בכירים בארה"ב: סינוואר חי - ואינו מעוניין בעסקה

בכירים אמריקנים העריכו בניו יורק טיימס כי מנהיג חמאס עדיין בחיים, עמדתו בנושא עסקת חטופים התקשחה עקב התעצמות החזיתות בלבנון ובאיראן - והוא מעוניין שיתפתחו למערכה רב-זירתית. עם זאת, סינוואר "התאכזב מכך שחיזבאללה ומשמרות המהפכה לא סייעו לו מספיק"

זמן צפייה: 01:48

365 ימים חלפו מאז פרוץ המלחמה, ואדריכל מתקפת 7 באוקטובר, יחיא סינוואר, עדייו בין החיים - כך העריכו היום (שבת) בכירים אמריקנים בניו יורק טיימס. הבכירים טענו כי הוא הפך לקיצוני ככל שהמלחמה התקדמה, וכעת, כשהוא צופה בישראל מחליפה מהלומות כבדות עם לבנון ואיראן - הוא מעוניין כי תפרוץ מערכה רב-זירתית, שתסיט את עיקר הכוח הישראלי מעזה - אל הצפון.

ציפייתו כי ישראל תיקלע למערכה רב-זירתית הינה אחת הסיבות להקצנתו בנושא עסקת חטופים בשבועות האחרונים - ואי-עניין בה. לפי הבכירים האמריקנים, חמאס ניתק קשר עם המתווכות ולא דן יותר בעסקה. כמו כן, נטען כי כיוון שהוא מאמין שהוא לא יחיה לאחר המלחמה, בין היתר עקב חזרתם של בכירים ישראלים על ציון שמו כיעד החיסול העיקרי - עמדתו בנושא עסקת חטופים התקשחה.

מתקפת הטילים האיראנית
מתקפת הטילים האיראנית | צילום: רויטרס

עם זאת, הבכירים הוסיפו כי גם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הערים קשיים רבים על עסקה בחודשים האחרונים עקב שיקוליו הפוליטיים, לטענתם - ברגעים בה היה ניתן להגיע לעסקת חטופים. יתרה מכך, נטען כי חיסול הנייה השפיע לרעה על הסיכויים לעסקה - עקב כך שהיה המתון מבין השניים, ודחף לפשרה.

מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה
מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה, שחוסל לפני כחודשיים | צילום: רויטרס

זאת ועוד, הבכירים טענו כי סינוואר היה מעוניין בכך שחיזבאללה ואיראן יסייעו לחמאס בשלב מוקדם יותר במלחמה, אך אי ההצלחה שלהן לפגוע באופן אפקטיבי בישראל מעידה על קו המחשבה השגוי של מנהיג חמאס - שלטענתם, מעוניין יותר בפגיעה בישראל מאשר בעזרה לאזרחי עזה.