ישראל החליטה להגיב על התקיפה האיראנית - בארה"ב מנסים למנוע מלחמה

כשלושה ימים לאחר מתקפת הטילים של איראן נגד ישראל, בקבינט המדיני-ביטחוני החליטו כי יש להגיב - אך בלי להיגרר לחילופי מהלומות. במקביל, בארה"ב דנים עם ישראל על אופי התגובה, כאשר תקיפה של מתקני הנפט האיראניים עלתה בתור אופציה אפשרית

זמן צפייה: 03:51

לאחר מתקפת הטילים מאיראן, הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס בערב החג כדי לדון על התגובה הישראלית, והתקבלה החלטה רשמית להגיב. עם זאת, לפי בכירים ישראלים המעורים בפרטים, ישראל רוצה לסיים את האירוע בעזרת תגובה שלא תגרור חילופי מהלומות מול הרפובליקה האיסלאמית - לפחות לא בזמן הקרוב. בכיר ישראלי אמר הערב (שישי) לחדשות 13 כי "רוצים לבצע פעולה משמעותית, אך לא רוצים נתיב שיסיט אותנו ממטרות המלחמה".

יש לציין, כי ישראל עדיין לא קבעה את עיתוי התגובה, כך שהיא לא בהכרח תגיע בזמן הקרוב. הדרג המדיני בוחן את העיתוי המתאים, והוא ייקבע לפי הזמן שיתאים לישראל, כאשר ברקע מושקעים מאמצים ביטחוניים בתמרון הקרקעי בלבנון.

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בתוך כך, בארה"ב מעוניינים לאפשר לישראל מרחב תגובה מול איראן, ונמצאים בדיונים עם גורמים ישראלים לגבי אופי התגובה. ממשל ביידן לא מעוניין תקיפה של מתקני הגרעין בשלב זה, מתוך חשש שהדבר יצית מלחמה כלל אזורית בה ארה"ב תהיה מעורבת - דבר אינו רצוי מבחינתה.

עם זאת, האמריקנים נמצאים בדיונים פרקטיים על התגובה, ומעוניינים שאיראן תספוג השלכות כבדות בעקבות מתקפת הטילים, מתוך אמונה כי צריך לייצר מולה הרתעה. אופציה אפשרית היא תקיפת של מתקני הנפט. דבר אשר עשוי להוביל להשלכות כלכליות כבדות.

הנשיא ג'ו ביידן התייחס הערב לנושא תקיפת מתקני הנפט או הגרעין, ואמר: "ישראל לא החליטה כיצד היא רוצה להגיב למתקפה, זה עדיין בדיון. אם הייתי בנעליים שלהם, הייתי מחפש אלטרנטיבות אחרות". עוד אמר ביידן: "אף ממשל לא עזר לישראל כמו הממשל שלי, ואני חושב שנתניהו צריך לזכור את זה. אני לא יודע אם הוא מנסה להשפיע על הבחירות".

מתקפת הטילים האיראנית
מתקפת הטילים האיראנית | צילום: רויטרס

אתמול ביידן התייחס לאפשרות שישראל תתקוף את מתקני הנפט של איראן, ואמר: "אנחנו דנים בכך". כשנשאל על-ידי עיתונאים האם ארה"ב "תאפשר" לישראל לבצע תקיפה נגד הרפובליקה האיסלאמית, השיב הנשיא כי "ראשית כל, אנחנו לא 'מאפשרים' לישראל - אנחנו מייעצים לישראל".

בנוסף, ב"וושינגטון פוסט" דווח אמש כי ביידן פועל להגביל את התגובה הישראלית הצפויה מול איראן. לפי בכירים בממשל, גורמים בישראל אמרו להם בשיחות פרטיות כי הם "לא מרגישים צורך להכות באיראן בצורה מיידית ומאסיבית".

לפי בכיר אירופאי שצוטט בדיווח, טהרן אותתה זה מכבר שהתקפות על תעשיית הנפט והגז שלה מהוות מבחינתה "קו אדום". עוד הוסיף הבכיר כי תקיפה מסוג זה "תביא את איראן לתקיפת תגמול נגד יעדי אנרגיה מערביים", מה שעלול לשבש את הכלכלה העולמית - חודש לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב.