דיווח: ארה"ב העבירה סיוע ביטחוני בסך 6.5 מיליארד דולר מ-7.10

בצל טענות נתניהו וביקור גלנט בוושינגטון, דווח ב"וושינגטון פוסט" כי ארה"ב סיפקה לישראל סיוע ביטחוני בסך של 6.5 מיליארד דולר מפרוץ המלחמה - שכמחציתו הועבר במאי. לפי הדיווח, הנתונים הללו טרם נחשפו

הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו
הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס / חיים גולדברג, פלאש 90

ארה"ב סיפקה לישראל סיוע ביטחוני בסך של 6.5 מיליארד דולר מאז 7 באוקטובר - כמחציתו הועבר במאי. כך דווח הבוקר (חמישי) ב"וושינגטון פוסט". לפי הדיווח, מדובר בנתונים שטרם נחשפו, והיוו את אחד הנושאים שעליהם דן שר הביטחון יואב גלנט בביקורו בוושינגטון - זאת ברקע המתקפה של ראש הממשלה בנימין נתניהו על ממשל ביידן, בטענה לעיכוב משלוחי הנשק.

בתוך כך, הבוקר דווח ב-CNN כי במהלך ביקורו של שר הביטחון בוושינגטון, פקידי ממשל אמריקנים עברו יחד איתו על מאות משלוחי נשק לישראל, במטרה להפריך את טענות נתניהו על עיכוב במשלוחים. "הייתה לנו הזדמנות טובה מאוד לשבת יחד, בהשתתפות מומחים מכל המערכות שלנו, ולעבור על כל מקרה של משלוח נשק לגופו", אמר בכיר בממשל האמריקני. "זוהי אחת משותפויות הביטחון המורכבות ביותר שיש לנו".

יואב גלנט ולויד אוסטין
השר יואב גלנט ומזכיר ההגנה לויד אוסטין | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

לפי הדיווח, זרם קבוע של טיסות מטען של צבא ארה"ב וישראל הגיע לישראל מאז פרוץ המלחמה, וגורם אמריקני רשמי אישר כי הטיסות נשאו סיוע צבאי לישראל ממאגרי החימוש של ארה"ב. על-פי נתונים שניתחה CNN, מאז 7 באוקטובר התרחשו לפחות 68 טיסות שונות בין בסיסי חיל האוויר האמריקני לישראל, מספר הכולל הן טיסות של צבא ארה"ב והן מטוסי מטען תחת חוזה ישראלי.

באוקטובר וינואר היה מספר הטיסות הגדול ביותר, עם 15 ו-14, בהתאמה, ולאחר מכן מדי חודש אחר היו כ-5 טיסות של משלוחים צבאיים לישראל. כמו כן, דווח כי המשלוחים האוויריים נמשכו בקצב קבוע מאז גל האספקה ​​הראשוני בחודשי המלחמה הראשונים, מה שמפריך את הטענות של ראש הממשלה נתניהו על האטה דרמטית באספקה ​​הצבאית האמריקנית לישראל.

פגישת גלנט-אוסטין
פגישת גלנט-אוסטין | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

אמש נועד גלנט עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן בבית הלבן. הוא הודה לממשל ביידן: "יש לנו מטרות משותפות, יש לנו יעדים משותפים ולפעמים אנחנו גם חלוקים על הדרכים באשר להשיג אותם. את המחלוקות אנחנו פותרים בחדרים סגורים, בצורה משותפת וטוב שכך".

בתום הפגישה אמר עם סאליבן אמר גלנט: "אני מסיים היום ביקור חשוב מאוד בארה"ב כנציגה הרשמי של מדינת ישראל ושל מערכת הביטחון. נפגשתי כאן עם מזכיר ההגנה לויד אוסטין, עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ועם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן הבוקר בבית הלבן". גלנט הוסיף: "במהלך הפגישות הושגו התקדמויות משמעותיות, הוסרו מכשולים ונפתחו צווארי בקבוק, על מנת לקדם את כל הנושאים שעומדים על הפרק, ובכלל זה נושא ההצטיידות והחימוש שאנחנו צריכים להביא למדינת ישראל", הוסיף גלנט, "אני מבקש להודות שוב לממשל האמריקאי ולציבור האמריקאי על תמיכה רבת שנים, בלתי מסויגת במדינת ישראל".

בסביבת ראש הממשלה נתניהו אמרו כי "כשהמחלוקות לא נפתרות במשך שבועות ארוכים בחדר הסגור, ראש ממשלת ישראל צריך לדבר בגלוי כדי להביא את מה שהלוחמים שלנו זקוקים לו - וכך קרה גם הפעם".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר: "השר גלנט צודק - לאורך החודשים האחרונים, פתרנו הרבה מהבעיות עם ידידינו בחדרי חדרים, כולל בנושא החימושים. כך עשיתי בנסיעתי לוושינגטון בתחילת מרץ, כך עושה כעת שר הביטחון. החיכוך המיותר שמייצר ראש הממשלה משיקולים פוליטיים אולי ייתן לו כמה נקודות בבייס - אבל פוגע במערכת היחסים האסטרטגית עם ארה״ב שהיא חלק בלתי נפרד מהיכולת לנצח את המלחמה".

רה"מ בנימין נתניהו בכנסת
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שלשום נפגש גלנט עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בפנטגון, ואמר: "עלינו לפתור במהירות את המחלוקות הבודדות כמו שחברים עושים, ולחזק את העמידה המשותפת - מול מתקפות הטילים ומול המתקפות המדיניות". גלנט הודה לאוסטין על "האירוח החם ועל השותפות האיתנה, במיוחד מאז ה-7 באוקטובר", והוסיף: אזרחי ישראל לא ישכחו לעולם את עמידתכם לצידינו מהיום הראשון במלחמה ועד היום. אויבינו וידידנו צופים כעת בחדר הזה - ומבינים מה היא עוצמתה של השותפות".

מוקדם יותר השבוע נועד גלנט עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, ואמר לו: "עיני אויבינו וידידינו נשואות לקשר בין ישראל לארה"ב. עלינו לפתור במהירות את המחלוקות בינינו. כך נשיג את מטרותינו ונחליש את אויבינו".

שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

כזכור, בשבוע שעבר תקף רה"מ נתניהו את ממשל ביידן בנוגע לסוגיית משלוחי הנשק. בסרטון באנגלית הוא טען כי "עיכוב משלוחי הנשק הוא דבר בלתי מתקבלת על הדעת". מזכיר המדינה בלינקן השיב ואמר כי כי הממשל ממשיך לבחון משלוח אחד של פצצות - אך שאר המשלוחים נותרו ללא שינוי. דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר אמרה שעות לאחר מכן: "אין לנו מושג על מה הוא מדבר".

"הייתה לי שיחה גלויה עם המזכיר בלינקן", אמר נתניהו בסרטון. "אמרתי לו שאני מעריך מאוד את התמיכה שארה"ב העניקה לישראל מתחילת המלחמה. אבל אמרתי עוד משהו - שלא יעלה על הדעת שבחודשים האחרונים הממשל מנע לישראל נשק ותחמושת. ישראל, בעלת הברית הקרובה ביותר של אמריקה, נלחמת על חייה נגד איראן ושאר אויבינו המשותפים".

בהמשך אמר: "בלינקן הבטיח לי שהממשל עובד יום ולילה כדי להסיר את צווארי הבקבוק הללו. אני בהחלט מקווה שזה המצב. במהלך מלחמת העולם השנייה, צ'רצ'יל אמר לארה"ב: תנו לנו את הכלים - אנחנו נעשה את העבודה. אני אומר, 'תן לנו את הכלים - ונסיים את העבודה הרבה יותר מהר'”.

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בפגישתם בתל אביב, אוקטובר 2023 | צילום: רויטרס

בפתח ישיבת הממשלה הסביר רה"מ נתניהו מדוע פרסם את הסרטון בו תקף את הממשל: "לפני כארבעה חודשים, חלה ירידה דרמטית באספקת החימושים שהגיעו מארה"ב לישראל. במשך שבועות ארוכים פנינו לידידינו האמריקנים בבקשה להאיץ את המשלוחים. עשינו זאת פעם אחר פעם. עשינו זאת בדרגים הגבוהים, ובכל הדרגים, ואני רוצה להדגיש - עשינו זאת בחדרי חדרים. קיבלנו כל מיני הסברים, אבל דבר אחד לא קיבלנו - המצב הבסיסי לא השתנה. פריטים מסוימים הגיעו בטפטוף, אבל המאסה הגדולה נשארה מאחור".

"אני מעריך מאוד את התמיכה של הנשיא ביידן והממשל האמריקני בישראל. מאז תחילת המלחמה ארה"ב נתנה לנו תמיכה ברוח ובחומר - באמצעי הגנה ובאמצעי התקפה", הוסיף ראש הממשלה, "לאחר חודשים של היעדר שינוי במצב זה, החלטתי לתת לכך ביטוי פומבי. עשיתי זאת מתוך ניסיון של שנים, וידיעה שצעד זה חיוני לחלץ את הפקק".

"צפיתי שזה יהיה כרוך בהתקפות אישיות נגדי מבית ומבחוץ", המשיך נתניהו, "כפי שקרה כשיצאתי נגד הסכם הגרעין עם איראן, כפי שקרה וקורה כשהתנגדתי פעם אחר פעם להקמת מדינת טרור פלסטינית, וכפי שקורה עכשיו כשאני מתנגד לסיום המלחמה תוך השארת החמאס על כנו. אבל אני מוכן לספוג התקפות אישיות למען ביטחון ישראל. כראש ממשלת ישראל, תפקידי הוא לעשות הכל כדי להבטיח שללוחמים הגיבורים שלנו יהיו מיטב אמצעי הלחימה".

לסיום אמר: "לאור מה ששמעתי ביממה האחרונה, אני מקווה ומאמין שהנושא הזה יגיע לפתרון בזמן הקרוב. אבל אני מבקש להדגיש, ואמרתי זאת גם לידידינו האמריקנים - אמצעי אחד יש לנו והוא תמיד הכריע את הכף: הגבורה והנחישות של הלוחמים שלנו - ועם הנשק הזה אנחנו ננצח".

אתמול אמרו גורמים בארה"ב ל"וול סטריט ג'ורנל" כי אכן קיימת ירידה בהיקף משלוחי הנשק לישראל מאז מרץ, אלא שהסיבה, לדברי אותם גורמים, לא נעוצה רק בממשל ביידן - אלא גם בשל הירידה בכמות הבקשות שהגישה ירושלים לאספקת נשק. לפי אותם גורמים, ההאטה הנוכחית בקצב האספקה קטנה יחסית בהשוואה לחודשים הראשונים שאחרי 7 באוקטובר.

"הקצב נורמלי, אם כי איטי, ביחס לחודשי המלחמה הראשונים", אמר גורם במחלקת המדינה. בנוסף, הדגישו הגורמים כי ארה"ב לא מונעת את משלוחי הנשק וכי אין שינוי במדיניות. במשרד הביטחון לא השיבו על פניית "וול סטריט ג'ורנל".