דיווח: נתניהו אמר לארה"ב שישראל לא תתקוף מתקני גרעין ונפט

לפי דיווח בוושינגטון פוסט, ראש הממשלה אמר לממשל ביידן כי ישראל לא תתקוף את מתקני הגרעין והנפט באיראן כחלק מהתגובה נגד משטר האייתוללות - ו"תסתפק" בפגיעה במתקני צבא איראניים. לשכת נתניהו: "נקבל את ההחלטות הסופיות על בסיס האינטרסים הלאומיים שלנו"

זמן צפייה: 01:34

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לממשל ביידן שישראל לא תתקוף את מתקני הגרעין והנפט באיראן כחלק מהתגובה נגד משטר האייתוללות - כך דווח הלילה (שני) בוושינגטון פוסט האמריקני מפי שני גורמים המעורים בפרטים. לפי הדיווח, נתניהו אמר שהוא "מוכן לפגוע במתקני צבא איראניים", במסגרת תגובה מוגבלת יותר שתמנע הסלמה אזורית ומלחמה בקנה מידה מלא מול הרפובליקה האיסלאמית.

אחד הגורמים טען כי פעולת התגמול הישראלית תכויל כדי "למנוע מראית עין של התערבות פוליטית בבחירות בארה"ב", והוסיף כי "נתניהו מבין שלהיקף התקיפה הישראלית נגד איראן יש פוטנציאל לעצב מחדש את המרוץ לנשיאות". כמו כן, בכיר אמריקני הוסיף כי נתניהו "היה במקום מתון יותר" בשיחה עם הממשל האמריקני ממה שהיה קודם לכן, ושני גורמים המעורים בנושא טענו כי הסיבה לכך היא החלטתו של ביידן לשלוח את סוללת טילי ה-THAAD האמריקנית לישראל, כחלק מההיערכות לפעולת תגמול איראנית על התקיפה הישראלית.

הנשיא ביידן, רה"מ נתניהו והמנהיג העליון של איראן חמינאי
הנשיא ביידן, רה"מ נתניהו והמנהיג העליון של איראן חמינאי | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הערב נערך דיון מצוצמם בנוגע לתוכנית התקיפה באיראן בהשתתפות ראש הממשלה נתניהו ושרים בקריה בתל אביב, לאחר שזו לא אושרה במהלך דיון הקבינט האחרון. בלשכת ראש הממשלה הגיבו על הדיווח, ומסרו: "אנו מקשיבים לדעות של הממשל האמריקני, אך נקבל את ההחלטות הסופיות שלנו על בסיס האינטרסים הלאומיים של ישראל".

יירוטים בשמי אשקלון
יירוטים בשמי אשקלון במהלך המתקפה האיראנית | צילום: רויטרס

גורמים ערביים אמרו אמש כי באיראן מעריכים שהתגובה הישראלית למתקפת הטילים תגיע השבוע - בשעות או בימים הקרובים, ומשמרות המהפכה הושמו בכוננות עליונה לכל תרחיש. המשטר האיראני מרכז מאמצים מדיניים מול ארה"ב, כדי שתלחץ על ישראל למתן את תגובתה.

במהלך יום הכיפורים נמסרו לארה"ב התוכניות הכלליות של ישראל לתקיפה באיראן, בהמשך לדיונים שנערכו בכל הדרגים במהלך החג, שכללו גם שיחה טלפונית של שר הביטחון יואב גלנט עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. מקור אמריקני אמר ל-NBC כי אין אינדיקציה כי בכוונת ישראל לתקוף את מתקני הגרעין האיראניים.

מתקפת הטילים האיראנית
מתקפת הטילים האיראנית על ישראל | צילום: רויטרס

כמו כן, בצל הדיווחים על כך שאיראן פנתה למדינות המפרץ כדי שישפיעו על ארה"ב למיתון התגובה הישראלית - ב"א-שרק אל-אווסט" דווח כי טהרן העבירה מסר עקיף לישראל שלפיו היא "תעלים עין" מתקיפה מוגבלת. לפי גורמים באיראן, "אם ייחצו הקווים האדומים" בדמות תקיפת מתקני הגרעין והנפט - "איראן תיאלץ להגיב".

ביום רביעי שוחח רה"מ נתניהו עם הנשיא ביידן וסגניתו האריס במשך כחצי שעה, ובמהלך השיחה דנו על פעולת התגמול נגד מתקפת הטילים הבליסטיים האיראנית על ישראל. המסר של הממשל האמריקני לישראל היה "לא לתקוף את מתקני הגרעין והנפט" באיראן כחלק מהתגובה.