לאחר לחץ של ביידן: ארה"ב תקדם מכירת 50 מטוסי קרב לישראל

לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", הקונגרס האמריקני יקדם מכירת 50 מטוסי F-15, טילי אוויר-אוויר ומערכת להנחיית טילים מדוייקים בעלות של יותר מ-18 מיליארד דולר, לאחר לחץ של ממשל ביידן ותומכים פרו-ישראלים על שני חברי קונגרס דמוקרטים שעיכבו את העסקה עקב חשש שהנשק גורם להרג המוני של אזרחים בעזה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

למרות המתח המתמשך ביחסים בין ארה"ב לישראל בעת האחרונה, הקונגרס האמריקני יקדם מכירת 50 מטוסי קרב מסוג F-15 לישראל, בעלות של יותר מ-18 מיליארד דולר, וזאת בעקבות לחץ שהפעיל ממשל הנשיא ג'ו ביידן ותומכים פרו-ישראלים, על שני חברי קונגרס דמוקרטים, גרגורי מיקס ובן קרדין, שעיכבו את העסקה. כך דווח הלילה (שלישי) ב"וושינגטון פוסט" האמריקני. החתימה על העסקה לא דווחה בעת ביצועה.

לפי שלושת הגורמים שמסרו את המידע, העסקה מדגימה את "התיאבון" שיש לוושינגטון להמשיך ולהזרים אמצעי לחימה לישראל, למרות שלפי חלק מהסנאטורים ארה"ב צריכה להשתמש בהשפעה שלה על ישראל כמנוף לחץ להרגעת הלחימה. בנוסף צפויים להגיע לישראל במסגרת העסקה טילי אוויר-אוויר, ומערכת להנחיית טילים מדוייקים.

אם תאושר בסופו של דבר, העסקה תהיה אחת ממכירות הנשק הגדולות ביותר לישראל מאז תחילת המלחמה. אמצעי הלחימה, אשר התשלום עליהם נפרס לעתים קרובות על פני שנים, ממומן ברובו על ידי יותר מ-3.3 מיליארד דולר מכספים אמריקניים שארה"ב מספקת לישראל מדי שנה.

מטוסי F-15 של חיל האוויר (ארכיון) (אתר חיל האוויר)
מטוסי F-15 של חיל האוויר (ארכיון) (אתר חיל האוויר)

גרוגרי מיקס, בכיר בוועדת החוץ של בית הנבחרים שחתם על העסקה, אמר לוושינגטון פוסט כי היה ב"קשר הדוק" עם הבית הלבן בנוגע למשלוח הנשק, ו"הפציר שוב ושוב בממשל להמשיך לדחוף את ישראל להשתפר באופן משמעותי וקונקרטי בכל החזיתות, בנוגע למאמצים הומניטריים והפחתת פגיעה באזרחים". עוד הדגיש כי מטוסי ה-F-15 יסופקו "במהלך שנים מהיום", ואמר כי הוא עדיין תומך בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני איומים מצד איראן וחיזבאללה.

משלוח הנשק עוכב בחודש מאי בגלל חששות אמריקניים מפני פגיעה באזרחים ברפיח, שם נמצאים באזור מחסה כ-1.5 מיליון בני אדם לאחר שנמלטו מאזורי הקרבות בעיר הדרומית ביותר ברצועת עזה.

הפצצות הכבדות שהוטלו באזור, נקשרו לאירועים קודמים של פגיעה המונית במהלך הלחימה של ישראל ברצועה. דו"ח שמחלקת המדינה של ארה"ב הגישה לקונגרס בחודש שעבר, קבע כי ייתכן שישראל השתמשה בנשק אמריקני ברצועת עזה, באופן המנוגד לחוק הבינלאומי. עם זאת, נכתב כי "אין מספק מידע מלא כדי לוודא זאת".

"בהתייחס לאופי הסכסוך בעזה, כשחמאס מסתתר מאחורי אוכלוסיה אזרחית וחושף אותה לפעולה צבאית ישראלית, קשה להעריך או להגיע למסקנה על סמך אירועים בודדים", נכתב בדו"ח שהוגש. לאחר מכן הוסיפה מחלקת המדינה: "עם זאת, בהתחשבות בכך שישראל מסתמכת באופן משמעותי על כלי נשק מתוצרת אמריקנית, ניתן להעריך כי מאז 7 באוקטובר הוא היה בשימוש באופן שלא עולה בקנה אחד עם שיטות הפעולה הממולצות על ידי החוק לצמצום הפגיעה באזרחים".