המו"מ לעסקה: הנייה מקשיח עמדות, ארה"ב דוחפת למגעים

ברקע המגעים התקועים לעסקה, מקורות פלסטיניים מדווחים כי חמאס יהיה מוכן להיכנס למו"מ אך ורק כדי להאט את המבצע ברפיח - ולא בעל כוונות אמיתיות להגיע להסכם. ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור: "הבענו רצינות רבה, עד שישראל המשיכה בתכסיסים להשיג את 'השבויים'". היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן צפוי לדרוש מר"מ קטר "להפעיל לחץ ישיר על ראשי חמאס"

זמן צפייה: 02:12

המגעים התקועים לעסקה: לאחר מבצע חילוץ ארבעת החטופים מנוסייראת שבמרכז הרצועה לפני כשבוע, ארגון הטרור חמאס הביע חוסר עניין להגיע לעסקה - כך פורסם הערב (ראשון) במהדורה המרכזית. ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור, אסמעיל הנייה, מקשיח עוד יותר עמדות, ואמר מוקדם יותר כי "חמאס הביע רצינות רבה כדי להגיע להסכם, אבל ישראל ובנות בריתה המשיכו בתכסיסים שלהם שמטרתם להשיג את 'השבויים' בעזה, ואז לשוב ולחדש את מלחמת ההשמד".

לפי מקורות פלסטיניים, לארגון הטרור אין שום אינטרס להגיע לעסקה עם ישראל בעת הנוכחית, וממשיך את הדיונים רק כדי לרצות את המתווכות - ולכן בחמאס מקשיחים עמדות ומוסיפים שינויים למתווה המוצע בצורה שישראל לא תוכל לקבל.

יחיא סינוואר, אסמאעיל הנייה, חמאס, עזה
יחיא סינוואר ואסמאעיל הנייה בעזה | צילום: רויטרס

כמו כן, חמאס מעוניין להיכנס למשא ומתן לדיונים על עסקה, אבל לא לחתום על הסכם בפועל, זאת כדי להאט את המבצע הצבאי של ישראל ברפיח. בתוך כך, בארגון הטרור מנסים לרכז מאמצים על מנת לפגוע בכוחות צה"ל הפועלים ברפיח, על הצירים העוברים בעיר או במקומות אחרים, בדומה לאסון הנגמ"ש אתמול בו נפלו שמונה לוחמי צה"ל.

סמל שלום מנחם, סרן ווסים מחמוד, סמל יקיר יעקב לו, סמל איתי עמר, סמל אליהו משה צימבליסט, סמ״ר עז ישעיה גרובר, סמ״ר אור בלומוביץ וסמ״ר סטניסלב קוסטרב
חללי האסון ברפיח | צילום: דובר צה"ל

ברקע, הלחץ האמריקני להגיע לעסקה מתגבר, והיועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן ייפגש היום עם ראש ממשלת קטר, בדרישה שיפעילו לחץ על חמאס כדי להתניע משא ומתן לעסקה. סאליבן צפוי לבקש מר"מ קטר פעם נוספת להפעיל לחץ ישיר על מנהיגי חמאס, ולאיים בסנקציות על ראשי הארגון גם מחוץ לעזה.

יועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, במסיבת עיתונאים בתל אביב חרבות ברזל
יועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן | צילום: רויטרס

בנוסף, המתווכות ינסו להיכנס כבר בימים הקרובים לשיחות ישירות מול ארגון הטרור במטרה להבהיר לחמאס מהם הקווים האדומים של ישראל מבחינת עסקה, ומהם השינויים המינוריים שאולי אפשר יהיה להכניס למתווה הנוכחי המתגבש. חרף הקולות המיואשים מצד ממשל ביידן, האמריקנים מנסים להתניע את המו"מ על בסיס ההצעה הישראלית ובהתאם לאותם התנאים, שמהם, לטענתם - "אי אפשר לסגת".