נתניהו לנאום בקונגרס: נוסח מפויס בנוגע למדינה פלסטינית

במטרה לקדם את יוזמת הנורמליזציה עם סעודיה, מקורבים לראש הממשלה העבירו לבכירים בממשל האמריקני מסרים מפויסים - לפיהם נתניהו מתכנן להפתיע את הנשיא ביידן ולהציג במהלך נאומו בקונגרס עמדה חדשה בנוגע לסוגיה הפלסטינית. לשכת רה"מ: "נתניהו מתנגד למדינה פלסטינית ולא ישנה את עמדתו"

זמן צפייה: 01:31

ברקע המתיחות בין וושינגטון לישראל, מקורבים לראש הממשלה בנימין נתניהו העבירו לאנשי הממשל האמריקני מסרים מפייסים לקראת הנאום המתכונן של נתניהו בקונגרס. כך פורסם הערב (שלישי) במהדורה המרכזית.

על פי גורמים בממשל האמריקני, נתניהו מתכנן להיענות במהלך נאומו ליוזמה הסעודית של הנשיא ג'ו ביידן, במסגרתה יכוננו יחסים בין ירושלים לריאד. כדי לקדם את היוזמה, ראש הממשלה מתכוון להציג עמדה חדשה שלא השמיע במהלך השנה האחרונה בנוגע לסוגיה הפלסטינית.

למעשה, המסר הישראלי לאמריקנים הנו שראש הממשלה ישנה את העמדה שלו בכל הקשור לסוגית הפלסטינית, באופן שיאפשר את קידום יוזמת הנורמליזציה ויהיה מקובל הן בסעודיה והן בארצות הברית.

הקונגרס האמריקני בזמן הנאום
בית הנבחרים האמריקני | צילום: רויטרס

חרף המתיחות הגוברת ביחסיו עם הבית הלבן, נתניהו מקווה לזכות בהזמנה לפגישה עם הנשיא ביידן במהלך ביקורו בוושינגטון. עד כה המסרים המפויסים שהעבירו גורמים ישראלים לבכירים בממשל לא סייעו. האמריקנים שומרים את הקלפים קרוב לחזה, לא מאשרים כי פגישה בין שני המנהיגים אכן תצא לפועל ולא אף מציינים כי ייתכן שהנשיא כלל לא יהיה בבירה בעת ביקורו של ראש הממשלה.

מטעם לשכת ראש הממשלה נמסרה תגובה המכחישה את הדברים: "ראש הממשלה נתניהו מתנגד למדינה פלסטינית והוא לא ישנה את עמדתו בנאום בקונגרס".

נתניהו וביידן בביקור של נשיא ארה"ב בישראל
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו

מוקדם יותר החודש דווח בוול סטריט ג'ורנל כי ממשל ביידן קרוב להשלמת ברית ההגנה מול סעודיה, שתחייב את ארה"ב לסייע בהגנה על מדינת המפרץ כחלק מהסכם ארוך-טווח לנורמליזציה בין ריאד וישראל. לפי הדיווח, הצלחת המאמץ הדיפלומטי תלויה במחויבותה של ישראל להכרה במדינה פלסטינית, וסיום המלחמה בעזה.

לפי חוקת ארצות הברית, ממשל ביידן יידרש להשיג רוב של שני שליש מחברי הסנאט כדי לאשר את הסכם ההגנה ההדדי - וללא התחייבות שישראל תהיה חלק מהסכם זה, ייתכן וכמות המחוקקים שתתמוך באמנה תהיה נמוכה מהנדרש.

ניסוח האמנה כמעט והושלם בחודש שעבר, לאחר שג'ייק סאליבן ובכירים נוספים בממשל נפגשו עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן וגיבשו הסכמות נרחבות. כמו כן, דווח כי בכירים בארצות הברית עדכנו את מקביליהם הישראלים על התקדמות המגעים.