בכירים ישראלים נגד נתניהו: "אל תתנו לו לנאום"

מספר בכירים ישראלים, בהם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו והסופר דויד גרוסמן פנו לחברי קונגרס בדרישה לבטל את הגעתו של ראש הממשלה לוושינגטון. במאמר שפרסמו בניו יורק טיימס הם כתבו: "הענקת הבמה לנתניהו - טעות איומה. מחוקקים אמריקנים לא צריכים לתת לזה לקרות"

זמן צפייה: 00:39

לקראת נאומו הצפוי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקני ב-24 ביולי, מספר בכירים ישראלים, בהם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק וראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, פרסמו היום (רביעי) טור דעה בניו יורק טיימס, בו פנו למחוקקים אמריקניים בדרישה לבטל את הגעתו של נתניהו לקונגרס. "הענקת הבמה לנתניהו - טעות איומה", כתבו.

במאמר, שפורסם תחת הכותרת "נתניהו לא מדבר בשבילנו. הקונגרס צריך לבטל את הזמנתו", ביקרו הבכירים את אופן התנהלותו של ראש הממשלה מאז פרוץ המלחמה, ובייחוד ברקע קריסת המגעים לעסקה. "הקונגרס עשה טעות איומה. נאומו של נתניהו בוושינגטון לא ייצג את מדינת ישראל ואזרחיה, ויתגמל את התנהלותו השערורייתית וההרסנית כלפי ארצנו".

אהוד ברק בהפגנה בתל אביב
אהוד ברק בהפגנה בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו
ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לצד ברק ופרדו, חתומים על המאמר גם נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, דוד הראל; טליה ששון, לשעבר ראש המחלקה לתפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה; זוכה פרס נובל לכימיה, אהרון צ'חנובר, והסופר דויד גרוסמן. השישה טענו כי הזמנתו של נתניהו לנאום בקונגרס הייתה צריכה להיות מותנת ביצירת תוכנית לסיום המלחמה בעזה ושחרור החטופים, ובקריאה לבחירות חדשות בישראל.

כמו כן, בנימוק התנגדותם להופעתו של נתניהו בפני חברי הקונגרס האמריקני, הבכירים הישראלים כתבו כי "הזמנתו של ראש הממשלה תתגמל את הזלזול שלו במאמצי ארה"ב לכונן תוכנית שלום, לאפשר הכנסת סיוע נוסף לתושבי עזה ולעשות עבודה טובה יותר בשמירה על חיי אזרחים. נתניהו מהווה את המכשול העיקרי לחזון הנשיא ביידן לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הכולל ברית אזורית רחבה שתחל עם הסרת חמאס מהשלטון בעזה באמצעות הקמת כוח שמירת שלום".

הקונגרס האמריקני בזמן הנאום
בית הנבחרים האמריקני | צילום: רויטרס
בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"האיש שיישא דברים בקונגרס בחודש הבא לא הצליח לקחת אחריות על הטעויות שאפשרו את התקיפה של חמאס", כתבו השישה. "בתחילה האשים את ראשי הביטחון (ואז נסוגו במהירות), ועדיין לא הכריז על הקמת ועדת חקירה ממלכתית נחוצה מאוד בראשות שופט בית המשפט העליון שיבדוק את המחדל. חלק גדול מהישראלים איבדו אמון בממשלתו. הרוב בישראל דורש בחירות מיידיות, או בחירות ממש בתום המלחמה".

הפגנה למען החטופים ונגד הממשלה בתל אביב
הפגנה למען החטופים ונגד הממשלה בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

עוד כתבו הבכירים: "ישראלים רבים משוכנעים כי נתניהו חיבל בהצעות לעסקה עם חמאס על מנת להמשיך את המלחמה - ולהימנע מההשלכות הפוליטיות הבלתי נמנעות שיעמדו בפניו כשהיא תסתיים. כך הופעתו בקונגרס משתלבת עם הצרכים הפוליטיים שלו. הנאום נועד לתמוך באחיזתו הרעועה בשלטון ולאפשר לו להתפאר בפני בוחריו בתמיכה כביכול של ארה"ב במדיניותו הכושלת. תומכיו בישראל יתעודדו מהופעתו בקונגרס ויתעקשו שהמלחמה תימשך, מה שירחיק עוד יותר כל עסקה לשחרור החטופים - ביניהם מספר אזרחים אמריקניים".

השישה סיימו את הטור בבקשה לבטל את הזמנתו של ראש הממשלה לקונגרס. "הענקת הבמה לנתניהו בוושינגטון תעמוד בניגוד לזעם והכאב של עמו, כפי שבאו לידי ביטוי בהפגנות ברחבי ישראל. מחוקקים אמריקנים לא צריכים לתת לזה לקרות. הם צריכים לבקש ממר נתניהו להישאר בבית".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

ברקע המתיחות בין וושינגטון לישראל, מקורבים לראש הממשלה בנימין נתניהו העבירו לאנשי הממשל האמריקני מסרים מפייסים לקראת הנאום המתכונן של נתניהו בקונגרס. על-פי גורמים בממשל האמריקני, נתניהו מתכנן להיענות במהלך נאומו ליוזמה הסעודית של הנשיא ג'ו ביידן, במסגרתה יכוננו יחסים בין ירושלים לריאד. בנאומו, ראש הממשלה מתכוון להציג עמדה חדשה שלא השמיע במהלך השנה האחרונה בנוגע לסוגייה הפלסטינית, באופן שיאפשר את קידום יוזמת הנורמליזציה ויהיה מקובל הן בסעודיה והן בארה"ב.