גורמים בארה"ב: "הירידה בהיקף משלוחי הנשק - גם בגלל ישראל"

גורמים בכירים בארה"ב אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי אכן קיימת האטה בהיקף משלוחי הנשק לישראל ממרץ - שקשורה גם בעיקר לירידה בביקושים מצד ישראל: "הקצב איטי, אך נורמלי, בטח בהשוואה לחודשים הראשונים שאחרי 7 באוקטובר"

הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו
הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס / חיים גולדברג, פלאש 90

גורמים בכירים בארה"ב אמרו היום (רביעי) ל"וול סטריט ג'ורנל" כי אכן קיימת ירידה בהיקף משלוחי הנשק לישראל מאז מרץ, אלא שהסיבה, לדברי אותם גורמים, לא נעוצה רק בממשל ביידן - אלא גם בשל הירידה בכמות הבקשות שהגישה ירושלים לאספקת נשק. לפי אותם גורמים, ההאטה הנוכחית בקצב האספקה קטנה יחסית בהשוואה לחודשים הראשונים שאחרי 7 באוקטובר.

"הקצב נורמלי, אם כי איטי, ביחס לחודשי המלחמה הראשונים", אמר גורם במחלקת המדינה. בנוסף, הדגישו הגורמים כי ארה"ב לא מונעת את משלוחי הנשק וכי אין שינוי במדיניות. במשרד הביטחון לא השיבו על פניית "וול סטריט ג'ורנל".

בשבוע שעבר תקף ראש הממשלה בנימין נתניהו את ממשל ביידן בנוגע לסוגיית משלוחי הנשק. בסרטון באנגלית הוא התייחס לביקורו האחרון של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בישראל - וטען כי "עיכוב משלוחי הנשק הוא דבר בלתי מתקבלת על הדעת". בלינקן השיב ואמר כי כי הממשל ממשיך לבחון משלוח אחד של פצצות - אך שאר המשלוחים נותרו ללא שינוי. דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר אמרה שעות לאחר מכן: "אין לנו מושג על מה הוא מדבר".

"הייתה לי שיחה גלויה עם המזכיר בלינקן", אמר נתניהו בסרטון. "אמרתי לו שאני מעריך מאוד את התמיכה שארה"ב העניקה לישראל מתחילת המלחמה. אבל אמרתי עוד משהו - שלא יעלה על הדעת שבחודשים האחרונים הממשל מנע לישראל נשק ותחמושת. ישראל, בעלת הברית הקרובה ביותר של אמריקה, נלחמת על חייה נגד איראן ושאר אויבינו המשותפים".

בהמשך אמר: "בלינקן הבטיח לי שהממשל עובד יום ולילה כדי להסיר את צווארי הבקבוק הללו. אני בהחלט מקווה שזה המצב. במהלך מלחמת העולם השנייה, צ'רצ'יל אמר לארה"ב: תנו לנו את הכלים - אנחנו נעשה את העבודה. אני אומר, 'תן לנו את הכלים - ונסיים את העבודה הרבה יותר מהר'”.

שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בפתח ישיבת הממשלה הסביר רה"מ נתניהו מדוע פרסם את הסרטון בו תקף את הממשל: "לפני כארבעה חודשים, חלה ירידה דרמטית באספקת החימושים שהגיעו מארה"ב לישראל. במשך שבועות ארוכים פנינו לידידינו האמריקנים בבקשה להאיץ את המשלוחים. עשינו זאת פעם אחר פעם. עשינו זאת בדרגים הגבוהים, ובכל הדרגים, ואני רוצה להדגיש - עשינו זאת בחדרי חדרים. קיבלנו כל מיני הסברים, אבל דבר אחד לא קיבלנו - המצב הבסיסי לא השתנה. פריטים מסוימים הגיעו בטפטוף, אבל המאסה הגדולה נשארה מאחור".

"אני מעריך מאוד את התמיכה של הנשיא ביידן והממשל האמריקני בישראל. מאז תחילת המלחמה ארה"ב נתנה לנו תמיכה ברוח ובחומר - באמצעי הגנה ובאמצעי התקפה", הוסיף ראש הממשלה, "לאחר חודשים של היעדר שינוי במצב זה, החלטתי לתת לכך ביטוי פומבי. עשיתי זאת מתוך ניסיון של שנים, וידיעה שצעד זה חיוני לחלץ את הפקק".

"צפיתי שזה יהיה כרוך בהתקפות אישיות נגדי מבית ומבחוץ", המשיך נתניהו, "כפי שקרה כשיצאתי נגד הסכם הגרעין עם איראן, כפי שקרה וקורה כשהתנגדתי פעם אחר פעם להקמת מדינת טרור פלסטינית, וכפי שקורה עכשיו כשאני מתנגד לסיום המלחמה תוך השארת החמאס על כנו. אבל אני מוכן לספוג התקפות אישיות למען ביטחון ישראל. כראש ממשלת ישראל, תפקידי הוא לעשות הכל כדי להבטיח שללוחמים הגיבורים שלנו יהיו מיטב אמצעי הלחימה".

לסיום אמר: "לאור מה ששמעתי ביממה האחרונה, אני מקווה ומאמין שהנושא הזה יגיע לפתרון בזמן הקרוב. אבל אני מבקש להדגיש, ואמרתי זאת גם לידידינו האמריקנים - אמצעי אחד יש לנו והוא תמיד הכריע את הכף: הגבורה והנחישות של הלוחמים שלנו - ועם הנשק הזה אנחנו ננצח".