צווי מעצר בהאג: החששות, ההשלכות והמשמעויות

ברקע הדיונים בצמרת המדינית והצבאית סביב אפשרות של הוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה ובכירים אחרים עולות מספר שאלות - איך מתנהל ההליך בבית הדין הפלילי הבינלאומי? מיהו התובע מהאג? מה ההשלכות של הוצאת הצווים? | שאלות ותשובות

זמן צפייה: 04:16

בימים האחרונים חוששים בישראל מאפשרות של הוצאת צווי מעצר בינלאומיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי ובכירים נוספים בצמרת המדינית והצבאית של ישראל. לנוכח החששות, ההדלפות והספקולציות עולות מספר שאלות שדורשות תשובות.

איך מתנהל הליך הוצאת הצווים?

הוצאת צווי מעצר על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) עשויה להיעשות באחת. במסגרת ההליך, התובע הראשי בבית הדין מגיש במעמד צד אחד בקשה להוצאת צווים כחלק מחקירה שהוא מנהל. על פי רוב מוחלט של מקרי עבר, הטריבונל הבינלאומי נוטה לאשר את בקשת התובע.

רה"מ נתניהו, השר גלנט והרמטכ"ל הלוי
רה"מ נתניהו, השר גלנט והרמטכ"ל הלוי | צילום: קובי גדעון / לע"מ

מה ההשלכות של צווי מעצר בינלאומיים?

צו מעצר של בית הדין הבינלאומי מחייב את כל 123 המדינות החתומות על אמנת רומא, ממנה שואב בית הדין את סמכותו, לעצור את הגורם שנגדו הוצא הצו, כאשר הוא מגיע לשטחה. בין המדינות החתומות על האמנה: בריטניה, צרפת, ספרד, הולנד, גרמניה, איטליה וקנדה.

מיהו התובע מהאג?

התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי הוא כרים קאן הבריטי. קאן קנה לעצמו בזירה הבינלאומית שם של תובע מקצועי וענייני, והוא אינו נחשב לגורם העוין את ישראל. בנוסף, הוא נחשב לתובע רגיש במיוחד לסוגיות הומניטריות - והוא לא מהסס להוציא צווי מעצר נגד מנהיגי מדינות כאשר יש לדעתו ראיות מספקות.

התובע מהאג, כרים קאן
התובע מהאג, כרים קאן | צילום: רויטרס

האם לבית הדין יש סמכות לשפוט אישים ישראלים?

על אף שישראל לא אשררה את אמנת רומא עד כה, מבחינה משפטית עדיין ניתן לנהל הליכים נגד אינדיבידואלים ישראלים בבית הדין הפלילי הבינלאומי. גם רוסיה איננה מכירה בסמכות בית הדין בהאג, אך צווי מעצר בינלאומיים הוצאו נגד ולדימיר פוטין ובכירים אחרים בקרמלין בעקבות פשעי מלחמה שבוצעו במסגרת המלחמה באוקראינה.

מה החשש המרכזי בישראל?

בירושלים חוששים בעיקר מהאשמה לפיה ישראל מרעיבה את האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה. בימים האחרונים נעשים מאמצים כדי להוכיח שלא כך פני הדברים, ודובר צה"ל הוציא הודעות לפיהן העברת סיוע הומניטרי לפלסטינים ברצועה נמצאת בעדיפות גבוהה.

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג
בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג | צילום: רויטרס

האם החשש בישראל מבוסס?

לא ברור האם בכירים ישראלים אכן ניצבים בפני סכנת מעצר - או שמדובר בחששות שווא. ייתכן כי התובע מהאג לא יפעל בהכרח נגד ראש הממשלה והגורמים הבכירים ביותר בישראל, אם יחוש כי הוא יכול למנוע באמצעים אחרים פשעי מלחמה הנעשים לשיטתו, במידה והוא אכן סבור כי מבוצעים כאלו. בכל אופן, האפשרות ששמו של נתניהו ייכלל ברשימה אחת עם שמות של רודנים ידועים לשמצה כמו עומר אל-בשיר מסודאן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין משקפת את ההידרדרות במעמדה של ישראל בזירה הבינלאומית.