ביידן מזהיר את איראן וחיזבאללה: "שאף אחד לא יסכן את המו"מ"

בתום הפסגה בקטר, נשיא ארה"ב שלח מסר תקיף לחמינאי ונסראללה, והזהיר אותם מפני תקיפת ישראל - שתוביל לחבלה במו"מ: "שאף אחד במזרח התיכון לא יערער את המאמצים להגיע להפסקת אש בעזה ושחרור כל החטופים". הנשיא האמריקני הביע אופטימיות לאחר סיום השיחות: "עסקה נראית באופק, אך המו"מ עדיין רחוק מלהסתיים"

הנשיא ביידן בפסגת נאט"ו ה-75 בוושינגטון
הנשיא ביידן | צילום: רויטרס

בתום פסגת המשא ומתן לעסקה בקטר: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שלח הלילה (בין שישי לשבת) מסר תקיף לאיראן וחיזבאללה, והזהיר אותם מפני חבלה במו"מ ברקע הכוננות לתגובה מצידם נגד ישראל. "שאף אחד במזרח התיכון לא יערער את המאמצים להגיע להפסקת אש בעזה ושחרור כל החטופים", כתב ביידן בחשבון הטוויטר שלו.

הנשיא האמריקני הביע אופטימיות לאחר סיום השיחות בפסגה בקטר, ואף טען כי עסקה בין ישראל לחמאס "נראית באופק" - אך הדגיש כי מאמצי המו"מ טרם הגיעו לקיצם. "לפי שעה, המשא ומתן עדיין נמצא בתהליך ורחוק מלהסתיים. יש עדיין כמה בעיות שנותרו לפתור, אך אני חושב שיש לנו סיכוי לעסקה", אמר ביידן.

כמו כן, ברקע ההודעה על כך שמזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן יגיע לישראל בתחילת השבוע הבא, הנשיא ביידן אמר: "אני שולח את המזכיר בלינקן כדי להדגיש את תמיכתי בביטחון ישראל, ולהמשיך את מאמצינו להגיע להסכם". תחילה בלינקן היה אמור לבקר באזור כבר השבוע, אך הגעתו נדחתה בשל המתיחות הגוברת בין ישראל לציר האיראני.

Capture
חסן נסראללה, עלי חמינאי

ביידן התייחס גם לשיחות שניהל עם מנהיגי מצרים וקטר על המו"מ: "שוחחתי עם האמיר שייח' תמים והנשיא א-סיסי כדי לסקור את ההתקדמות המשמעותית שנעשתה בדוחא במהלך הפסגה". עוד הוסיף הנשיא האמריקני: "הצוותים שלנו יישארו בשטח כדי להמשיך בעבודה הטכנית בימים הקרובים".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בביקורו בישראל
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

כאמור, שיחות המו"מ במסגרת הפסגה שנערכה בדוחא הסתיימו אמש, לאחר כ-24 שעות. במקביל לחזרת המשלחת בראשות ראש המוסד דדי ברנע לארץ, גורם ישראלי הביע אופטימיות בשיחה עם חדשות 13, ואמר: "הפערים הצטמצמו וצפויה התקדמות השבוע באמצעות גורמי המקצוע".

מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב

במהלך הפסגה, ארה"ב הציגה הצעה חדשה, בתקווה לגשר על הפערים שנותרו. "האמריקנים הניחו נוסח חדש לגבי הסעיפים שהוסכמו, אך אין התייחסות לנצרים ופילדלפי - בהם עדיין נותרו פערים", הוסיף הגורם הישראלי. כמו כן, בהתייחסות נוספת לתוצאות הפסגה, הנשיא ביידן אמר: "אנחנו קרובים יותר לעסקה ממה שהיינו לפני שלושה ימים".

נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

במקביל, ארה"ב, קטר ומצרים, פרסמו הצהרה משותפת בה הודיעו על ההצעה האמריקנית שהוצגה, וטענו כי זו יכולה לגשר על המחלוקות בין ישראל לחמאס. "ההצעה של וושינגטון סוגרת את הפערים במשא ומתן וסוללת את הדרך להסכם", נכתב בהודעה, והוסיפו כי ההצעה מבוססת על הנקודות שסוכמו. "המתווכות ייפגשו שוב בשבוע הבא, שכן הגיע הזמן לשחרר את החטופים ולהביא להפסקת אש".

לאחר ההצהרה המשותפת, מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר: "ישראל מעריכה את מאמצי ארה"ב והמתווכות להניא את חמאס מסרבנותו לעסקת שחרור חטופים. העקרונות המהותיים של ישראל מוכרים היטב למתווכות ולארה"ב, וישראל מקווה כי הלחץ שלהן יוביל את חמאס לקבל את עקרונות 27 במאי, כדי שפרטי ההסכם יוכלו להגיע לכדי יישום".