בכירים: "הסיכוי להסדרה קלוש"; סביבת נתניהו: "כרגע אין מו"מ"

בישראל אישרו את הדיווחים על כך שארה"ב וצרפת מגבשות יוזמות להפסקת אש בעזה ובלבנון - אך הדגישו כי בי-ם "מוכנים לשמוע הצעות - אך הסיכויים להסדר קלושים". גורם לבנוני: "בחיזבאללה פתוחים לכל הסדר". ביידן: "יש אפשרות למלחמה כוללת - או להסדרה"

זמן צפייה: 05:17

בכירים ישראלים אישרו הערב (רביעי) את הדיווחים על כך שארה"ב וצרפת מגבשות יוזמה חדשה להפסקת אש בעזה ובלבנון, על רקע התחממות החזית הצפונית והרחבת הירי של חיזבאללה הבוקר לגוש דן. עם זאת, הבכירים הדגישו כי "כרגע אין התקדמות בנושא", וטרם ניתנה כל הסכמה מכיוון ירושלים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר על רקע הדברים כי הוא "לא יכול לפרט את כל מה שאנחנו עושים, אבל אני יכול להגיד דבר אחד - אנחנו נחושים להחזיר את תושבינו בצפון בבטחה לבתיהם". הוא הוסיף: "אנחנו מנחיתים על חיזבאללה מכות שהוא לא דמיין - בעוצמה ובתחבולה". בכירים ישראלים אמרו לחדשות 13 כי "אין שום היתכנות להסדרה כרגע". הם הוסיפו כי "ישראל מוכנה לשמוע הצעות - אבל הסיכויים להסדר קלושים".

בתוך כך, ההערכה בצה"ל היא שלחיל האוויר ייקח כמה ימים כדי למצות את בנק המטרות בלבנון. בכיר ביטחוני אמר כי "לחיזבאללה עדיין יש יכולות פיקוד ושליטה".

תקיפות נרחבות בלבנון
תקיפות נרחבות בלבנון | צילום: רויטרס

ההצעה האמריקנית המתגבשת כעת כוללת פרק זמן שבו תופסק האש בצפון כשלב ראשון, במטרה לאפשר מו"מ בנוגע להסדר מדיני. הערב בשעה 20:00 הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי להתכנס לדיון בהתפתחויות האחרונות, בטרם ייצא ראש הממשלה בנימין נתניהו לעצרת האו"ם בניו יורק. שישה מקורות מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי ההסכם הדיפלומטי שנידון בממשל ביידן נועד לקשור את החזית הצפונית והחזית הדרומית ולהביא לסיום הלחימה בשתיהן - והוא עשוי לכלול גם תנאים לשחרור החטופים שנותרו בשבי חמאס. גורם המקרוב לחיזבאללה טען בהקשר זה כי ארגון הטרור "פתוח לכל הסדר אפשרי".

בריאיון לרשת ABC, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס למאמציו למנוע הסלמה משמעותית, ואמר: "יש אפשרות למלחמה כוללת - אך גם להסדר". לפני כן, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס גם הוא להסלמה במזרח התיכון, והודיע כי בכירי הממשל בארצות הברית עובדים מסביב לשעון כדי למנוע הידרדרות למלחמה כוללת בין ישראל לחיזבאללה.

"אנחנו נפגשים בתקופה מתוחה", אמר בלינקן בפתח פגישה שערך בניו יורק עם בכירים במועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ, "הסיכון להסלמה הוא אקוטי. התשובה הטובה ביותר לכך היא תשובה דיפלומטית, והמאמצים המתואמים שלנו חיוניים למניעת הסלמה נוספת".

מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

בנאומו האחרון אמש כמנהיג העולם החופשי בעצרת הכללית של האו"ם, הנשיא ביידן התייחס בהרחבה למלחמה במזרח התיכון - וחזר על המסר כי יש להגיע להסדר דיפלומטי שיימנע מלחמה כוללת בלבנון. "אני קורא להפסקת אש והחזרת החטופים, ואני קורא למועצת הביטחון לקדם את המגעים לעסקה", אמר בהתייחסות לחזית הדרומית.

בנוגע לגזרה הצפונית, אמר הנשיא ביידן: "ב-7 באוקטובר מנענו מלחמה נרחבת, אחרי שחיזבאללה ניסה להיכנס למערכה ולתקוף את ישראל. עד היום החזית הזו פתוחה, וחיזבאללה ממשיך לירות על ישראל וליצור בעיית פליטים בשני הצדדים. אנחנו מאמינים בפתרון דיפלומטי שיחזיר את התושבים לבתיהם - ועדיין ניתן להשיג אותו".