האו"ם מאשים: "ישראל מפרה זכויות ילדים בעזה באופן חסר תקדים"

ברקע הביקורת הבינלאומית הנמשכת על פעילות צה"ל ברצועת עזה, ועדת האו"ם לזכויות הילד תקפה בחריפות את ישראל - והאשימה אותה בפגיעה חמורה בבני נוער וילדים פלסטינים. סגן יו"ר הוועדה: "מקרי המוות המזעזעים של ילדים במסגרת המלחמה הם כמעט חסרי תקדים היסטורי, מדובר בהפרות בוטות שאנחנו איננו רואים לעיתים קרובות". נציגי ישראל טענו כי האמנה אינה תקפה ברצועת עזה

מטה האו"ם בניו יורק, האומות המאוחדות
מטה האו"ם בניו יורק | צילום: רויטרס

ועדת האו"ם לזכויות הילד האשימה היום (חמישי) את ישראל בהפרה "חמורה" של אמנת זכויות הילד, בטענה כי פעילות צה"ל ברצועת עזה, הנמשכת מאז חודש אוקטובר, הביאה למוות המוני של קטינים ומהווה את אחת ההפרות הקשות ביותר בהיסטוריה המודרנית.

"מקרי המוות המזעזעים של ילדים ברצועת עזה הם כמעט חסרי תקדים היסטורי, זו נקודת זמן חשוכה מאוד בהיסטוריה", תקף בשיחה עם עיתונאים סגן יו"ר הוועדה, בראגי גודבראנדסון המייצג את איסלנד. "אני לא חושב שראינו עד כה הפרה כל כך בוטה כמו זו שאנו ראוים בעזה. מדובר בהפרות קשות שאנחנו איננו רואים לעיתים קרובות", הוסיף.

לטענת משרד הבריאות בעזה, הנשלט על ידי ארגון הטרור חמאס, מעל ל-41 אלף בני אדם נהרגו מאז החלה ישראל בקמפיין הצבאי שלה ברצועה, בעקבות מתקפת 7 באוקטובר. בתחילת השבוע, הפלסטינים טענו כי מבין ההרוגים 11,335 הם ילדים.

פעילות צה"ל בתל סולטאן, רפיח רצועת עזה
פעילות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל
פעילות צה"ל ברצועת עזה

האמנה בדבר זכויות הילד היא אמנה בינלאומית שאושרה על ידי העצרת הכללית של האו"ם בשנת 1989, בשאיפה להסדיר את זכויותיהם של ילדים ובני נוער ברחבי העולם. ישראל אשררה את האמנה ב-1991, וכל המדינות החברות באו"ם מכירות בה פרט לארצות הברית.

בניסיון להדוף את האשמות הצפות בעקבות הקמפיין הצבאי ברצועת עזה, נציגים ישראלים טענו לאורך החודש האחרון בסדרת שימועים שנערכו באו"ם כי אמנת זכויות הילד אינה תקפה בעזה ובגדה המערבית, אך ישראל מחויבת לחוק הבינלאומי בכל מקרה. עוד הדגישו הנציגים כי הפעולה הישראלית ברצועה מיועדת להשמדת חמאס, ואינה מכוונת נגד אזרחים.

העצרת הכללית של האו"ם בהצבעה על הגינוי לרוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה
העצרת הכללית של האו"ם (ארכיון) | צילום: רויטרס

אמש, העצרת הכללית של האו"ם אישרה הצעה פלסטינית הקוראת לסנקציות ואמברגו נשק נגד ישראל, לאחר ש-124 מדינות תמכו בהצעה, 14 התנגדו ו-43 נמנעו.

בעקבות זאת, שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, תקף: "זוהי החלטה מבישה שנותנת גיבוי לטרור הדיפלומטי של הרשות הפלסטינית. במקום לציין שנה לטבח בגינוי חמאס וקריאה לשחרור החטופים העצרת הכללית ממשיכה לרקוד לצלילי החליל של הרשות הפלסטינית שמגבה את רוצחי  חמאס".