דיווח: "חשש בארה"ב שישראל תיכנס ללבנון בשבועות הקרובים"

בצל ההסלמה בגבול הצפון, שלושה בכירים אמריקניים שצוטטו ב-NBC הזהירו: "ממשל ביידן חושש שישראל תתקוף בלבנון מהקרקע ומהאוויר כבר בשבועות הקרובים". ארה"ב החלה להתכונן לפינוי אזרחיה מלבנון למקרה שהלחימה תסלים מערכה רחבה, וקירבה נכסים צבאיים אמריקנים לאזור כדי "להרתיע מפני הסלמה"

תרגיל חטיבת האש 282 שנערך בגבול הצפון צה"ל לבנון לוחמים טנק
תרגיל חטיבת האש 282 שנערך בגבול הצפון | צילום: דובר צה"ל

ברקע ההסלמה בין ישראל לחיזבאללה: לפי שלושה בכירים אמריקניים שצוטטו הבוקר (שישי) ברשת NBC, "ממשל ביידן חושש שישראל תתקוף בלבנון מהקרקע ומהאוויר כבר בשבועות הקרובים".

ארה"ב מתכוננת לפינוי אזרחיה מלבנון, למקרה שבו הלחימה בין ישראל לחיזבאללה תסלים למערכה רחבה יותר. כחלק מההכנות, הפנטגון מקרב את הנכסים הצבאיים של ארה"ב באזור לישראל וללבנון, כדי להיות מוכנים לפינוי אמריקנים ככל שהלחימה תתעצם.

ספינת התקיפה האמריקנית USS Wasp ונחתים המיומנים במבצעים מיוחדים עברו לאזור הים התיכון כבר ביום רביעי, כדי להצטרף לספינה USS Oak Hill ולספינה נוספת. "הספינה תפעל במזרח הים התיכון כדי להיות מוכנה ליציאה בסיוע צבאי ומשימות אחרות", אמרו הבכירים. כמו כן, גורם אמריקני הוסיף כי הזזת הכוחות נועדה גם "להקרין כוח צבאי ולהוות גורם מרתיע מפני הסלמה אזורית".

צה"ל לבנון חיזבאללה תרגיל חטיבת גולני בגבול הצפון
תרגיל חטיבת גולני בגבול הצפון | צילום: דובר צה"ל

אתמול, שגרירות ארה"ב בביירות פרסמה אזהרת מסע ללבנון, וקראה לאזרחיה "לשקול בכובד ראש" הגעה למדינה. "המצב הביטחוני באזור עלול להשתנות במהירות", נכתב, "ממשלת לבנון אינה יכולה להבטיח את ההגנה של אזרחי ארה"ב מפני התפרצויות פתאומיות של אלימות והסלמות ביטחוניות. כמו כן, אזרחי ארה"ב בלבנון צריכים להימנע מלנסוע לדרום לבנון, לאזור הגבול של לבנון-סוריה או למחנות פליטים במדינה".

חילופי אש בגבול הצפון
חילופי אש בגבול הצפון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

בעיתון הלבנוני "אל-אח'באר" המזוהה עם חיזבאללה דווח אתמול כי נציג מקטר, אבו פהד ג'אסם אאל-ת'אני, יגיע לביירות בקרוב וייפגש עם נציגי ארגונו של נסראללה, תנועת אמל ("גדודי ההתנגדות הלבנונית") ובכירים ביטחוניים נוספים במדינה, בניסיון למנוע הסלמה והידרדרות למערכה רחבה עם ישראל. כך על-פי מקורות המעורים בפרטים.

לפי הדיווח, הביקור של השליח הקטרי נעשה ביוזמת הממשל האמריקני, שביקש מדוחא להשקיע מאמצים בעניין, כחלק מניסיונות ארה"ב למנוע הסלמה בצפון. המהלך החל עם שני ביקוריו האחרונים של עוזרו הפוליטי של יו"ר הפרלמנט של לבנון, נביה ברי, בקטר.

פעילות צה"ל בגבול הצפון לבנון מלחמת חרבות ברזל
כוחות צה"ל בגבול הצפון | צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, ב"פוליטיקו" האמריקני דווח מוקדם יותר השבוע כי בכירים בארה"ב העבירו מסר לחיזבאללה שלפיו על ארגון הטרור "לא לסמוך על כך שוושינגטון תוכל למנוע מישראל לתקוף" בלבנון. שני גורמים אמריקנים אמרו כי המסר הועבר דרך מתווכים, שכן ארה"ב לא מנהלת מגעים עם ארגון טרור.

לפי הדיווח, המסר החריג מממשל ביידן נועד להוריד את גובה הלהבות בין ישראל ללבנון במטרה למנוע הסלמה רחבה יותר, שעלולה להידרדר למערכה אזורית. "ישראל צריכה לעשות מה שעליה לעשות", אמר גורם במשרד ההגנה האמריקני.