נתניהו נגד הבית הלבן: "המסה הגדולה של החימוש נשארה מאחור"

בפתח ישיבת הממשלה תקף רה"מ את הממשל האמריקני, ואמר כי "חלה ירידה דרמטית באספקת החימושים שהגיעו מארה"ב, לאחר חודשים של היעדר שינוי במצב, החלטתי לתת לכך ביטוי פומבי". עוד הוא הוסיף: "מקווה ומאמין שהנושא הזה יגיע לפתרון בזמן הקרוב"

זמן צפייה: 03:33

המתיחות בין ארה"ב לישראל גוברת: חרף הביקורת החריפה שנמתחה עליו בימים האחרונים בוושינגטון בעקבות התבטאויות דומות, ולמרות האזהרות כי קרע עם האמריקנים עלול לגרור פגיעה ביטחונית חמורה, ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף הבוקר (ראשון) בישיבת הממשלה את ממשל ביידן - והאשים פעם נוספת את הבית הלבן בעיכוב משלוחי נשק לישראל. "המאסה הגדולה של החימושים נשארה מאחור", טען ראש הממשלה.

"לפני כארבעה חודשים, חלה ירידה דרמטית באספקת החימושים שהגיעו מארה"ב לישראל", אמר נתניהו בפתח דבריו, "במשך שבועות ארוכים פנינו לידידינו האמריקנים בבקשה להאיץ את המשלוחים. עשינו זאת פעם אחר פעם. עשינו זאת בדרגים הגבוהים, ובכל הדרגים, ואני רוצה להדגיש - עשינו זאת בחדרי חדרים. קיבלנו כל מיני הסברים, אבל דבר אחד לא קיבלנו - המצב הבסיסי לא השתנה. פריטים מסוימים הגיעו בטפטוף, אבל המאסה הגדולה נשארה מאחור".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406231214' autoplay='0' credit='עומר מירון / לע"מ' desc='נתניהו תוקף את ארה"ב בישיבת הממשלה: "החימושים נעצרו"' poster='' kid='1_9y6uewif' duration='180']

"אני מעריך מאוד את התמיכה של הנשיא ביידן והממשל האמריקני בישראל. מאז תחילת המלחמה ארה"ב נתנה לנו תמיכה ברוח ובחומר - באמצעי הגנה ובאמצעי התקפה", הוסיף ראש הממשלה. בהמשך הסביר מדוע פרסם בשבוע שעבר את הסרטון בו מתח ביקורת על הממשל: "לאחר חודשים של היעדר שינוי במצב זה, החלטתי לתת לכך ביטוי פומבי. עשיתי זאת מתוך ניסיון של שנים, וידיעה שצעד זה חיוני לחלץ את הפקק".

"צפיתי שזה יהיה כרוך בהתקפות אישיות נגדי מבית ומבחוץ", המשיך נתניהו, "כפי שקרה כשיצאתי נגד הסכם הגרעין עם איראן, כפי שקרה וקורה כשהתנגדתי פעם אחר פעם להקמת מדינת טרור פלסטינית, וכפי שקורה עכשיו כשאני מתנגד לסיום המלחמה תוך השארת החמאס על כנו. אבל אני מוכן לספוג התקפות אישיות למען ביטחון ישראל. כראש ממשלת ישראל, תפקידי הוא לעשות הכל כדי להבטיח שללוחמים הגיבורים שלנו יהיו מיטב אמצעי הלחימה".

לסיום אמר: "לאור מה ששמעתי ביממה האחרונה, אני מקווה ומאמין שהנושא הזה יגיע לפתרון בזמן הקרוב. אבל אני מבקש להדגיש, ואמרתי זאת גם לידידינו האמריקנים - אמצעי אחד יש לנו והוא תמיד הכריע את הכף: הגבורה והנחישות של הלוחמים שלנו - ועם הנשק הזה אנחנו ננצח".

הנשיא וביידן ורה"מ נתניהו עם נחיתת המטוס
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בנתב"ג | צילום: רויטרס

מוקדם יותר דווח באתר האמריקני "פוליטיקו" כי בבית הלבן נערכים בדאגה לנאום נתניהו בקונגרס, שנקבע לחודש הבא. גורמים בממשל האמריקני חוששים שראש הממשלה הישראלי ינצל את נאומו כדי למתוח ביקורת על הנשיא ביידן.

"הסרטון של נתניהו השבוע לא סייע כלל, אך הוא עלול להפוך את המצב לגרוע בהרבה כאשר ינאם בפני הקונגרס", ציין בכיר אמריקני שצוטט בדיווח. גורם אחר בממשל האמריקני הבהיר: "אף אחד לא יודע מה הוא עומד להגיד".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן במצרים
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

כאמור, גורמים בממשל ביידן מתחו ביקורת חריפה על נתניהו בעקבות הסרטון שפרסם בשבוע שעבר. בתגובה להאשמות שהועלו, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר כי הממשל "ממשיך לבחון משלוח אחד של פצצות" - אך הבהיר ששאר המשלוחים נותרו ללא שינוי.

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון קירבי, תקף את ראש הממשלה במהלך תדרוך עיתונאים ביום חמישי, ואמר: "הסרטון של נתניהו מאכזב במיוחד ותמוה. הערותיו על העברת הנשק שגויות, לא ראינו את זה מגיע. מה עבר לו בראש?"

עוד אמר: "אין עוד מדינה שעוזרת לישראל כמונו. עזרנו לעצור את המתקפה האיראנית - ואנחנו עדיין עוזרים לישראל בצרכי ההגנה שלה. הבהרנו בכמה רמות את החששות שלנו מההצהרות שלו. אין לנו שום מושג למה הוא הוציא את הסרטון הזה". נתניהו הגיב על דברי קירבי, וכתב בציוץ בטוויטר: "אני מוכן לספוג התקפות אישיות - ובלבד שישראל תקבל מארה"ב את התחמושת שהיא זקוקה לה במלחמה על קיומה".