ארה"ב לאזרחיה: "שקלו הגעה ללבנון, המצב עלול להידרדר מהר"

שגרירות ארה"ב בביירות פרסמה אזהרת מסע ללבנון, ברקע ההסלמה בין ישראל לחיזבאללה, וקראה לאזרחיה "לשקול בכובד ראש" הגעה למדינה: "המצב הביטחוני באזור עלול להשתנות במהירות". במקביל, העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" המזוהה עם חיזבאללה, דיווח כי לבקשת וושינגטון, שליח קטרי יגיע בקרוב לביירות, וייפגש עם נציגיו של נסראללה בניסיון למנוע הידרדרות למערכה רחבה

זמן צפייה: 04:13

ברקע ההסלמה בין ישראל לחיזבאללה: שגרירות ארה"ב בביירות פרסמה היום (חמישי) אזהרת מסע ללבנון, וקראה לאזרחיה "לשקול בכובד ראש" הגעה למדינה. "המצב הביטחוני באזור עלול להשתנות במהירות", נכתב.

"ממשלת לבנון אינה יכולה להבטיח את ההגנה של אזרחי ארה"ב מפני התפרצויות פתאומיות של אלימות והסלמות ביטחוניות. כמו כן, אזרחי ארה"ב בלבנון צריכים להימנע מלנסוע לדרום לבנון, לאזור הגבול של לבנון-סוריה או למחנות פליטים במדינה", הוסיפה השגרירות.

תרגיל חטיבת האש 282 שנערך בגבול הצפון צה"ל לבנון לוחמים טנק
תרגיל חטיבת האש 282 שנערך בגבול הצפון | צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, בעיתון הלבנוני "אל-אח'באר" המזוהה עם חיזבאללה דווח כי נציג מקטר, אבו פהד ג'אסם אאל-ת'אני, יגיע לביירות בקרוב וייפגש עם נציגי ארגונו של נסראללה, תנועת אמל ("גדודי ההתנגדות הלבנונית") ובכירים ביטחוניים נוספים במדינה, בניסיון למנוע הסלמה והידרדרות למערכה רחבה עם ישראל. כך על-פי מקורות המעורים בפרטים.

לפי הדיווח, הביקור של השליח הקטרי נעשה ביוזמת הממשל האמריקני, שביקש מדוחא להשקיע מאמצים בעניין, כחלק מניסיונות ארה"ב למנוע הסלמה בצפון. המהלך החל עם שני ביקוריו האחרונים של עוזרו הפוליטי של יו"ר הפרלמנט של לבנון, נביה ברי, בקטר.

צה"ל לבנון חיזבאללה תרגיל חטיבת גולני בגבול הצפון
תרגיל חטיבת גולני בגבול הצפון | צילום: דובר צה"ל

"הממשל האמריקני סומך על כך שהפעלת לחץ קטרי על חמאס להסכים למתווה הנוכחי לעסקה, לצד מעורבות קטרית גדולה אף יותר בעימות בין ישראל לחיזבאללה, יביאו לפריצת דרך שתמנע מלחמה כוללת", מסר אחד המקורות לעיתון.

מוקדם יותר היום, שר הביטחון יואב גלנט הזהיר במהלך ביקורו המדיני בוושינגטון כי צה"ל "יכול להחזיר את לבנון לתקופת האבן בכל מלחמה עם חיזבאללה". עם זאת, הוא הוסיף כי ישראל "מעדיפה פתרון דיפלומטי".

גלנט עם אוסטין בפנטגון
גלנט עם אוסטין בפנטגון | צילום: רויטרס

כמו כן, דווח עוד ב"אל-אח'באר", כי שב"כ פועל כבר חודשים למצוא הנהגה שתנהל את הרצועה במקום חמאס, ומתמקד בחמולות ומשפחות "מיוחסות". לפי הדיווח, במערכת הביטחון פנו למשפחות מסוימות וניסו לשכנע אותן לחזור לבתיהן בצפון הרצועה דרך מסדרון נצרים - בתנאי שייענו בחיוב. עד כה, לפי הפרסום, איש לא הסכים.

חילופי אש בגבול הצפון
חילופי אש בגבול הצפון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

בתוך כך, ב"פוליטיקו" האמריקני דווח ביום שלישי כי בכירים בארה"ב העבירו מסר לחיזבאללה שלפיו על ארגון הטרור "לא לסמוך על כך שוושינגטון תוכל למנוע מישראל לתקוף" בלבנון. שני גורמים אמריקנים אמרו כי המסר הועבר דרך מתווכים, שכן ארה"ב לא מנהלת מגעים עם ארגון טרור.

לפי הדיווח, המסר החריג מממשל ביידן נועד להוריד את גובה הלהבות בין ישראל ללבנון במטרה למנוע הסלמה רחבה יותר, שעלולה להידרדר למערכה אזורית. "ישראל צריכה לעשות מה שעליה לעשות", אמר גורם במשרד ההגנה האמריקני.