התוכנית של ארה"ב: בחירת נשיא חדש בלבנון ו"שחרור מחיזבאללה"

על רקע הסלמת המערכה בין ישראל לחיזבאללה בשבועות האחרונים, בממשל ביידן מעוניינים שתמרון צה"ל בלבנון יעזור בסיום המשבר הפוליטי במדינה ובבחירת נשיא חדש, תוך "שחרור מהאחיזה של חיזבאללה", כך לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל". בעוד שבסעודיה מאמינים ביוזמה האמריקנית, במצרים ובקטר מזהירים: "תוכנית לא מציאותית - ומסוכנת"

זמן צפייה: 00:29

בממשל ביידן מעוניינים שהתמרון הישראלי בדרום לבנון ישמש כאמצעי לסיום הדומיננטיות של חיזבאללה במדינה, ולבחירת נשיא חדש. כך דווח הלילה (חמישי) ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני.

מזכיר המדינה אנתוני בלינקן שוחח בימים האחרונים עפ מנהיגי קטר, מצרים וסעודיה, וביקש מהם לתמוך בבחירת נשיא חדש ללבנון. השליח של הנשיא ג'ו ביידן למזרח התיכון, עמוס הוכשטיין, אמר לגורמים ערבים כי יש לראות בהיחלשות של חיזבאללה כהזדמנות לסיום המבוי הסתום הפוליטי במדינה. המפלגות הפוליטיות בלבנון לא הצליחו להגיע להסכם על נשיא חדש מאז שהמנהיג הקודם, מישל עאון, סיים את תפקידו בשנת 2022.

המאמץ האמריקני מסמן נסיגה מהקריאות של הממשל להפסקת אש בלבנון בשבועות האחרונים, אך עם זאת, יש מי שמאמינים כי הפעלת לחץ למינוי מועמד מסוים לנשיאות עלול להעצים את הלחימה במדינה.

מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

"מה שאנחנו רוצים שייצא מהמצב הזה, בסופו של דבר, הוא שלבנון תהיה מסוגלת לשבור את האחיזה שהייתה לחיזבאללה במדינה, ולהסיר את הווטו של חיזבאללה על בחירת הנשיא", אמר השבוע דובר מחלקת המדינה מאט מילר לכתבים.

היוזמה האמריקנית לסלק את חיזבאללה מהשלטון זוכה לתמיכה בסעודיה, כך לפי גורמים סעודים המעורים בפרטים. מדינת המפרץ העשירה בנפט שיחקה עד השנים האחרונות תפקיד גדול בעיצוב המהלך המדיני והכלכלי של לבנון.

ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי | צילום: רויטרס

עם זאת, היוזמה תלויה גם במנהיגי מפתח לבנונים, כולל ראש הממשלה נג'יב מיקאתי ויו"ר הפרלמנט נביה ברי, שיידרשו כדי לקדם הסכמות בין הפלגים הפוליטיים בלבנון לבחירת נשיא חדש. נשיא לבנון הוא המפקד העליון של הכוחות המזוינים ונחשב כתפקיד מפתח להקמת ממשלה בלבנון - כזו שתוכל להתמודד עם המצב הבעייתי במדינה.

מיקאתי וברי אמרו בשבוע שעבר שהם תומכים בבחירת נשיא חדש, אך גם הביעו הערכה במאבק חיזבאללה נגד ישראל. מנהיג חיזבאללה בפועל, סגן המזכ"ל נעים קאסם, דחה השבוע את הקריאות להסדר מדיני מחדש בזמן שהמלחמה עם ישראל נמשכת.

למרות התמיכה הסעודית, גורמים רשמיים במצרים ובקטר - שמילאו תפקיד מרכזי במשא ומתן להפסקת אש הן בעזה והן בלבנון - אמרו לבכירים בארה"ב שהם רואים בתוכנית האמריקנית כ"לא מציאותית ואף מסוכנת". בשיחות עם גורמים אמריקנים, הם טענו כי "ישראל לעולם לא תצליח להשמיד את חיזבאללה וכי הארגון חייב להיות חלק מכל הסדר מדיני לסכסוך".