ביידן שוחח עם נתניהו אחרי חיסול סינוואר: "הזדמנות לקדם עסקה"

זמן קצר אחרי האישור הרשמי על חיסול מנהיג חמאס ואדריכל הטבח, אמר נשיא ארה"ב: "לישראל הייתה כל זכות לחסל את צמרת חמאס. חמאס כבר לא מסוגל לבצע עוד 7 באוקטובר". הוא שוחח עם נתניהו - ואמר לאחר מכן: "מקווה שיסיים את המלחמה בקרוב"

זמן צפייה: 04:03

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בירך הערב (חמישי) על חיסול רב-המרצחים ומתכנן טבח 7 באקוטובר, יחיא סינוואר. הוא שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ודן עמו על סיום המלחמה והשבת החטופים. מלשכת נתניהו נמסר כי השניים הסכימו כי "יש הזדמנות לקדם עסקה להשבת החטופים". ביידן אמר לאחר מכן כי הוא "מקווה שנתניהו יסיים את המלחמה בקרוב".

"ישראל הודיעה כי סינוואר חוסל - ובדיקות DNA אישרו זאת. זה יום טוב לישראל, לארה"ב ולעולם", אמר ביידן, "כמנהיג ארגון הטרור חמאס, סינוואר היה אחראי למותם של אלפי ישראלים, פלסטינים, אמריקנים ואזרחים ביותר מ-30 מדינות. הוא היה המוח של מעשי הטבח, האונס והחטיפות ב-7 באוקטובר. בפקודתו פלשו מחבלי חמאס לישראל כדי להרוג ולטבח בכוונה - ובפראות בלתי ניתנת לביטוי - אזרחים, ניצולי שואה, ילדים מול הוריהם והורים מול ילדיהם".

מהכלא הישראלי לטבח 7.10: סופו של "הקצב מח'אן יונס"

הנשיא המשיך: "יותר מ-1,200 בני אדם נרצחו באותו יום - היום הקטלני ביותר ליהודים מאז השואה - כולל 46 אמריקנים; יותר מ-250 נלקחו כבני ערובה, כש-101 עדיין חטופים. המספר הזה כולל שבעה אזרחי ארה"ב, שלפי ההערכות ארבעה מהם עדיין בחיים ומוחזקים בידי מחבלי חמאס. סינוואר הוא האיש האחראי לכך, ולכל כך הרבה שקרה אחרי".

יחיא סינוואר. חוסל
צילום: רויטרס

"לישראל הייתה כל זכות לחסל את צמרת חמאס", הוסיף ביידן, "חמאס כבר לא מסוגל לבצע עוד 7 באוקטובר. זמן קצר לאחר הטבח, הנחיתי את אנשי המבצעים המיוחדים ואת אנשי המודיעין שלנו לעבוד עם עמיתיהם הישראלים כדי לסייע באיתור ומעקב אחר סינוואר ומנהיגי חמאס אחרים המסתתרים בעזה. בעזרת המודיעין שלנו, צה"ל רדף ללא רחם אחרי מנהיגי חמאס, שטף אותם ממחבואם ואילץ אותם לברוח. לעתים רחוקות הייתה מערכה צבאית כזו, כאשר מנהיגי חמאס חיים ונעים במאות קילומטרים של מנהרות, מאורגנות במספר קומות מתחת לאדמה, נחושים להגן על עצמם ללא טיפול באזרחים הסובלים מעל פני הקרקע. היום, לעומת זאת, מוכיח שוב שאף טרוריסט בשום מקום בעולם לא יכול לחמוק מהצדק, לא משנה כמה זמן זה ייקח".

לסיום אמר הנשיא: "בקרוב אדבר עם ראש הממשלה נתניהו ועם מנהיגים ישראלים נוספים כדי לברך אותם, לדון בדרך להחזרת בני הערובה הביתה למשפחותיהם ולסיים את המלחמה הזו אחת ולתמיד, שגרמה לכל כך הרבה להרס ונפגעים חפים מפשע. יש כעת הזדמנות ל'יום שאחרי' בעזה ללא חמאס בשלטון, ולהסדר מדיני המספק עתיד טוב יותר לישראלים ולפלסטינים כאחד. יחיא סינוואר היה מכשול בלתי עביר להשגת כל המטרות הללו. המכשול הזה כבר לא קיים. עבודה רבה נותרה לפנינו".

הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס, עוקבים אחר ההתפתחויות בחדר המצב
הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס, עוקבים אחר ההתפתחויות בחדר המצב

גם סגנית הנשיא והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס הגיבה לחיסול: "מנהיג חמאס מת. ארצות הברית, ישראל והעולם הוא מקום בטוח יותר לסינוואר היה דם אמריקני על הידיים. אני מקווה שמשפחות הקורבנות של חמאס מרגישות נחת מסוימת. סינוואר היה אחראי לטבח הנורא ביותר ביהודים מאז השואה, 1200 נרצחו ועוד כ250 נחטפו מתקפת טרור שהציתה מלחמה רצחנית בעזה, מלחמה שהובילה לסבל אדיר בקרב הפלסטינים וברחבי המזרח התיכון במשך שנה".

"אנשי המודיעין שלנו עבדו באופן צמוד עם מקביליהם הישראלים", הוסיפה האריס, "אני אנצל את הבמה כדי להגיד לכל טרוריסט בעולם: אנחנו תמיד נעמיד אתכם לדין. לישראל יש את הזכות להגן על עצמה, מדובר בהתקדמות אל עבר סיום המלחמה. הרגע הזה מספק לנו הזדמנות לסיים את המלחמה בעזה, היא צריכה להסתיים בכך שישראל בטוחה, החטופים משוחררים והסבל ברצועת עזה נגמר כשהפלסטינים זוכים להגשים את זכויותיהן הפוליטיות".

פינוי גופתו של יחיא סינוואר
פינוי גופתו של יחיא סינוואר | צילום: דובר צה"ל
פריטים שנמצאו בזירת החיסול של סינוואר
פריטים שנמצאו בזירת החיסול של סינוואר | צילום: דובר צה"ל

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר: "יחיא סינוואר היה טרוריסט אכזרי ללא תקנה, הוא היה אחראי לטבח היהודים הגדול ביותר מאז השואה. בהכוונתו, מחבלי חמאס רצחו ישראלים, אמריקנים, ואזרחים של יותר מ-30 מדינות.  הם חטפו והחזיקו תינוקות, מבוגרים ואזרחים אחרים. החלטתו להוציא לפועל את התקיפה ב-7באוקטובר שהביאה חורבן לתושבי עזה, שכעת סופגים את האימה של יותר משנה של מלחמה. העולם מקום יותר טוב בלעדיו".

"היום אנחנו זוכרים את הקורבנות של פשעי סינוואר ומקווים שמותו נותן להם תחושב של צדק", הוא הוסיף: "ארצות הברית עומדת לצד ישראל לבוא בחשבון עם אלו האחרים לטבח ב-7 באוקטובר ולהבטיח שמתקפה כזו לא תחזור לעולם".

בלינקן סיים את דבריו ואמר: "במשך החודשים האחרונים באירועים שונים, סינוואר דחה את הצעות ארה"ב ושותפיה לסיים את המלחמה בערת הסכם שיחזיר את החטופים למשפחותיהם ויקל על הסבל של הפלסטינים. בימים הקרובים נכפיל את המאמצים לשחרור החטופים ולאפשר לתושבי עזה לבנות מחדש את חייהם ולהשתחרר מאחיזת חמאס".

מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

היועץ לביטחון לאומי האמריקני, ג'ייק סאליבן, אמר: "סינוואר הוא דמות קריטית לחמאס בפן הפוליטי, צבאי ואסטרטגי. הוא ניהל את חמאס בעצמו בחודשים האחרונים ולכן מדובר באירוע משמעותי. איך זה ישפיע על חמאס? צריך לחכות ולראות. אנחנו כן יודעים שהמערכת הצבאית - גדודית של חמאס פורקה וחמאס לא מהווה איום על ישראל כמו ב-7 באוקטובר. זאת מכה יוצאת דופן לחמאס, הוצאת שחקן שהיה ייחודי בכל הקשור לניהול התנועה ועכשיו אנחנו צריכים לוודא שהמוות שלו יממש את הפגיעה בארגון".

"המטרה היא החזרת החטופים, כולל החטופים האמריקנים", סיכם סאליבן, "אנחנו נעבוד עם ישראל והמתווכות כדי להבטיח את שחרורם של החטופים. זה היה מבצע של צה"ל, אני לא כאן לקחת קרדיט ממשהו ששייך להם. אך חשוב להגיד טובה למודיעין האמריקני שעזר לצה"ל במעקב אחרי מסלול הבריחה של סינוואר במשך חודשים".