ביידן: "ארה"ב לא ידעה על התקיפה בדאחייה ולא השתתפה בה"

הנשיא התייחס לתקיפה של צה"ל במפקדת חיזבאללה בלב ביירות, וטען כי ארה"ב לא עודכנה בדבר הפעולה ולא לקחה בה חלק. בממשל האמריקני חשים כי נוצלו ע"י ישראל בימים האחרונים במסגרת הדיונים על ההצעה להפסקת אש בלבנון, ובעצם שימשו כהסחת דעת לפני הפעולה

זמן צפייה: 02:35

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס הערב (שישי) לתקיפה של ישראל במפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות במטרה לחסל את חסן נסראללה, ואמר כי "ארה"ב לא ידעה על התקיפה ולא השתתפה בה". הודעתו של ביידן מגיעה לאחר שגורמים שונים בממשל התבטאו באופן סותר לגבי השאלה האם ישראל עדכנה את ארה"ב טרם התקיפה. גורם מדיני אמר מוקדם יותר כי ארה"ב עודכנה בתקיפה, אך בפנטגון אמרו כי ארה"ב לא קיבלה הודעה מוקדמת על התקיפה.

על רקע הדברים, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר במסיבת עיתונאים: "בכל הנוגע לאירועים בשעות האחרונות, אנחנו עדיין אוספים מידע כדי להבין מה בדיוק קרה. בכל מה שקשור לקונפליקט רחב - מאז 7 באוקטובר, מלבד לוודא שלישראל יש כל מה שהיא צריכה כדי שזה לא יקרה שוב, אנחנו עובדים כדי למנוע הסלמה". עוד אמר בלינקן כי מדובר ברגעים משמעותיים עבור המצב במזרח התיכון.

סברינה סינג, סגנית דובר הפנטגון, אמרה מוקדם יותר בהצהרה לתקשורת כי ארצות הברית לא קיבלה מישראל הודעה מוקדמת על המתקפה בדאחייה, והוסיפה: "אין לי מידע בכל הנוגע לנסראללה, אנחנו אוספים מידע כרגע. מזכיר ההגנה לויד אוסטין דיבר עם השר גלנט לאחר שהמתקפה כבר התרחשה. הוא מדבר בתכיפות עם גלנט, כמעט כל יום, לא אכנס לפרטים אבל אני יכולה לומר שלא ידענו וגם לא היינו מעורבים בכך".

התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות לבנון
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס

בארה"ב נמצאים בסיטואציה לא פשוטה - ולא מרוצים ממנה. מבחינת הממשל האמריקני, ישנו חשש כי ישראל "השתמשה" בארה"ב בימים האחרונים, במהלך הדיונים על ההצעה להפסקת אש בלבנון, בכך שיהיו הסחת הדעת לפני הפעולה בביירות. בתוך כך, הערב תתכנס מועצת הביטחון של האו"ם לדיון על המצב במזרח התיכון, בו מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש צפוי להשתתף.

זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס

הבוקר לשכת ראש הממשלה פרסמה הודעות בעברית ובאנגלית בנוגע ליוזמה להפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה - בניסיון להלך בין הטיפות ולרצות את הממשל האמריקני, מבלי לעורר את זעמם של חברי הקואליציה בארץ. "בשל דיווחים שגויים רבים סביב יוזמת הפסקת האש בהובלת ארה"ב, חשוב להבהיר כמה נקודות", נכתב בפתח ההודעה, "מוקדם יותר השבוע שיתפה ארה"ב את ישראל בכוונתה להציע, יחד עם שותפים בינלאומיים ואזוריים נוספים, הצעת הפסקת אש בלבנון".

דוברת הבית הלבן הודיעה כבר אתמול כי ההצעה האמריקנית להפסקת אש בלבנון תואמה עם ישראל והוצגה בידיעתה. כפי שנכתב בהודעת לשכת ראש הממשלה הבוקר, בממשל הבהירו כי הדיונים על ההצעה יימשכו בניו יורק, לאחר הגעתו של נתניהו לעיר. אלא שעד לפרסום ההודעה הרשמית, גורמים דיפלומטיים נשמעו אחרת, וטענו לאחר הצגת היוזמה להפסקת אש כי "מדובר בשינוי קו ממה שסוכם עם ארה"ב וצרפת".