רה"מ: לעכב נשק? בלתי נתפס; ארה"ב: לא יודעים על מה הוא מדבר

בסרטון באנגלית מתח נתניהו ביקורת על ממשל ביידן: "אמרתי לבלינקן שלא יעלה על הדעת שארה"ב מונעת אספקת נשק ותחמושת לישראל. הוא הבטיח לי שהוא עוסק בנושא יום ולילה". בלינקן: "ממשיכים לבחון משלוח אחד של פצצות". דוברת הבית הלבן: "אין לנו מושג על מה נתניהו מדבר"

זמן צפייה: 02:54

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם אחר הצהריים (שלישי) סרטון באנגלית, שבו התייחס לביקורו האחרון של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בישראל - וביקש כי וושינגטון תחדש את משלוחי הנשק והחימוש לישראל. לאחר פרסום הסרטון, בלינקן אמר כי הממשל ממשיך לבחון משלוח נשק אחד של פצצות - אך שאר המשלוחים נותרו ללא שינוי. דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר אמרה הערב בתדרוך לעיתונאים: "אין לנו מושג על מה הוא מדבר".

"הייתה לי שיחה גלויה עם המזכיר בלינקן", אמר נתניהו בסרטון, "אמרתי לו שאני מעריך מאוד את התמיכה שארה"ב העניקה לישראל מתחילת המלחמה. אבל אמרתי עוד משהו - שלא יעלה על הדעת שבחודשים האחרונים הממשל מנע לישראל נשק ותחמושת. ישראל, בעלת הברית הקרובה ביותר של אמריקה, נלחמת על חייה נגד איראן ושאר אויבינו המשותפים".

בהמשך אמר: "בלינקן הבטיח לי שהממשל עובד יום ולילה כדי להסיר את צווארי הבקבוק הללו. אני בהחלט מקווה שזה המצב. במהלך מלחמת העולם השנייה, צ'רצ'יל אמר לארה"ב: תנו לנו את הכלים - אנחנו נעשה את העבודה. אני אומר, 'תן לנו את הכלים - ונסיים את העבודה הרבה יותר מהר'”.

מזכיר המדינה האמריקני הגיב לדברים כאמור, והודיע: "אנחנו נמשיך לבחון משלוח אחד שהנשיא ביידן דיבר עליו בנוגע לפצצות 20,00 בגלל החששות שלנו לגבי השימוש שלהם באיזורים מאוכלסים וצפופים. כל שאר הדברים נותרו ללא שינוי". גם דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן פייר, התייחסה לסרטון של נתניהו בתדריך שהעבירה בערב, ואמרה: "אנחנו לא יודעים על מה דיבר. אנחנו ממשיכים לדבר עם ישראל לגבי רק משלוח אחד שתמיד דיברנו עליו ואין לי עידכונים על זה ואין עוד הפסקות. הכל ממשיך לנוע כמו שקורה בדרך כלל".

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

הבוקר דווח ב"וושינגטון פוסט" כי למרות המתח המתמשך ביחסים בין ארה"ב לישראל, הקונגרס האמריקני יקדם מכירת 50 מטוסי קרב מסוג F-15 לישראל, בעלות של יותר מ-18 מיליארד דולר. זאת, בעקבות לחץ שהפעיל ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן יחד עם תומכים פרו-ישראלים על שני חברי קונגרס דמוקרטים, גרגורי מיקס ובן קרדין, שעיכבו את העסקה עד עתה. החתימה על העסקה לא דווחה בעת ביצועה.

לפי שלושת הגורמים שמסרו את המידע ל"וושינגטון פוסט", העסקה מדגימה את "התיאבון" האמריקני להמשיך ולהזרים אמצעי לחימה לישראל, חרף טענותיהם של כמה סנאטורים, לפיהם ארה"ב צריכה להשתמש בהשפעה שלה על ירושלים כמנוף לחץ להפחתת העצימות של הלחימה. על-פי הדיווח, בנוסף למטוסים צפויים להגיע לישראל במסגרת העסקה טילי אוויר-אוויר, ומערכת להנחיית טילים מדוייקים.

אם תאושר בסופו של דבר, העסקה תהיה אחת ממכירות הנשק הגדולות ביותר לישראל מאז תחילת המלחמה. אמצעי הלחימה, אשר התשלום עליהם נפרס לעתים קרובות על פני שנים, ממומן ברובו על ידי יותר מ-3.3 מיליארד דולר מכספים משלם המיסים האמריקני שארה"ב מספקת לישראל מדי שנה.

אימון משותף של מטוסי F35
מטוסי קרב של חיל האוויר באימון (ארכיון)

משלוח הנשק האמריקני לישראל עוכב בחודש מאי בשל חששות בממשל ביידן מפני פגיעה באזרחים ברפיח, שם מצאו מחסה כ-1.5 מיליון פלסטינים שנמלטו מאזורי הקרבות אל העיר הדרומית ביותר ברצועת עזה.

הפצצות הכבדות שביצע צה"ל באזור נקשרו לאירועים קודמים של פגיעה המונית במהלך הלחימה של ישראל ברצועה. בדו"ח שמחלקת המדינה הגישה לקונגרס בחודש שעבר נטען כי ייתכן שישראל השתמשה בנשק אמריקני ברצועת עזה באופן המנוגד לחוק הבינלאומי. עם זאת, נכתב כי "אין מספק מידע מלא כדי לוודא זאת".

"בהתייחס לאופי הסכסוך בעזה, כשחמאס מסתתר מאחורי אוכלוסיה אזרחית וחושף אותה לפעולה צבאית ישראלית, קשה להעריך או להגיע למסקנה על סמך אירועים בודדים", נכתב בדו"ח מחלקת המדינה.עוד נכתב: "עם זאת, בהתחשבות בכך שישראל מסתמכת באופן משמעותי על כלי נשק מתוצרת אמריקנית, ניתן להעריך כי מאז 7 באוקטובר הוא היה בשימוש באופן שלא עולה בקנה אחד עם שיטות הפעולה הממולצות על ידי החוק לצמצום הפגיעה באזרחים".